Hyppää sisältöön

Hailuodon kiinteä yhteys: Vesillä liikkujia kehotetaan tarkkaavaisuuteen hankealueella

Julkaistu 3.9.2024 9.07

 

Hailuodon kiinteän yhteyden rakentaminen on edennyt suunnitellusti kesän aikana. Vesillä liikkujia kehotetaan tarkkaavaisuuteen työalueiden läheisyydessä.

Hailuodon kiinteän yhteyden rakennustyöt käynnistyivät toukokuussa, ja kesän aikana yhteyden rakenteita on vähitellen tullut näkyviin Hailuodon ja Oulunsalon välillä. Louhepengertä on rakennettu yhteensä jo noin kolme kilometriä. Riutun sillan paalutustyöt ovat käynnissä, ja Huikun työsillan paalutukset ovat lähes valmiit.

”Merisilta-lautan hajoamisesta johtunut tauko louhekuljetuksissa viivästytti penkereen rakentamista Hailuodon päässä, mutta Riutun suunnasta louhetta on pystytty ajamaan vastaavasti enemmän, minkä vuoksi kokonaisaikataulu ei ole venynyt”, projektipäällikkö Jukka Päkkilä Väylävirastosta kertoo.

Vähemmän vauhtia ja varoetäisyydet kuntoon

Yhteyden Hailuodon puoleiseen päähän tulevan Huikun sillan rakentamista varten on rakennettu työsiltaa, jonka paalutukset ovat lähes valmiit ja kannesta on tehty yli puolet. Töitä tehdään monitoimialus Tuikulta käsin.

Aluksen päällikkö Pellervo Kunnaala kertoo, että veneitä näkyy toisinaan melko lähellä Tuikun kulkureittiä. Tuikku liikkuu työsillan ympäristössä ja sen ja Riutunkarin työmaalaiturin välillä. Aluksen reitti on merkitty keltaisilla erikoismerkeillä. Kunnaala toivoo, että vesillä liikkujat muistaisivat vähentää vauhtia työsiltaa ja Tuikkua lähestyessään, jotta isoja aaltoja ei muodostuisi, ja pitämään alukseen aina riittävän varoetäisyyden.

Tuikun päällikkö Pellervo Kunnaala aluksen kannella.Monitoimialus Tuikun päällikkö Pellervo Kunnaala toivoo veneilijöiltä malttia ja tarkkaavaisuutta työkohteiden lähistössä.

Tarkkuutta tähystykseen työsillan kohdalla

Työsiltaa ei tule yrittää kiertää, sillä sillan molemmissa päissä on matalikkoa ja pohjakosketuksen vaara on olemassa. Meriväylän kohdalle työsiltaan on jätetty veneilyaukko, joka on käytössä töiden ajan. Väyläaukko sijaitsee keskivaiheilla siltaa, ja väylä on merkitty pohjoisessa länsiviitalla sekä eteläpuolella itäviitalla. Aukko on merkitty heijastimin ja valoin.

”Meriväylää, samoin kuin eteläpuolen itäviittaa, on siirretty sillan kohdalla itään päin. Muutos ei välttämättä ole päivittynyt karttaplottereihin, joten huonolla näkyvyydellä pelkällä plotterilla ajaessa on vaarana törmätä työsiltaan”, Kunnaala muistuttaa.

Huikun työsillan keskellä on meriväylän kohdalla veneilyaukko.

Rakenteilla olevan työsillan paalujen välissä veneilyaukko, josta kulkemassa moottorivene.Huikun työsillan keskellä on veneilyaukko meriväylän kohdalla. Kuva elokuun alusta.

Riuttuun veneilyaukko perjantaina

Kiinteän yhteyden mantereen puoleisessa päässä, noin 1,5 kilometrin päähän Riutunkarin rannasta, tehdään penkereeseen perjantaina veneilyaukko rakentamalla sen kohdalle tilapäinen silta. Veneilyaukon leveys on 5 metriä ja korkeus 2,5 metriä keskivedestä. Aukko tullaan merkitsemään merkeillä ja valoilla. Riutun veneilyaukon kohdalla ei ole virallista meriväylää ja alueella on matalikkoja, minkä vuoksi aukkoa käyttäviltä veneilijöiltä pyydetään erityistä tarkkaavaisuutta.

Louhepenkereeseen Riutun päässä avataan perjantaina 6.9. veneilyaukko.

Louherekat ajavat rakenteilla olevalla louhepenkereellä, taustalla tuulivoimaloita.Riutun puoleiseen penkereeseen avataan veneilyaukko perjantaina. Kuva elokuun alusta.

Lisätietoja:

Väylävirasto
Projektipäällikkö Terhi Honkarinta, p. 029 534 3754
Projektipäällikkö Jukka Päkkilä, p. 029 534 3755
[email protected]

Hanke verkossa:

vayla.fi/hailuoto
facebook.com/hailuotokiintea
twitter.com/Hailuotokiintea

Hankkeen kuvia Flickr-kuvapalvelussa:

flickr.com/photos/vaylafi/albums/72157718823411711/

Hailuodon kiinteä yhteys

Hailuotoon rakennetaan nykyisen lauttayhteyden korvaava kiinteä maantieyhteys Oulun Riutunkarin ja Hailuodon Huikun välille. Noin 8,4 km pitkä kiinteä yhteys sisältää pengertieosuuden ja Huikun ja Riutun pitkät sillat. Kiinteällä yhteydellä parannetaan Hailuodon valtakunnallista ja seudullista saavutettavuutta. Yhteys mahdollistaa entistä sujuvammat yhteydet Hailuotoon suuntautuvalle henkilö- ja tavaraliikenteelle sekä paikalliselle elinkeinotoiminnalle ja laajentaa Hailuodon työssäkäyntialuetta. Yhteyden rakentaminen vie kokonaisuudessaan noin kaksi ja puoli vuotta. Tavoitteena on, että Hailuodon kiinteä yhteys on käytössä loppuvuodesta 2026.

Liitteet