Vaikka rakentaminen pengertielläkin on säästä riippuvaista, ensi kesänä tie on valmis, sen väylärakentamisen työnjohtaja Tuomas Karisaari GRK Suomi Oy:stä uskaltaa luvata. Työt ovat edenneet aikataulussa ja vähän siitä edelläkin, mistä Karisaari kiittelee erityisesti kiviainestoimittaja Oulun Maa- ja Vesirakennus Oy:tä, jolta on saatu materiaalia työmaalle sovitusti.
Pengertien ensimmäinen asfalttikerros saatiin valmiiksi lokakuussa lukuun ottamatta kohtia, joissa pengertie liittyy siltoihin. Kaiteet asennetaan tämän vuoden puolella koko sille osuudelle, joka nyt on päällystetty. Ensi kesänä tehdään ensimmäinen asfalttikerros loppuun ja sen päälle toinen sekä asennetaan loput kaiteet.
Työt riippuvat myös siitä, miten muiden kiinteän yhteyden osien rakentamisen etenee: Huikun sillan liittäminen pengertiehen ja asfaltointi edellyttävät sillan valmistumista tiettyyn pisteeseen. Pakkassäät aiheuttavat tauon asfaltointiin, mutta sillan päädyt korotetaan louheella oikeaan korkeuteensa kantavan kerroksen alapintaan asti ja verhoillaan talven aikana. Niin asfaltoimaan päästään alkukesästä.
”Valmistuttuaan tie kestää samalla tavalla kuin muutkin maantiet. Tyypillisesti asfaltti kestää 10–20 vuotta riippuen liikennemääristä”, Karisaari sanoo.
Louhetta työpenkereestä tielle
Penger rakennettiin louheesta aluksi reilun metrin korkeudelle meren pinnasta, jotta siltapaikoille saatiin rakennettua maayhteys mahdollisimman nopeasti. Tänä kesänä ja syksynä on purettu Riutun sillan työpenger, ajettu sen louhetta pengertielle ja korotettu tie lopulliseen korkeuteensa, reiluun kolmeen ja puoleen metriin. Louhekerroksen päälle ajettiin kantava kerros murskeesta. Ylimmäksi tulevat asfalttikerrokset.
Karisaaren on helppo nimetä pengertien rakentamisen tähänastiset kohokohdat: pengertien yltäminen Huikun työsillalle ja tämän syksyn ensimmäisen asfaltointikerroksen valmistuminen.
”Se oli hieno hetki, kun pengertie koski Huikun työsiltaa. Silloin saatiin työnaikainen kiinteä yhteys Hailuotoon, ja se helpotti rakentamisen logistiikkaa.”
Aaltojen armoilla
Rakentamisessa ollaan koko ajan meren äärellä. Se vaatii erityisiä turvallisuustoimia. Keskeneräiselle penkereelle on tehty kiviset vallit korvaamaan kaiteita, tien reunat on merkitty heijastavilla lamelleilla ja kääntöpaikoilla on lisävalaistusta, jotta pimeässäkään ei ole riskiä ajautua mereen. Kaikissa työkoneissa ja autoissa on turvavarusteina ikkunavasarat, joilla ikkunan saa rikottua, jos niin kävisi.
”Kun teimme penkereen alaosaa lähellä veden pintaa, piti huomioida merenkäynti ja se, että penkka syöpyy aalloissa nopeasti. Meillä oli oltava myös varasuunnitelma siitä, mihin autot käännetään, jos vesi nousee tielle.”
Pengertien varrelle rakennetaan 15 henkilöauton ja kolmen raskaan ajoneuvon pysäköintialue, johon on varattu tilaa myös polkupyöräpysäköinnille. Sitä on korotettu lopulliseen korkeuteensa loka–marraskuun vaihteessa. Alue verhoillaan talven aikana, joten keväälle jää kantavan murskeen ajo, asfaltointi ja kaiteiden asennus.
Hailuodon kiinteästä yhteydestä selvästi suurin osa, miltei seitsemän kilometriä, on pengertietä. Molemmilla silloilla kuljetaan reilu 700 metriä. Pengertie kulkee lievästi mutkitellen merenpohjan matalikkoja mukaillen. Kaarteiden vuoksi tieltä on hyvät näkymät joka suuntaan, ja siltojen profiilit näkyvät hienosti. Nopeusrajoitus on pengertiellä 80 kilometriä tunnissa ja ranta-alueilla 60 kilometriä tunnissa.
Mahdollisimman vähän valoa merelle
Kiinteän yhteyden työmaalla ei juuri valaisintolppia pystytetä, sillä valaistus rakennetaan vain rannoille aiemman tien ja kiinteän yhteyden liityntäalueille muutaman sadan metrin matkalle.
Valaistusta ei tehdä, sillä kiinteä yhteys on haluttu sovittaa maisemaan mahdollisimman hyvin, kiinteän yhteyden pääsuunnittelija, A-Insinöörit Oy:n projektipäällikkö Pekka Mosorin kertoo. Silloilta valaistus näkyisi kauas ja muuttaisi maisemaa. Siltojen kaiteet ja tiekaiteet korotusosineen estävät osittain ajoneuvojenkin valojen näkymisen ympäristöön.
Odotetut liikennemäärät kiinteällä yhteydellä ovat pieniä, joten yleisen ohjeistuksenkaan mukaan valaistusta ei tehdä. Ratkaisua tukee se, että tien leveys on normaali odotetulle liikennemäärälle, ja sen piennar on leveä. Syksyllä ja talvella kävelijöitä ja pyöräilijöitä on vähän.
Vähäisen liikenteen vuoksi ajoneuvot voivat käyttää pitkiä ajovaloja. Kaiteet näkyvät ajovaloilla hyvin ja ohjaavat ajamaan tiellä.
Kiinteälle yhteydelle asennetaan kolme kelikameraa ja kolme tuulipussia.
”Tuulipusseista voi nähdä tuulen suuntaa ja arvioida sen voimakkuuttakin”, Mosorin vinkkaa.
Lue lisää Hailuodon kiinteä yhteys -hankkeesta.