Hyppää sisältöön

Vt 4 Hartola–Oravakivensalmi: Talvikaudella tehdään yksittäisiä töitä – pääosin hankkeen työt jatkuvat keväällä 2023

Julkaistu 15.12.2022 8.57

 

Vt 4 Hartola–Oravakivensalmi -hankkeen työmaa hiljenee vuoden 2023 tammi-maaliskuun väliseksi ajaksi. Talvikauden aikana hankealueella tehdään edelleen yksittäisiä töitä, kuten kiviaineksen murskausta.

”Lumen tulo ja pakkanen vaikuttavat töiden tekoon, etenkin kun jäljellä on enää viimeistelytöitä, päällysteitä, vihertöitä ja varusteiden asentamisia, kuten riista-aidat ja tievalaistus. Talveksi puramme liikennejärjestelyt minimiin liikennettä helpottamaan. Toivomme hyviä ajeluita uusilla ja parannetuilla teillä ja malttia liikenteeseen”, sanoo projektipäällikkö Juha-Pekka Hämäläinen Väylävirastosta.

Talvikauden myötä työnaikaiset liikennejärjestelyt ja alennetut nopeusrajoitukset pääosin puretaan. Alennettu nopeusrajoitus 50 km/h säilyy talven ajan Kettuvuoren kohdalla, uuden ja vanhan valtatielinjauksen työnaikaisessa liitoskohdassa

Maanteiden talvikunnossapidosta vastaa ELY-keskus.

Kevään ja kesän 2023 työt

Hankkeen työt jatkuvat täydessä mitassaan keväällä 2023 lumen sulaessa. Kevään ja kesän aikana hankealueella tehdään viimeistelytöitä sekä jatketaan muun muassa pohjavesisuojausten rakentamista ja päällystystöitä.

”Kesäkaudella 2023 valmistuu uusi tielinjaus Muikunlahdesta Kettuvuoreen valtatien itäpuolelle. Myös uudet ohituskaistat otetaan koko kaistakapasiteetiltaan käyttöön, kun uusi tielinjaus valmistuu”, kertoo Hämäläinen.

Maantie, heijastinlamelli, lumikinoksia, metsää.

Hankealueella tehdään yksittäisiä töitä myös talvella. Työnaikaiset liikennejärjestelyt kuitenkin pääosin puretaan.

Lisätiedot:

Juha-Pekka Hämäläinen, projektipäällikkö, Väylävirasto, puh. 029 534 3563, [email protected]

Markku Hokkanen, projektipäällikkö, GRK Suomi Oy, puh.  050 056 1906, [email protected]

Seuraa hanketta:

www.vayla.fi/vt-4-hartola-oravakivensalmi 

www.facebook.com/Vt4HartolaOravakivensalmi

 

Vt 4 Hartola–Oravakivensalmi-hankkeen tavoitteena on parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä vähentää pohjaveden pilaantumisriskiä ja meluhaittoja. Valtatie 4 on Suomen tärkeimpiä päätieyhteyksiä ja tavaraliikenteen pääväylä etelä-pohjoissuunnassa, joka kuuluu Euroopan unionin määrittelemään TEN-T-ydinverkkoon. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 26 miljoonaa euroa.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta