Vt 6 Korian kohta -hanke valmistui Kouvolassa
Julkaistu 18.8.2025 8.30
Kuutostien kaksi kesää kestänyt remontti on saatu päätökseen. Korian taajaman kohdalla Kouvolan länsipuolella parannettiin liikenteen pullonkaulaksi jäänyt, muuta tietä heikommassa kunnossa ollut osuus Hevossuon ja Napan liittymien välillä.
Vt 6 Korian kohta -hankkeen rakennustyöt käynnistyivät keväällä 2024. Hankkeessa Kuutostietä parannettiin noin kolmen kilometrin matkalla, valtaosin uudelle tielinjalle vanhan tien länsipuolelle. Tie rakennettiin eteläosassa leveäkaistatieksi ja pohjoisosassa normaalin levyiseksi valtatieksi.
Kuutostien liikenteen turvallisuutta parannettiin myös katkaisemalla Inginmaantien yksityistieliittymä valtatielle ja rakennettiin korvaava yhteys Terästien ja seututien 359 kautta Napan liittymään.
Keskeisenä osana hanketta korvattiin Lahti–Kouvola-radan ylittävä vanha maantiesilta uudella. Entinen silta oli kapea ja huonokuntoinen, eikä sen leventäminen tai korjaaminen ollut järkevää. Se purettiin uuden sillan valmistuttua. Liikenne siirtyi uudelle tielinjalle juhannusviikolla 2025. Vanha valtatieosuus jää palvelemaan rinnakkaisena yksityistienä.
”Merkittävä määrä pohjanvahvistusta”
Pitkähkö rakennusaika johtui hankealueen haastavasta maaperästä.
”Sillan ja uuden tielinjauksen kohdalla, etenkin sillan eteläpuolella, oli pehmeää savikkoa. Sen vuoksi siellä tarvittiin merkittävä määrä pohjanvahvistusta, kuten stabilointia, massanvaihtoja ja paalutusta”, kertoo projektipäällikkö Juha-Pekka Hämäläinen Väylävirastosta.
Uuden tieosuuden alla onkin noin 30 000 metriä teräsbetonipaalua, 20 000 metriä pilaristabilointia sekä 7 600 neliömetriä paalulaattaa. Maamassaa vaihdettiin noin 6 000 kuutiometriä.
Uuden tielinjan alle tarvittiin paljon pohjanvahvistusta.
”Turvallinen tie turvallisesti rakentaen”
Hankkeen urakoitsijana toimi Destia Oy. STk-urakkamallin mukaisesti urakoitsija vastasi rakentamisen lisäksi myös hankkeen kehitysvaiheesta sekä toteutussuunnittelusta yhdessä tilaajan kanssa.
”Tämä oli monipuolinen ja sopivasti haastava hanke. Yhteistyö tilaajan kanssa sujui mallikkaasti alusta loppuun, suunnitteluvaiheesta hankkeen valmistumiseen saakka”, työmaapäällikkö Juho Kolehmainen Destialta arvioi.
”Kaikki meni hienosti. Saatiin turvallinen tie turvallisesti rakentaen”, Hämäläinenkin kiittää.
Vt 6 Korian kohta -hankkeen kokonaiskustannukset olivat noin 15,5 miljoonaa euroa, josta 7,75 miljoonaa euroa on Euroopan unionin sotilaallisen liikkuvuuden CEF-rahoitusta.
Katso Vt 6 Korian kohta: Ennen ja nyt -video YouTubessa.
Lisätiedot
Väylävirasto
Projektipäällikkö Juha-Pekka Hämäläinen
p. 029 534 3563
[email protected]
Destia Oy
Työpäällikkö Jani Leino
p. 0400 551 665
[email protected]
Hanke verkossa
vayla.fi/vt-6-korian-kohta
Hankkeen kuvia Flickrissä
flickr.com/photos/vaylafi/albums/72177720310573629/
Vt 6 Korian kohta -hanke
Valtatie 6 on alueellisesti ja valtakunnallisesti tärkeä yhteys Kaakkois- ja Itä-Suomesta pääkaupunkiseudulle sekä merkittävä väylä Itä-Suomen tavarakuljetuksille. Tie on Kouvolan kohdalla turvaton ja laatutasoltaan poikkeava. Vt 6 Korian kohta -hankkeessa Lahti–Kouvola-radan kanssa risteävä Korian ylikulkusilta uusittiin ja samalla parannettiin valtatietä sillan molemmin puolin yhteensä noin kolmen kilometrin matkalla vastaamaan päätieverkon laatutasoa. Hankkeen kokonaiskustannukset olivat 15,5 miljoonaa euroa. Hanke on saanut tukea rakentamiseen Euroopan Unionilta.