Hyppää sisältöön

Uusia hankkeita käynnistyy ja edellisiä valmistuu – parempaa väyläverkkoa yhteiskunnan tarpeisiin

Julkaistu 25.10.2024

Syksy on ollut tuoreiden poliittisten päätösten aikaa liikenneinfrahankkeiden osalta. Samaan aikaan, kun monia hankkeita saadaan päätökseen, uusia lisätään toteutuslistalle. Hallitus on esittämässä 9 uuden liikenneinfrahankkeen käynnistämistä vuonna 2025. Lisäksi MAL-neuvottelujen tuloksena talouspoliittinen ministerivaliokunta puoltaa käynnistettäväksi yli 20 uutta hanketta lähivuosina. Hankkeiden lopullinen toteutuminen edellyttää vielä eduskunnan hyväksyntää.

Ilmakuva Hailuodon siltatyömaalta.

"Hallituksen esitykset muodostavat merkittävän hankekokonaisuuden. Näkymät lähivuosien ´hankesalkusta´ tarjoavat hyvät mahdollisuudet kehittää alan toimintaa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa, erityisesti tuottavuuden parantamiseksi. Tehokkuutta voidaan lisätä muun muassa inframalleihin perustuvien rakentamishankkeiden avulla sekä kehittämällä projektijohtamista" toteaa hankkeet-toimialan johtaja Magnus Nygård Väylävirastosta.

Vuonna 2025 käynnissä olevat ja käynnistyvät Väyläviraston liikenneinfrahankkeet kartalla.

 Kuva: Vuonna 2025 käynnissä olevat ja käynnistyvät Väyläviraston liikenneinfrahankkeet kartalla.

 

Turvallisempaa ja sujuvampaa väyläverkkoa yhteiskunnan tarpeisiin

Hallituksen esitykset tulevista hankkeista parantaisivat merkittävästi väyläverkkoa sekä vilkkailla tieosuuksilla että rataverkolla, ja tukevat osaltaan Väyläviraston keskeistä tehtävää varmistaa sujuva sekä turvallinen väyläverkko muuttuvissa tilanteissa. Hallitus painottaa esityksissään tieverkon kehittämistä, vaikkakin myös merkittäviä ratahankkeita löytyy listalta. Tiehankkeille on esitetty noin 475 miljoonan euron määrärahaa.

"Merkittäviä hankkeita turvallisuuden ja sujuvuuden kehittämisen kannalta ovat erityisesti valtateiden hankkeet, kuten Vt 4 Lahdenväylä, Vt 15 Rantahaka-(Kotka) -Kouvola, Vt 5 Leppävirta-Kuopio sekä Vt 8:n ja Vaasan yhdystien kehittäminen. Maanteiden osalta etenkin mt 180 on nykyisin hyvin vilkas ja häiriöherkkä tie, ja tilanne paranee mantereen sekä Paraisten välillä. Huoltovarmuuden kannalta merkittäviä hankkeita ovat erityisesti pohjoisen Suomen hankkeet, kuten vt 21:n hankkeet", sanoo Nygård.

Lue myös

Pääjohtaja Wihlman: Millaisella väyläverkolla liikut ja kuljetat vuonna 2025?

Väylärahoitus 2025: Tavoitteena korjausvelan kasvun taittaminen ja päivittäisen liikenteen turvaaminen

Miten eri väylien päivittäinen liikennöitävyys turvataan?

Neljä ajankohtaista nostoa väylien suunnittelusta