Liukkauden torjunta

Korkealuokkaisen sääpalvelun avulla voidaan ennakoida esimerkiksi tienpinnan jäätyminen. Liukkautta torjutaan yleensä suolaamalla tai hiekoittamalla. Vilkasliikenteisillä teillä liukkauden torjunta tehdään suolaamalla ja muilla teillä hiekoittamalla. Suolauksen ansiosta päätiet ovat paljaana suuren osan talvikaudesta.

Miksi suolataan?

Teitä suolataan, jotta tien pinta olisi talvellakin riittävän pitävä ja jotta liikenne sujuisi ja olisi turvallista. Vilkkailla teillä pienikin liukkaus saattaa johtaa vakaviin seurauksiin. Liikenteen vilkkaudesta johtuen hiekka ei pysy ajoradalla, liikenne kiillottaa tien pinnan ja lumipinta kuluu uraiseksi.

Näissä tilanteissa on järkevintä hyödyntää asfaltin omaa kitkaa ja estää suolalla pintaan muodostuva jää tai lumikerroksen kiinnittyminen tienpintaan. Suolaa käytetään lähinnä silloin, kun lämpötila on -6 astetta tai sen yläpuolella. Lämpötilan laskiessa alle -4 asteen (-6 astetta Is-luokassa) suolaa ei enää yleensä käytetä, sillä se ei enää tehokkaasti estä jään syntymistä. Lisäksi on vaarana, että suolalla sulanut vesi jäätyy uudestaan jopa normaalia liukkaammaksi.

Pääasiassa suolaa käytetään vilkkaimmilla teillä, noin 9600 kilometrillä Suomen koko tiestöstä. Muilla pääteillä käytetään suolaa lähinnä syksyn liukkailla tai talviajan pahimmissa ongelmatilanteissa.

Lisäksi keskivilkkailla teillä, reilulla 11 000 kilometrillä, käytetään liukkaudentorjunnassa sekä suolaa että hiekkaa. Muilla teillä (noin 57 000 km) sekä kävely- ja pyöräilyväylillä liukkautta torjutaan hiekoittamalla.

Tietyillä pohjavesialueilla käytetään suolan sijasta formiaatteja eli kemiallisia liukkaudentorjunta-aineita. Formiaatit ovat perinteistä tiesuolaa ympäristöystävällisempi mutta myös kalliimpi vaihtoehto.

Suolaus jo ennen kuin tie muuttuu liukkaaksi

Urakoitsijat seuraavat jatkuvasti sää- ja kelitietoja sekä ennusteita, millaiseksi olosuhteiden odotetaan muuttuvan. Jos luvassa on erittäin liukkaaksi muuttuvaa keliä, aloitetaan suolaus jo hyvissä ajoin. Jäätyneelle pinnalle suolaa jouduttaisiin levittämään huomattavasti enemmän. Lisäksi lumisadetta ennen tehty suolaus estää lumen tarttumisen tien pintaan.

Tien pintaa voidaan suolata myös silloin, kun tien ja ilman lämpötilat ovat jo plussan puolella. Tämä johtuu joko siitä, että lämpötila on laskemassa tai siitä, että ennustetaan kovaa tuulta. Kovalla tuulella haihtuminen on suurempaa ja märät tiet voivat jäätyä jopa seitsemän plusasteen lämpötiloissa.