Ensimmäiset jäänmurron avustusrajoitukset astuvat voimaan Torniossa, Kemissä ja Oulussa – Kontio Perämerelle viikonlopuksi
Julkaistu 20.11.2023 16.15
Väylävirasto on asettanut talven 2023–2024 ensimmäiset avustusrajoitukset Tornion, Kemin ja Oulun satamiin, mikä tarkoittaa sitä, että jäänmurtoavustusta rajoitetaan aluksiin, jotka ovat minimissään suomalais-ruotsalaisessa jääluokassa II ja kantavuudeltaan vähintään 2000 tonnia. Nyt asetettu rajoitus astuu voimaan 22.11.2023, päivää myöhemmin kuin Ruotsin Karlsborgissa, Luulajassa ja Haraholmenissa. Suomi ja Ruotsi tekevät tiivistä yhteistyötä Pohjanlahdella, jäänmurtolaivastoa operoidaan tarveperusteisesti yhtenä laivastona ja rajoituspolitiikan koordinointi on yhteistä.
”Toistaiseksi liikennettä on avustettu jääolosuhteissa hinaajien avulla. Pakkasta pohjoisessa kuitenkin riittää, ja viikonlopuksi Arctian jäänmurtaja Kontio saapuukin jäänmurtotoimiin Perämerelle. Sääolosuhteita ja jään muodostusta tarkkaillaan Ilmatieteen laitoksen tuottaman tiedon ja ennustepalvelun avulla. Jäänmurtokapasiteettia lisätään ja rajoituksia nostetaan tarpeen mukaan”, kertoo yksikönpäällikkö Helena Orädd Väylävirastosta
Väylävirasto asettaa tulevanakin talvena avustusrajoituksia satamiin jäätilanteen mukaan samoilla periaatteilla kuin edellisinäkin talvina. Väyläviraston käytössä on hinaajien lisäksi merellä Arctian kuusi perinteistä ja kaksi monitoimijäänmurtajaa sekä Alfons Håkansin Zeus of Finland ja puskija Calypson ja irtokeula Saimaan yhdistelmä. Saimaalla avustustoimintaa toteutetaan järven sisäisen raakapuuliikenteen edellyttämässä määrin, kuten viime talvena.
Väylävirasto vastaa talvimerenkulun viranomais- ja tilaajatehtävistä, valtakunnallisesta koordinoinnista ja päättää satamien avustusrajoituksista. Palvelutuottajat ylläpitävät jäänmurtokalustoa ja tuottavat jäänmurtopalvelua. Kokonaisuudessa tärkeää on myös yhteistyö, naapurimaiden kanssa sovitaan jäänmurtajakapasiteetin yhteiskäytöstä.
Väyläviraston palvelulupauksen mukaan jäänmurtajien apua saa keskimäärin neljän tunnin sisällä. Jäänmurtajat eivät kulje ainoastaan satamiin johtavilla väylillä, vaan avomerelläkin avustetaan lukemattomia aluksia. Talvimerenkulun kustannukset ovat noin 70 miljoonaa euroa vuodessa, sillä kaikki Suomen satamat jäätyvät normaalitalvina.
Tietoa avustus- ja jäätilanteesta (baltice.org)
Lisätietoja:
merenkulun asiantuntija Tuomas Taivi, p. 029 534 3328 tai [email protected]
Liitteet
Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta