Vt 8 Eurajoki -tiehankkeen avajaiset pidetään maanantaina Eurajoella
Julkaistu 7.11.2022 13.00
Väylävirasto järjestää maanantaina Vuojoen kartanossa Eurajoella avajaisseminaarin, jonka aiheena on valtatie 8 parantaminen Eurajoen keskustan kohdalla. Vuonna 2021 käynnistynyt hanke on saatu viimeistelyjä vailla valmiiksi.
”Valtatie 8 parantaminen Eurajoen keskustan kohdalla on Eurajoen kunnan ja Väyläviraston yhteisrahoitteinen hanke. Sen tavoitteena on ollut parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta Eurajoen keskustan kohdalla sekä tukea kunnan kehittymisedellytyksiä”, sanoo pääjohtaja Kari Wihlman.
”Kuten monet muutkin Väyläviraston hankkeet, tämäkin hanke sujui hyvin: se valmistuu viimeistenkin töiden osalta aikataulussa, budjetti alittaen ja sen tuomat turvallisuus- ja sujuvuushyödyt saadaan käyttöön jo tulevana talvena”, pääjohtaja Kari Wihlman jatkaa.
Valtatie 8 jatkokehittämistarpeet tunnistettu
Liikenne- ja viestintäministeriön valtiosihteeri Pilvi Torsti korostaa puheessaan, kuinka Suomessa on ensimmäistä kertaa voimassa 2030-luvulle kurottava Liikenne12-suunnitelma, jonka puitteissa koko maan väyläverkko - raiteita, teitä sekä vesi- ja lentoliikennettä - jatkossa tarkastellaan. Korjausvelkaa on kurottu kuluneella hallituskaudella, mutta tehtävää riittää myös jatkossa. Torsti antaa Väylävirastolle ja Eurajoen kunnalle tunnustusta siitä, että kriisien keskellä osataan myös juhlistaa, kun syytä on.
"On hienoa, että tämä Eurajoen ohitustien kehittämishanke on saatu nyt valmiiksi. Tilannekuva tunnistaa myös 8-tien jatkokehittämistarpeet. Kuten hyvin tiedätte, vt 8 Laitilan kohdan tiesuunnitelma on valmis, ja vt 8 Rauma–Eurajoki-välin ympäristövaikutusten arviointimenettely sekä yleissuunnitelman laatiminen ovat käynnissä. Tavoitteena on, että yleissuunnitelma valmistuu vuoden 2023 lopussa", valtiosihteeri Pilvi Torsti toteaa.
Liikenteen sujuvuus ja turvallisuus kasvavat
Hankkeessa tehtiin 4,5 kilometriä uutta valtatielinjausta Eurajoen keskustan kohdalla sekä uusi ohituskaista Rauman suuntaan. Uusi osuus sisältää viisi uutta siltaa, joista suurimmat ovat Eurajoen ylittävä vesistösilta ja eritasoliittymien risteyssillat sekä vielä korjattava nykyinen Eurajoen ylittävä silta. Hankkeessa tehtiin myös kilometri melusuojausta, kahdeksan kilometriä tie- ja katuvalaistusta, kaksi eritasoliittymää sekä tiejärjestelyjä rinnakkaisteiden ja katujen sekä jalankulku- ja polkupyöräväylien osalta.
”Tieosuuden ensisijainen ongelma on ollut heikko liikenneturvallisuus, sillä paikallinen liikenne ja päätien liikenne ovat sekoittuneet Eurajoen keskustan kohdalla. Liikenteen turvallisuus ja sujuvuus paranevat nyt merkittävästi uuden valtatielinjauksen myötä. Rauman suuntaan tehty uusi ohituskaista sujuvoittaa myös matkantekoa. Matka-aika lyhenee hieman ja on paremmin ennakoitavissa. Tätä kautta myös kaupan ja teollisuuden kuljetusten logistiikka tehostuu”, kertoo projektipäällikkö Kari Partiainen Väylävirastolta.
Hankkeen toteuttamisesta vastasi Väylävirasto yhteistyössä Eurajoen kunnan kanssa. Rakentamisen kokonaiskustannukset jäävät alle 20 miljoonan euroon, josta Eurajoen kunnan osuus oli 3 miljoonaa euroa. Hankkeen päätoteuttajana toimi Destia Oy.
Eurajoen kunnalle iso ja merkittävä hanke
Eurajoen kunnassa on iloittu tiehankkeesta, sillä kunta pääsee nyt kehittämään maankäyttöään vanhan ja uuden tielinjaston välimaastoon sekä eritasoliittymien läheisyyteen.
”Uudet eritasoliittymät ratkaisevat nykyisen tienkäytön ongelmakohdat. Kunnan elinvoiman kannalta uusi tielinjaus on ratkaisevan tärkeä, sillä se vapauttaa uusia alueita kaupan ja yritystoiminnan käyttöön. Lisäksi se parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta Eurajoen kohdalla”, Eurajoen kunnanjohtaja Vesa Lakaniemi sanoo.
Lisätietoja:
Projektipäällikkö Kari Partiainen, Väylävirasto
puh. 029 534 3580, [email protected]
Liitteet:
kuvia kohteista
Hanke verkossa:
vayla.fi/eurajoki
facebook.com/turkupori
Liitteet
linnamaan-risteyssilta-eurajoen-silta-ja-auvin-risteyssilta_va-cc-88yla-cc-88virasto.jpg
eurajoen-silta-linnamaan-risteyssilta-ja-eurajoen-risteyssilta.jpg
Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta