Espoon kaupunkiradan ratatyöt vaikuttavat kesän liikenteeseen – juhannuksesta alkaen viiden viikon liikennekatko rantaradalla
Julkaistu 14.3.2024 9.00
Espoon kaupunkiradan rakennustyöt aiheuttavat muutoksia junaliikenteeseen etenkin 24.6.–28.7.2024. Rantaradan junaliikenne Leppävaaran länsipuolella katkaistaan juhannuksesta alkaen viideksi viikoksi ja tilalle järjestetään korvaavaa liikennettä. Liikennekatko vaikuttaa sekä lähijunaliikenteeseen että Helsingin ja Kupittaan väliseen kaukojunaliikenteeseen.
Juhannuksesta alkavan viiden viikon junaliikennekatkon lisäksi Kirkkonummen ja Helsingin välillä on kuusi 24 tunnin liikennekatkoa sekä kolme 48 tunnin liikennekatkoa.
24 tunnin liikennekatkot touko–syyskuussa
5.5., 9.5., 19.5., 26.5., 22.9., 29.9.
48 tunnin liikennekatkot lauantaista sunnuntaihin elo–syyskuussa
31.8.–1.9., 7.9.–8.9., 14.9.–15.9.
Aikaisemmasta tiedosta poiketen Karjaan ja Hangon väliset lähijunat ajetaan ratakatkon aikana normaalisti junalla. Sen sijaan kolmena päivänä viikossa ajettavaa H-junaa Helsingin ja Hangon välillä ei voida hankkeen töiden aikana ajaa junalla. H-junan kesän aikataulut tarkentuvat toukokuun loppuun mennessä.
Lähijunaliikenteen korvaavat yhteydet päivittyvät HSL-sovellukseen ja HSL.fi-sivuille kevään aikana. VR julkaisee kesän kaukojunat 28.7. saakka myyntiin tiistaina 19. maaliskuuta kello 10. Saman ajanjakson lähijunat ja bussikorvaukset tulevat toukokuun loppuun mennessä näkyviin vr.fi:n ja VR Matkalla -sovelluksen matkahakuun. Liikennekatkojen aikaiset bussikorvaukset esimerkiksi Helsingin ja Kupittaan välillä eivät siis näy matkahaussa vielä 19.3.
Rakennustyöt vaativat raideliikenteen täyskatkon
Espoon kaupunkirata -hankkeessa rakennetaan kaksi lisäraidetta ja parannetaan asema-alueita välillä Leppävaara–Kauklahti. Lisäraiteiden rakentaminen vaatii useassa kohdassa kallion louhintaa ja pohjanvahvistuksia sekä uusia siltoja. Asema-alueilla uudistetaan laiturirakenteita, kulkuväyliä ja tehdään laiturikatoksia. Viiden viikon katko juhannuksesta eteenpäin järjestetään, jotta nykyisten raiteiden rakenteisiin liittyviä töitä voidaan tehdä ja työt rautatien läheisyydessä on mahdollista toteuttaa turvallisesti.
”Räjäytys- ja louhintatöistä merkittävimmät kohteet ovat Kilon aseman itäpuolella oleva kallioleikkaus sekä Espoon keskuksen länsipuolella olevan uuden tunnelin louhinta sekä sitä seuraava kallioleikkaus. Valmistelevat työt kohteissa ovat jo käynnissä, jotta varsinaiset louhintatyöt voidaan tehdä mahdollisimman sujuvasti”, hankkeen projektipäällikkö Tommi Rosenvall Väylävirastosta kertoo.
Viiden viikon liikennekatko hyödynnetään mahdollisimman täysipainoisesti, sillä katkon aikana tehdään Espoon kaupunkiradan töiden lisäksi myös muita rantaradan työkohteiden töitä, kuten Mustionjoen ratasillan vesierityksen uusiminen ja Märjänmäen tunnelityöt.
Lyhyempien, touko–syyskuussa järjestettävien 24 tunnin ja 48 tunnin liikennekatkojen aikana tehdään töitä useissa hankealueen kohteissa. Katkoissa työt painottuvat siltojen paalutus- ja pohjanvahvistustöihin sekä sillanrakentamiseen liittyviin töihin nykyisten raiteiden kohdalla tai niiden välittömässä läheisyydessä.
Espoon kaupunkirata on osa pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmän kehittämistä ja Helsinki–Turku nopeaa junayhteyttä. Hankkeessa rakennetaan kaksi lisäraidetta nykyisen raideparin viereen välille Leppävaara–Kauklahti. Uusi raidepari tuo sujuvuutta ja varmuutta jokapäiväiseen lähi- ja kaukoliikenteeseen sekä kestävää ja puhdasta liikennettä tulevaisuuden tarpeisiin. Lisäksi hankkeen yhteydessä toteutetaan Espoon ja Kauniaisten kaupunkien erilliskohteina Rantaradanbaanan rakenteita sekä radan kanssa risteäviä kulkuyhteyksiä.
Lisätiedot
Tommi Rosenvall, projektipäällikkö, Väylävirasto, [email protected], p. 029 534 3830
https://vayla.fi/espoonkaupunkirata
https://www.facebook.com/espoonkaupunkirata
Hankkeen kuvakansio Flickr-sivustolla
Sisältöä päivitetty 4.4. klo 10.05. Lisätty kappale Karjaan ja Hangon välisistä lähijunista sekä H-junista.