Vt 4 Hartola–Oravakivensalmi -hankkeen rakennustyöt ovat loppusuoralla ja ohituskaistat avautuvat 18.8.– liikenne on nyt entistä turvallisempaa
Julkaistu 18.8.2023 8.28
Hartola–Oravakivensalmen -hankkeen rakentaminen on loppusuoralla ja valmistuu elokuussa 2023. Uudet ohituskaistat avautuvat perjantaina 18.8., ja valtatien nopeus nousee samalla 100 km/h. Hankkeen rakennustyöt aloitettiin kesällä 2021.
”Kesäkuun 28. käyttöön otettu uusi tielinjaus on merkittävä uudistus valtatielle 4, joka on Suomen tärkeimpiä päätieyhteyksiä ja tavaraliikenteen pääväylä etelä–pohjoissuunnassa. Hartola–Oravakivensalmi-hankkeen parannukset tekevät liikkumisesta vilkkaalla tieosuudella huomattavasti turvallisempaa ja sujuvampaa. Hankkeessa rakennetut ratkaisut tuovat myös helpotusta sekä raskaalle liikenteelle että työmatkaliikenteelle”, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Juha-Pekka Hämäläinen.
Valtatien 4 sujuvuus ja liikenneturvallisuus paranee noin 12 kilometrin matkalta Hartolan ja Oravakivensalmen välillä siten, että ohitusmahdollisuudet ja liittymien turvallisuus paranevat. Uudet ohituskaistat avautuvat liikenteelle viikonlopuksi. Nopeusrajoitukset valtatiellä nostetaan samalla 100 kilometriin tunnissa; liittymäalueilla säilyy 80 km/h rajoitus. Hankkeessa on parannettu lisäksi pohjaveden suojausta tiealueella.
Keskikaiteellinen ohituskaistapari ja parannetut liittymät parantavat turvallisuutta ja sujuvuutta
Hankkeessa parannettu tieosuus oli aikaisemmin kapea ja osittain myös mäkinen. Muun muassa teiden kulkukelpoisuuteen, turvallisuuteen ja palvelutasoon liittyvä tien geometria ei täyttänyt kyseisellä osuudella nykyvaatimuksia.
”Turvallisuuden parantamiseksi valtatie on rakennettu pääosin entistä tietä leventäen. Valtatie sijoitettiin uudelle linjaukselle Muikunlahden ja Kettuvuoren välillä, mihin on nyt rakennettu keskikaiteellinen ohituskaistapari”, Hämäläinen kertoo.
Valtatien 4 liittymien turvallisuus paranee myös, kun yksityistieliittymiä on karsittu. Katkaistaville yhteyksille järjestettiin korvaavat yhteydet joko olemassa olevien ja parannettavien, tai täysin uusien liittymien kautta. Vilkkaimpiin liittymiin rakennettiin kääntymiskaistat.
Hankealue sivuaa useaa muinaismuistolain rauhoittamaa kiinteää muinaisjäännöstä, joten alueella sijaitseville muinaismuistoalueille tehtiin Museoviraston edellyttämät arkeologiset tutkimukset huhti–heinäkuussa 2021. Kaivauksilla tehtiin merkittäviä esine- ja muita löytöjä muun muassa kivi- ja rautakaudelta. Ilman tiehanketta kaivauksia ei olisi ollut mahdollista tehdä, koska ne ovat kalliita toteuttaa.
Pohjavesisuojausta, meluvalleja sekä riista-aitaa
Hankkeessa on rakennettu yhteensä yhdeksän kilometriä pohjavesisuojausta, koska entistä valtatien osuutta I-luokan pohjavesialueella välillä Hartola–Oravakivensalmi ei oltu suojattu. Suojaukset vähentävät tien riskejä pohjavesille. Myös uusi tielinjaus sijaitsee pohjavesialueella.
Valtatien 4 parantaminen on toteutettu siten, että pohjavedelle ei aiheudu pilaantumisvaaraa tai pohjavedenkorkeuden haitallista alenemista. Tämä varmistettiin esimerkiksi estämällä vaarallisten aineiden pääsy maaperään ja pohjaveteen. Pohjaveden laatua ja määrää on tarkkailtu koko hankkeen ajan. Pinta- ja pohjavesien laatua seurataan myös hankkeen valmistumisen jälkeen tien käytön aikaisella seurannalla. Yleisesti tien rakentamisen vaikutukset pohjavesialueeseen ja pohjaveden saatavuuteen on arvioitu vähäisiksi.
Hankkeessa rakennettiin lisäksi meluvalleja noin yhdeksän kilometriä, riista-aitaa noin 7,5 kilometriä tien molemmat puolet yhteenlaskettuina sekä parannettiin että rakennettiin uutta valaistusta koko tieosuudella.
Hanke toteutettiin suunnittelu ja toteuta -mallilla kehitysvaiheineen
Hanke urakoitiin STk-mallilla, jossa projekti sisältää kehitysvaiheen, suunnittelun ja toteutuksen.
”Kehitysvaiheessa olennaista oli kaikkien osapuolten kehitysmyönteisyys. Kun lopullisia rakentamissuunnitelmia ei vielä oltu lyöty lukkoon, yhteisellä kehitysvaiheella kehitettiin vanhaa, vuodelta 2009 olevaa tiesuunnitelmaa vastaamaan paremmin vuodelle 2040 asetettua tavoitetilaa valtatien 4 yhtenäisestä palvelutasosta”, Hämäläinen sanoo.
Hankkeen urakoinnista ja rakennussuunnitelman laatimisesta vastasi GRK Suomi Oy. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy toimi hankkeen rakennuttajakonsulttina.
Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 26 miljoonaa euroa. Tien viimeinen päällystyö tehdään vuonna 2024.
Hanke lukuina
- 12 km parannettua tieosuutta
- uusi keskikaiteellinen ohituskaistapari
- 9 km pohjavesisuojausta
- 9 km meluvalleja
- 7,5 km riista-aitaa tien molemmat puolet yhteenlaskettuina
Hankkeessa levennettiin ja parannettiin valtatien 4 osuutta, johon tehtiin leveä keskimerkintä.
Valtatie sijoitettiin uudelle linjaukselle Muikunlahden ja Kettuvuoren välillä, mihin rakennettiin keskikaiteellinen ohituskaistapari.
Vilkkaiden liittymien kääntymiskaistat parantavat liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta.
Lisätiedot:
Juha-Pekka Hämäläinen, projektipäällikkö, Väylävirasto, puh. 029 534 3563, [email protected]
Markku Hokkanen, projektipäällikkö, GRK Suomi Oy, puh. 050 056 1906, [email protected]
Seuraa hanketta:
www.facebook.com/Vt4HartolaOravakivensalmi
www.vayla.fi/vt-4-hartola-oravakivensalmi
Vt 4 Hartola–Oravakivensalmi-hankkeen tavoitteena oli parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä vähentää pohjaveden pilaantumisriskiä ja meluhaittoja. Valtatie 4 on Suomen tärkeimpiä päätieyhteyksiä ja tavaraliikenteen pääväylä etelä-pohjoissuunnassa, joka kuuluu Euroopan unionin määrittelemään TEN-T-ydinverkkoon. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 26 miljoonaa euroa.
Liitteet
hartola_oravakivensalmi_keskimerkinta.jpg
hartola_oravakivensalmi_keskikaide.jpg
hartola_oravakivensalmi_keskikaide2.png
hartola_oravakivensalmi_keskimerkinta2.png
hartola_oravakivensalmi_liittyma.jpg
Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta