Takaisin

Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi -hankkeen urakoiden työt valmistuneet

Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi -hankkeen urakoiden työt valmistuneet

Julkaistu 25.09.2018


Liikenneviraston Vt 21 Kolari-Kilpisjärvi -tiehankkeen urakoiden työt on saatu valmiiksi. Hankkeeseen sisältyi valtatien peruskorjausta ja siltatöitä. Kesällä 2017 käynnistyneen hankkeen viimeiset päällystystyöt tehtiin viime viikolla.

Valtatien peruskorjaus on ollut mittava työmaa Kolarin ja Kilpisjärven välillä. Peruskorjausta on tehty Kolarin, Muonion ja Enontekiön kuntien alueella, pohjoisin kohde päättyy Norjan rajalle. Koko projektin alueella on uudelleen päällystetty 145 kilometriä valtatietä ja näiltä osuuksilta on poistettu tien kantavuus- ja leveyspuutteet. Pisin yhtäjaksoinen korjattu osuus Kolarin ja Palojoensuun välillä on 130 kilometriä pitkä.

Hankkeeseen kuului myös kahdeksan siltaa. Niistä poistettiin kantavuuspuutteita ja leveyspuutteita. Äijäjoen ja Palojoensuun sillat purettiin ja korvattiin uudella sillalla. Suurin siltakohde oli Peerassa, jonne rakennettiin uusi silta ikiroudan päälle.

Peruskorjaustöiden tavoitteena on liikenneturvallisuuden ja elinkeinoelämän kuljetusten varmuuden parantaminen. Hanke on yksi erikseen rahoitettava korjausvelkakohde, joka on saanut valtion budjetista 35 miljoonaa euroa. Valtatie 21 on tärkeä elinkeinoelämän yhteys Norjaan.

Lisätietoja medialle:
Liikennevirasto, projektipäällikkö Keijo Heikkilä, p. 029 534 3582, keijo.heikkila@liikennevirasto.fi

Valokuvia:
www.flickr.com/photos/liikennevirasto/sets/72157673853220412

Hanke verkossa:
www-sivut: www.liikennevirasto.fi/vt21kolari-kilpisjarvi
Facebook: www.facebook.com/vt21kolarikilpisjarvi
Twitter: @E8Kolari

Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi -hankkeessa kunnostetaan valtatietä Kolarin ja Kilpisjärven välisellä osuudella. Hankkeessa osin routivaksi muuttunutta rakennetta parannetaan, kapeaa poikkileikkausta levennetään ja siltoja parannetaan. Kolari–Muonio-välillä tie anturoidaan mittauslaitteilla, ja tie soveltuu liikenteen automatisaation ja automaattiajamisen testausalueeksi. Hankkeen ensimmäiset urakat käynnistyivät huhtikuussa 2017.


reaktionapit