Vt 4 Oulu–Kemi -hankkeen osuudet välillä Viantienjoki–Maksniemi ja Kuivaniemi–Simo valmistuvat
Julkaistu 11.11.2020 10.08
Valtatie 4 Oulu–Kemi -hankkeeseen kuuluvat urakat Viantienjoki–Maksniemi sekä Kuivaniemi–Simo valmistuvat marraskuussa. Molemmissa on käynnissä enää viimeistelytöitä, kuten liikennemerkkien ja riista-aitojen asennuksia. Valmistumisten myötä liikenteen turvallisuus paranee merkittävästi Simon ja Iin kuntien alueella. Uudet keskikaiteelliset ohituskaistajaksot tuovat tiejaksolle turvalliset ohitusmahdollisuudet, pienentävät kohtaamisonnettomuuksien vaaraa ja sujuvoittavat elinkeinoelämän logistiikkaa alueella. Myös paikallisen liikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn osalta turvallisuus paranee alikulkusiltojen ja uusittujen reittien myötä.
Valmistumisten myötä nopeusrajoitus nostetaan ohituskaistaosuuksilla
Viantienjoki–Maksniemi-urakka käynnistyi elokuussa 2019. Urakassa rakennettiin muun muassa 12 uutta siltaa, reilu kahdeksan kilometriä pitkä rinnakkaistie sekä parannettiin lähes 10 kilometriä valtatietä. Keskikaiteen myötä alueelle on tullut pysyviä liikennejärjestelymuutoksia, jotka ovat jo voimassa ja päivittyvät myös navigointijärjestelmiin. Voimaan tulleet liikennejärjestelyt näkyvät tästä kartasta.
"Viantienjoki–Maksniemi-välillä on panostettu myös paikallisen liikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen. Tällä välille on rakennettu useita paikallista liikennettä helpottavia alikulkusiltoja ja rinnakkaistiejärjestelyitä", kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Keijo Heikkilä.
Kuivaniemi–Simo-urakka käynnistyi puolestaan maaliskuussa 2020. Keskeisinä töinä urakassa toteutettiin ohituskaistapari eli kaksi kaksikaistaista ohituskaistaosuutta, joista eteläisempi osuus pituudeltaan noin 2,2 kilometriä ja pohjoisempi 2,6 kilometriä. Tieosuudelle rakennettiin lisäksi keskikaiteet, riista-aidat parannetulle osuudelle sekä lisäksi Viinamäentien ja Pohjoisrannantien liittymään kääntymiskaistoja.
"Näiden urakoiden myötä suurin osa hankkeesta on valmistunut. Liikenteen sujuvuus ja liikenneturvallisuus parantuvat pitkillä osuuksilla Oulun ja Kemin välillä. Myös nopeusrajoitus ohituskaistaosuuksilla voidaan nostaa molemmissa osuuksissa 100km/h", kertoo hankkeen projektipäällikkö Jukka Päkkilä Väylävirastosta.
Ensi vuonna kokonaan valmista
Kokonaisuudessaan Oulu–Kemi-hanke valmistuu syksyllä 2021. Käynnissä ovat ohituskaistojen parantaminen välillä Pohjois-Ii–Olhava, Oulujoen siltojen läntisen sillan uusiminen sekä Kiiminkijoen siltatyömaa.
"Käynnissä olevista urakoista Pohjois-Ii–Olhava-välillä tehdään maanrakennustöitä vielä loppuvuoden ajan, jonka jälkeen työt jäävät talvitauolle. Talven aikana hankkeen työt painottuvat siltakohteisiin", Jukka Päkkilä kertoo tulevan talven töistä.
Hankkeen etenemisestä saa ajantasaista tietoa hankkeen verkkosivuilta ja Facebook-sivuilta.
http://www.vayla.fi/vt4oulu-kemi
https://www.facebook.com/vt4oulukemi/
Lisätietoja:
Jukka Päkkilä
Projektipäällikkö, Väylävirasto (Kuivaniemi–Simo)
Puh. 029 534 3755, [email protected]
Keijo Heikkilä
Projektipäällikkö, Väylävirasto (Viantienjoki–Maksniemi)
Puh. 029 5343 582, [email protected]
Vt 4 on yksi Suomen valtaväylistä ja sen parantaminen välillä Oulu-Kemi sisältää työkohteita Kempeleessä, Oulussa, Iissä ja Simossa. Hankkeen toimenpiteillä parannetaan liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä elinkeinoelämän kuljetusten toimintavarmuutta. Hankkeen kustannusarvio on 170 Meur, josta kuntien osuus on noin 30 miljoonaa euroa. Työt ajoittuvat vuosille 2017–2021.
Liitteet
vt4_kuivaniemisimo_infografiikka_201109.png
Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta