Hyppää sisältöön

Vt 9 Lotteinen–Jännevirta: Tietyöt ovat kuumimmillaan kesällä – näin vältät vaaratilanteet ja säästät hermoja kesäreissuilla

Julkaistu 19.6.2024

Autolla kulkevat kesälomareissaajat bongaavat usein matkoillaan tietyömaita, joilla paiskitaan hommia läpi kuuman kesän. Vt 9:n parantamishankkeella on kiivain työaika käynnissä ja töitä on ehditty tehdä helteisessä säässä jo toukokuun puolella.

Mies keltaisessa huomioliivissä ja kypärässä katselee maansiirtokoneita, jotka työskentelevät kivisen ja multaisen maan parissa aurinkoisena päivänä metsäisellä alueella.
Vt 9 Lotteinen–Jännevirta -hankkeella tehdään ahkerasti töitä kesän aikana. Kuvassa ovat käynnissä massanvaihtotyöt.

Kesällä myös Vt 9:n työmaalla tapahtuu paljon ja vauhti kiihtyy entisestään. Työmaalla on käynnissä monia työvaiheita samanaikaisesti ja jokaisessa nurkassa tapahtuu jotain. Näkyvin työvaihe on louhinta, jossa tehdään tien rakennusmateriaalia kalliota räjäyttämällä. Osa tästä syntyneestä louheesta murskataan pienemmäksi kiviainekseksi, jota käytetään erilaisiin tarpeisiin.  

Louhinnan lisäksi tehdään esimerkiksi johto- ja laitesiirtoja, jotka käsittävät putkitus- ja kaapelointityöt sekä vesihuoltotyöt. Työn alla on vesijohdon, paineviemärin ja hulevesiviemärin rakentaminen. Lisäksi eräs keskeinen työvaihe on massanvaihto. Massanvaihdossa huonosti kantavat maalajit, kuten savi ja turve, korvataan kantavammalla materiaalilla. Louheen vastaanotto ja pengerrystyöt eli tienpenkan rakentaminen kuuluvat myös kesän töihin. 

Tässä hankkeessa päästään tekemään myös siltatöitä, sillä Lotteisen silta uusitaan ja lisäksi rakennetaan Keltun risteyssilta. Siltatyöt alkavat kiertotien rakentamisella, jotta työalue saadaan käyttöön. Sen jälkeen vanha silta puretaan. 

Seuraavaksi rakennetaan uuden sillan perustukset. Tällä hankkeella Lotteisen risteyssilta perustetaan paalujen varaan, kun taas Keltun eritasoliittymän silta perustetaan kallionvaraisesti eli peruslaattojen ja pilarien varaan. Viimeinen merkittävä työvaihe on sillan kannen valaminen. Kannen valu tehdään keväällä, jolloin lämpötila on ihanteellinen betonitöille. 

Tälläkin hankkeella tehdään myös sitä tunnistettavinta tietyötä eli asfaltointia. Kesän aikana ensimmäiset asfaltoinnit tehdään siltatyömaiden kiertoteille.

 

Vinkkejä kesälomareissaajille tien päälle

Kesälomareissaajan tärkein vinkki on ennakointi. Suunnittele matka ja varaa ylimääräistä matka-aikaa. Maltti on valttia, ja turha kiirehtiminen kannattaa unohtaa.

Tietyömailla liikkuu työntekijöitä jalan, joten turvallisuuden kannalta työmaa-alueiden nopeusrajoitusten noudattaminen on ensiarvoisen tärkeää. Näin vältät turhat vaaratilanteet. 

Tietyöntekijät pyrkivät tekemään työt mahdollisimman nopeasti ja vähillä häiriöillä, jotta tie saadaan nopeasti ja laadukkaasti tehtyä valmiiksi. Vaikka tietyöt voivat ärsyttää, lopputulos palkitsee. Parannettu tie tekee matkanteosta kaikille mukavampaa jatkossa. Turvallisia kesämatkoja kaikille!

 

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.