Päällysteiden korjausurakoiden ja tiemerkintäurakoiden hankinta
Väylävirasto vastaa päällysteiden korjauksen ja tiemerkintöjen ohjaamisesta ja kehittämisestä sekä osoittaa perusväylänpidon rahoituksen kullekin ELY-keskukselle. Väylävirasto luo yhdessä ELY-keskusten kanssa urakoiden kilpailutuksiin yhtenäiset asiakirjamallit.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELY) huolehtivat maanteiden kunnosta alueillaan. Maanteiden päällysteiden ja tiemerkintöjen korjausta ja uusimista toteutetaan ELY-keskuksissa yhtenäisin valtakunnallisin linjauksin. Paikallinen ELY-keskus vastaa vuosittaisten korjauskohteiden valinnasta ja priorisoinnista. Hankinta-alue muodostaa paikallisten ELY-keskusten priorisoimista kohteista toimivia hankintakokonaisuuksia, kilpailuttaa urakat ja valvoo niiden toteuttamista.
ELY-keskusten alueella tehtävät korjaustoimenpiteet hankitaan tällä hetkellä keskitetysti neljällä hankinta-alueella:
- Eteläinen hankinta-alue, jonka hankinta-ELY-keskuksena toimii Kaakkois-Suomen ELY-keskus.
- Läntinen hankinta-alue, jonka hankinta-ELY-keskuksena toimii Varsinais-Suomen ELY-keskus.
- Pohjoinen hankinta-alue, jonka hankinta-ELY-keskuksena toimii Lapin ELY-keskus.
- Itäinen hankinta-alue, jonka hankinta-ELY-keskuksena toimii Keski-Suomen ELY-keskus.
ELY-keskukset ovat muuttumassa Elinvoimakeskuksiksi vuoden 2026 alusta.
Päällystettyjen maanteiden korjaukseen käytettävä vuosittainen rahoitus on vaihdellut viimeisten vuosien aikana 120-440 miljoonan euron välillä. Hallituksen myöntämän lisärahoituksen ansioista päällysteiden korjaukseen käytetty rahoitus oli vuonna 2024 ennätyskorkealla. Myös vuodelle 2025 hallitus on myöntänyt lisärahoitusta, joka mahdollistaa toisen peräkkäisen hyvän päällystysvuoden sekä maantieverkon korjausvelan kasvun taittamisen edelleen. Vuonna 2025 päällysteiden korjaukseen on käytettävissä kaikkiaan noin. 365 miljoonaa euroa. Päällysteiden korjauksen rahoituksesta noin 55-65 miljoonaa euroa on käytetty vuosittain muun muassa päällystettyjen teiden paikkaamiseen ja kuivatuksen parantamiseen sekä tiemerkintöihin. Vuosittaisiin päällysteiden uusimismääriin vaikuttaa osaltaan myös yleinen kustannustaso ja erityisesti päällysteissä olennaisesti bitumin hinnan vaihtelu, joka yleensä seuraa raakaöljyn hinnan vaihteluita.
Tietoa päällystysurakoista ja -kohteista
Suunniteltuja hankintoja voi tarkastella Kunnossapidon hankintaohjelmasta.
Yhteenveto vuoden 2025 tienpäällystysurakoiden ja päällysteiden paikkausurakoiden kilpailutuksista.
Väyläviraston Suomen Väylät -karttapalvelusta voi tarkastella päällystystöitä ja niiden tarkentuvia aikatauluja, joita päivitetään päivittäin (Siirry karttapalveluun > Karttatasot > Hanke- ja suunnitelmakohteet > Käynnissä olevat hankkeet). Karttapalvelusta pääsee näkemään myös maantiepäällysteiden kuntotietoja, joita päivitetään palveluun yleensä pari kertaa vuodessa (Siirry karttapalveluun > Karttatasot > Kunto- ja kunnossapitotiedot > Tieverkko). Lisätietoa päällystyskohteista voi saada myös ELY -keskuksen sivuilta (aluevalinta ELY-keskuksen mukaan).
Ketteryyttä tienpäällystystöiden hankintaan dynaamisella hankintajärjestelmällä (DHJ)
Maantiepäällysteiden korjaustoimenpiteitä hankitaan ELY-keskusten toimesta vuosittain kilpailutettavilla kokonais- tai yksikköhintaurakoilla, jotka pääsääntöisesti kilpailutetaan dynaamisilla hankintajärjestelmillä. Tällä hetkellä voimassa oleva DHJ on Maantiepäällysteiden korjausurakoiden dynaaminen hankintajärjestelmä 2025-2029.
Myös paikkausurakoita voidaan hankkia nykyisellä DHJ:llä. Lisäksi päällystystöiden hankkimisessa on käytetty mm. koostevalintamenettelyä ja monivuotisia palvelusopimuksia.
HARJA-järjestelmä urakoiden seurannassa
Tienpäällystysurakoiden, päällysteiden paikkausurakoiden ja tiemerkintäurakoiden seurannassa ja raportoinnissa käytetään Väyläviraston HARJA- järjestelmää. Sitä varten urakoitsijalla on organisaatiossaan käyttövaltuusvastaava, joka hallinnoi Väylän Extranet-tunnuksia omien ja aliurakoitsijoidensa käyttäjien osalta sekä huolehtii siitä, että käyttäjillä on tarvittavat oikeudet ja ajantasaiset tunnukset sekä HARJA-järjestelmän käyttöoikeudet urakkakohtaisesti.
Tiepäällysteiden korjauskohteiden laadun varmistamisen kehittäminen
Tiepäällysteiden korjauskohteiden suunnittelun ja toteutuksen laadun varmistamisen kehittämiseksi laaditaan sarja oppaita, joissa kuvataan päällystettyjen maanteiden korjausurakoiden eli Tienpäällystysurakoiden menetelmiä ja käytäntöjä kohteiden suunnittelusta toteutukseen saakka. Ne soveltuvat uusien henkilöiden perehdytysaineistoiksi, mutta myös kokeneiden asiantuntijoiden avuksi ja käytäntöjen yhtenäistämiseksi. Tähän mennessä valmistuneet osat ovat:
- 3/2022 Päällystettyjen teiden korjauksen toimenpidesuunnittelu
- 4/2022 Tien kiviainesten laadun tarkastaminen
- 5/2023 Päällystetyn tien korjauskohteen suunnittelu
- 3/2024 Opas päällystetyn tien korjauskohteiden kohdekatselmuksiin
Kevääseen 2025 mennessä julkaistaan vielä oppaat Päällystetyn tien korjausurakan aikaiseen laadunvarmistukseen ja laaturaportointiin sekä takuuajan toimintaan. Oppaat löytyvät Tienpidon tekniset ja turvallisuusohjeet -luettelon kohdasta ”Päällysteet”: https://vayla.fi/palveluntuottajat/ohjeluettelo.
Kohti vähäpäästöisempiä päällystyshankintoja
Väylävirasto on kehittänyt päällysteiden hankintojen vähäpäästöisyyttä pitkään. Väylävirastolla on kunnianhimoisia tavoitteita väylänpidon kasvihuonekaasupäästöjen ja energiankulutuksen vähentämiselle. Yksi tunnistettu keino on asfaltin ympäristöselosteet ja ympäristövaikutusten laskenta sekä alan yhteinen työkalu niiden tuottamiseen.
Vuoden 2022 aikana valmisteltiin Suomen päällystysalalle omat laskentasäännöt (AsfalttiPCR) ohjaamaan päästölaskentaa. Vuonna 2023 pilotointiin ensimmäisen kerran päästölaskentaa urakoissa. Vuoden 2024 puolella laskentatyökaluun päivitetään AsfalttiPCR:n mukaiset rajaukset ja menetelmät, jonka jälkeen tietoa syntyvistä päästöistä saadaan tarkennettua. Vuosien 2024–2025 päällystysurakoissa pyydettävien ympäristövaikutusten laskentojen määrää lisätty ja sisältöä tarkennettu.
Vuoden 2024 aikana kehitettiin myös päällystyshankintoihin bonusmalli, jolla on mahdollista ohjata päästövähennyksiin. Yksittäisissä vuoden 2025 urakoissa on asetettu vuoden 2024 laskentojen perusteella raja-arvo, jonka alittaessa urakoitsijalla on mahdollista saada bonusta.
Tulevaisuudessa on tavoitteena saada tietoa päällystealan ja eri päällystysmenetelmien päästöistä sekä niiden kehittymisestä. Lähtökohtana päästöjen vähentämisessä on, että urakoitsijat voivat itse ratkaista ja osoittaa, miten he pääsevät mahdollisimman vähäpäästöiseen lopputulokseen. Päällystyössä tällä hetkellä merkittävimmät päästöt syntyvät asfaltin valmistusvaiheessa. Olennaista on kuitenkin keskittyä päästöjen vähentämisessä niihin vaiheisiin, joista aiheutuu suurimmat päästöt koko päällysteen elinkaaren aikana.
Automaattisten mittausten tuottama tieto osaksi päällystystyön raportointia
Vuosien 2016-2018 aikana tutkittiin digitalisaation mahdollisuuksia tehostaa tienpäällystystöitä. Digitalisaatiohankkeessa tehtiin kokeiluja, joiden pohjalta tienpäällystysurakoissa on viety eteenpäin automaattista mittaamista ja raportointia vuosittain kannustinten ja vaatimusten avulla. Tavoitteena on kerätä ja koota laatutietoa yhteen päällysteen kunnon hallinnan parantamisen pohjatiedoksi: https://www.doria.fi/handle/10024/186758.
Tiemerkintöjen hankinnat
Yleistä tiemerkintöjen hankinnoista ja markkinoista
Maanteiden tiemerkintätyöt hankitaan pääsääntöisesti alueellisina palvelusopimuksina. Palvelusopimuksissa noudatetaan pääosin toimivuusvaatimuksia, joilla varmistetaan tiemerkintöjen riittävä kokonaispalvelutaso. Palvelusopimukset jakautuvat kokonaishintaiseen ja yksikköhintaiseen sopimusosaan. Kokonaishintaisessa osassa kunnostetaan kuluneita tiemerkintöjä ja se perustuu kuntovastuuseen. Yksikköhintaiseen sopimusosaan kuuluvat mm. päällystyskohteiden tiemerkinnät ja täristävien jyrsintöjen tekeminen. Palvelusopimusten lisäksi osa maanteiden tiemerkintätöistä voidaan hankkia tiemerkintäurakoina. Maanteiden tiemerkintähankinnoissa on tällä hetkellä yhdeksän palvelusopimusta ja kaksi tiemerkintäurakkaa. Seuraavaan taulukkoon on koottu yhteenveto tiemerkintäsopimuksista (taulukko, 11.9.2025)
Tiemerkintöjen markkinatilanne 1.5.2025 ja toteutuneet vuosikustannukset 2015-2024.
Ajankohtaista tiemerkinnöistä:
- Viime vuosina on tiemerkinnöissä panostettu vähäpäästöisyyden ja automatisoidun tekemisen edistämiseen.
- Vuodesta 2027 alkaen sopimuksissa vaaditaan, että päällystyskohteiden tiemerkinnät tulee olla NordicCert -hyväksyttyjä.
- Parhaillaan on käynnissä työ tiemerkintöjen sijainti- ja ominaisuustietojen saamiseksi Velho -järjestelmään.