Hyppää sisältöön

Vt 21 Kolari-Kilpisjärvi -hankkeen siltaurakoitsija valittu

Julkaistu 14.05.2017

Liikennevirasto on valinnut Vt 21 Kolari-Kilpisjärvi -tiehankkeen siltakohteiden urakoitsijaksi Skanska Infra Oy:n. Siltaurakan työt käynnistyvät maanantaina 22.5.2017 Ylläsjoen sillan peruskorjaustöillä.

Vt 21 Kolari-Kilpisjärvi -tiehankkeen siltaurakkaan lukeutuu yhteensä kahdeksan siltaa Kolarin, Muonion ja Enontekiön kuntien alueella. Nykyisiä siltoja levennetään, ja niiden kantavuutta lisätään. Äijäjoen nykyinen silta uusitaan kokonaan, ja Palojoensuun sillan kansi uusitaan. Äijäjoen ja Palojoensuun kohdilla parannetaan myös tien geometriaa. Suurin siltakohde on Peeran palsan kohdalle rakennettava uusi silta.

Työt käynnistyvät 22. toukokuuta Ylläsjoen sillan peruskorjauksella. Liikenteelle aiheutuu Ylläsjoen sillan korjaustyöstä häiriötä syksyyn 2017 saakka. Muiden siltojen töiden aiheuttamista liikennehaitoista tiedotetaan erikseen myöhemmin. Tiehankkeen siltaurakka valmistuu kokonaisuudessaan syksyn 2018 aikana. Siltaurakka on arvoltaan 8,1 miljoonaa euroa.

Vt 21 Kolari-Kilpisjärvi -hanke on yksi erikseen rahoitettava korjausvelkakohde, joka on saanut valtion budjetista 35 miljoonaa euroa. Valtatie 21 on tärkeä elinkeinoelämän yhteys Norjaan. Hankkeen ensimmäinen peruskorjausurakka sijoittuu Kolari–Muonio-välille, missä työmaan toiminta käynnistyi toukokuussa 2017. Tämän urakan urakoitsija on Skanska Asfaltti Oy. Toinen urakka sisältää kohteet Muonio–Palojoensuu, palsakohteet ja Kilpisjärvi–Norjan raja. Tämän urakan työt ovat käynnissä palsakohteissa, ja urakoitsijana toimii Lemminkäinen Infra Oy.

 

Lisätietoja medialle:
Liikennevirasto, projektipäällikkö Keijo Heikkilä, p. 029 534 3582, [email protected] 


Valokuvia: www.flickr.com/photos/liikennevirasto/sets/72157673853220412


Hanke verkossa:
www-sivut: www.liikennevirasto.fi/vt21kolari-kilpisjarvi
Facebook: www.facebook.com/vt21kolarikilpisjarvi
Twitter: @E8Kolari

Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi -hankkeessa kunnostetaan valtatietä Kolarin ja Kilpisjärven välisellä osuudella. Tavoitteena on elinkeinoelämän kuljetusten varmuuden ja liikenneturvallisuuden parantaminen. Hankkeessa osin routivaksi muuttunutta rakennetta parannetaan, kapeaa poikkileikkausta levennetään ja siltoja parannetaan. Kolari–Muonio-välillä tie anturoidaan mittauslaitteilla, ja jatkossa tie soveltuu liikenteen automatisaation ja automaattiajamisen testausalueeksi. Hankkeen ensimmäiset urakat käynnistyivät huhtikuussa 2017, ja kaikkien urakkakohteiden arvioidaan valmistuvan vuoden 2018 aikana.

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta