Yli 3 100 päällystyskilometriä tänä vuonna
Julkaistu 15.9.2025 8.57
Kuluvana vuonna päällystetään yhteensä yli 3 100 kilometriä maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä. Toisen peräkkäisen hyvän päällystysvuoden taustalla on hallituksen myöntämä lisärahoitus, jonka turvin pystytään taittamaan maantieverkon korjausvelan kasvua. Runsailla päällystyskilometreillä on myös merkittäviä työllisyysvaikutuksia.
Uutta päällystettä on tänäkin vuonna saatu ympäri Suomen. Maanteiden päällystysten korjaustöitä on ELY-keskusten tilaamana ja ohjelmoimana tehty seitsemän urakoitsijan voimin 40 urakassa, kaikkien Manner-Suomen maakuntien alueella ja lähes 190 kunnassa. Yksittäisiä päällystyskohteita on ollut yli 800. Valtaosa päällystyskauden töistä on jo saatu valmiiksi.
Tänä vuonna ei päästä viime vuoden yli 4 000 päällystyskilometrin määrään, mutta vertailun vuoksi vuonna 2023, ennen hallituksen myöntämää niin sanottua korjausvelkarahaa, päällystettiin vajaat 1 700 kilometriä.
”Kiitos tienkäyttäjille kärsivällisyydestä. Vilkas päällystystyökausi on tuonut tien päälle runsaasti tietyömaita, jotka hetkellisesti hidastavat matkantekoa. Kausi jatkuu vielä pitkälle syksyyn, jolloin illat ja aikaiset aamut ovat hämäriä tai pimeitäkin. Huolehditaan päällystetyömaiden turvallisuudesta loppuun asti ja noudatetaan työmaiden nopeusrajoituksia sekä muita opasteita”, sanoo väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta.
Lisärahoituksella työllistetty yli 1 600 henkilöä
Hallituksen myöntämällä, korjausvelan kasvun taittamiseen tarkoitetulla lisärahoituksella on ollut myös merkittävä työllisyysvaikutus. Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että miljoona euroa työllistää yhdeksän henkilöä päällysteketjussa, joten 180 miljoonan euron lisärahoituksella on työllistetty yli 1 600 henkilöä. Kokonaisuudessaan päällysteiden korjaukseen ja tiemerkintöihin käytetään tänä vuonna 365 miljoonaa euroa.
”Erittäin tervetulleen lisärahoituksen avulla olemme viime vuoden tapaan voineet kohdistaa päällystystöitä vilkkaimman maantieverkon lisäksi myös muille, alueellisesti merkittäville teille. Myös teiden rakenteita on pystytty parantamaan pitkäjänteisesti. Vaikka päällystemäärä vähäliikenteisillä teillä on tänä vuonna jopa viime vuotta suurempi, vaatisi vähäliikenteisen tieverkon pitkäjänteinen korjaaminen rahoitustason pysyvää nostoa”, Anttila toteaa.
Pohjois-Suomessa viimeiset kohteet valmistuvat arviolta syys-lokakuun vaihteessa, kun taas Etelä-Suomessa päällystystyöt jatkuvat noin kuukauden pidempään. Päällystystyön jälkeen kohteessa tehdään vielä muun muassa tiemerkintä- ja reunantäyttötöitä, ennen kuin työmaa on kokonaan valmis.
Tieverkon nykykunnon ylläpitämiseksi vaadittaisiin vuosittain noin 4 000 kilometrin mittaista päällystysohjelmaa. Huonokuntoisia päällystettyjä maanteitä oli vuoden 2024 lopussa noin 10 200 kilometriä, mutta ilman viime vuoden lisärahoitusta määrä olisi ollut huomattavasti suurempi.
Lisätietoja:
teiden kunnossapidon asiantuntija Ossi Saarinen, Väylävirasto
p. 029 534 3297
[email protected]
Alueellisesti päällystystöistä tiedottavat paikalliset ELY-keskukset. Väyläviraston karttapalvelusta (Suomen väylät) löytyvät tiedot kuluvan vuoden päällystyskohteista koko maassa.