Hankkeen nykytilanne
Valtatie 9 on tärkeä osa kansainvälistä itä–länsisuuntaista poikittaisyhteyttä ja kuuluu eurooppalaiseen TEN-T-verkkoon. Lisäksi valtatiet 9 ja 13 ovat osa erikoiskuljetusten verkkoa, mikä korostaa yhteyden merkitystä elinkeinoelämälle ja logistiikalle.
Lievestuoreen kohdalla sijaitseva valtateiden 9 ja 13 nelihaarainen tasoliittymä on liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta ongelmallinen. Liittymä on yksi Keski-Suomen onnettomuusaltteimmista kohteista, ja sen toimimattomuus aiheuttaa merkittävää haittaa kuljetuksille ja joukkoliikenteelle. Tien nopeusrajoitus on laskettu 60 kilometriin tunnissa, mikä heikentää liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä haittaa erityisesti raskasta liikennettä ja joukkoliikennettä.
Valtatien 9 osuus Kanavuoren ja Lievestuoreen välillä on mäkinen ja mutkainen, mikä aiheuttaa näkemäesteitä ja rajoittaa ohitusmahdollisuuksia. Tämä johtaa liikenteen jonoutumiseen ja matka-aikojen kasvamiseen sekä lisää erityisesti raskaan liikenteen polttoainekustannuksia. Alueella ei ole myöskään turvallisia jalankulku- tai pyöräilyreittejä valtatien 9 yli ja pysäkkijärjestelyt ovat puutteellisia.
Hankkeen sisältö ja tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta sekä matka-aikojen ennakoitavuutta. Hankkeessa parannetaan poikittaisyhteyksiä sekä rakennetaan nykyiset tasoliittymät eritasoliittymiksi. Lisäksi hankkeessa rakennetaan ohituskaistoja ja melunsuojausta sekä parannetaan pysäkkijärjestelyjä ja jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä.
Hankkeen aikataulu
Hankkeen kehitysvaiheen urakkasopimus allekirjoitettiin 4.7. Kehitysvaiheen alussa urakoitsija ja tilaaja yhteistyössä kehittävät suunnitelmaratkaisuja vastaamaan tehokkaasti ja laadukkaasti hankkeen tarpeita. Rakennustyöt päästään aloittamaan arviolta loppusyksystä 2025 ja hankkeen on määrä valmistua vuoden 2028 loppuun mennessä.
Hankkeen kustannusarvio
Hanke sai rahoituspäätöksen vuoden 2024 talousarviossa ja hankkeen kustannusarvio on 31 miljoonaa euroa. Tilajaana toimii Väylävirasto.