Kt 68 Edsevö–Pietarsaari, 3. vaihe

Tiehanke Käynnissä Pohjanmaa

Hankkeessa parannetaan liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta uusimalla kaksi siltaa ja parantamalla liittymiä. Hanke parantaa erikoiskuljetuksien edellytyksiä ja luo mahdollisuuksia alueen maankäytön kehittämiselle.

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2025–2026
Urakoitsija
Sundström Ab Oy
Kustannukset
8 miljoonaa euroa
Tilaaja
Väylävirasto, Pietarsaaren kaupunki
Tavoitteet
  • Parantaa kantatien vaikutusalueen, sataman ja sataman alueella toimivan teollisuuden saavutettavuutta ja liikenneturvallisuutta.
  • Luoda mahdollisuuksia tien varren maankäytön kehittämiselle. 

Nykytila

Kantatie 68 on tärkein yhteys Pietarsaaren satamasta ja Pietarsaaren kaupungista valtatielle 8 ja sisämaan suuntaan. Pietarsaaren satamassa ja lähialueilla olevissa yrityksissä on yli 2000 työpaikkaa. Yritysten toiminta on riippuvainen kantatien liikenteen sujuvuudesta.

Kantatien liikennemäärä on 7600–8800 ajoneuvoa vuorokaudessa (KVL 2019). Raskaan liikenteen määrä on 700–750 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta jopa yli puolet on raskaita yhdistelmärekkoja. Kantatiellä 68 liikenneonnettomuuksissa loukkaantuu vuosittain keskimäärin kaksi henkilöä. Vuosien 2015–2019 aikana on sattunut yhteensä 30 liikenneonnettomuutta, joista kuusi on johtanut loukkaantumiseen.

Hankkeen sisältö ja tavoitteet

Hanke sisältää seuraavat toimenpiteet:

  • Ähtävänjoen sillan uusiminen ja leventäminen sekä liittymäjärjestelyjä
  • Häröntien liittymäjärjestelyt
  • Purmonjoen sillan uusiminen ja leventäminen
  • Yksityistieliittymien poistaminen uusilla rinnakkaistiejärjestelyillä
  • Muiden tie- ja katuosuuksien tasoliittymien järjesteleminen liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden parantamiseksi.

Hankkeen tavoitteena on parantaa kantatien vaikutusalueen, sataman ja sataman alueella toimivan teollisuuden saavutettavuutta ja liikenneturvallisuutta sekä antaa mahdollisuuksia tien varren maankäytön kehittämiselle. 

Hankkeen aikataulu

Hankkeessa on parhaillaan käynnissä varsinaista rakentamista edeltävä kehitysvaihe. Toteutus- eli rakentamisvaiheeseen on tarkoitus siirtyä lokakuussa 2025.

Hanke valmistuu vuoden 2026 loppuun mennessä.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen kustannusarvio on 8 miljoonaa euroa.