Tavoitteena yli 3 000 päällystyskilometriä

Julkaistu 10.3.2025 8.45

Väylävirasto ja ELY-keskukset tavoittelevat valtakunnallisesti yli 3 000 kilometrin päällystysohjelmaa vuonna 2025. Tulossa on toinen hyvä vuosi peräkkäin hallituksen myöntämän lisärahoituksen avulla. Uutta päällystettä saadaan viime vuoden tapaan ympäri Suomen.

Kuluvalle hallituskaudelle on osoitettu tieverkon korjausvelan purkuun yhteensä 520 miljoonaa euroa, josta vuonna 2024 saatiin käyttöön 250 miljoonaa. Maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä päällystettiinkin yhteensä noin 4 050 kilometriä.

Nyt luvassa on toinen hyvä vuosi peräkkäin, kun lisärahoitusta on käytössä 200 miljoonaa euroa, josta päällystämiseen käytetään 180 miljoonaa. Kaiken kaikkiaan päällysteiden korjaukseen ja tiemerkintöihin käytetään kuluvana vuonna 365 miljoonaa euroa. Korjausvelan kasvua saadaankin hidastettua vuonna 2025. Vakaan rahoitustason jatkuvuus on tärkeää niin tieverkon kunnon kuin koko alan toiminnan kannalta.

”Olemme erittäin tyytyväisiä lisärahoitukseen. Tavoitteemme yhdessä ELY-keskusten kanssa on päällystää tänä vuonna yhteensä yli 3 000 kilometriä maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä. Viime vuoden tapaan voimme kohdistaa päällystystöitä vilkkaimman tieverkon lisäksi myös muille, alueellisesti merkittäville teille. Lisäksi pystymme parantamaan teiden rakenteita pitkäjänteisesti, mikä on todella tärkeää”, kertoo väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta.
 
Lopulliseen päällystyskilometrien toteumaan vaikuttavat oleellisesti sekä teiden rakenteille tehtävät parantamistoimenpiteet että asfaltin sideaineena käytettävän bitumin hinnan kehittyminen työkauden aikana. Myös sääolosuhteet ja esimerkiksi talven aikana syntyneiden päällystevaurioiden suuruusluokka vaikuttavat toteumaan. Päällystystyöt alkavat aikaisintaan vapun tienoilla.

Päällystyskohteet valitaan mitattuun kuntotietoon perustuen – kilpailutukset vielä kesken

Alueellisesta tienpidosta vastaavat ELY-keskukset kilpailuttavat maanteiden päällystysurakat, ja kilpailutukset jatkuvat paikoin aina alkukesään asti. Päällystysohjelmat varmistuvat eri tahtiin eri puolilla maata. Osa päällystyskauden kohteista valitaan vielä keväällä päivittyvien, viimeisten kuntomittausten pohjalta.

”Kohteet valitaan kuntotietoihin perustuen, ja kaikkia kohteita ei siis ole vielä päätetty. Panostamme päällystämisen lisäksi myös teiden rakenteellisiin korjauksiin, mutta esimerkiksi vähäliikenteisemmän verkon ongelmat eivät ratkea vielä yhden tai kahdenkaan kesän ponnistuksilla”, Anttila muistuttaa.

Tieverkon nykykunnon ylläpitämiseksi vaadittaisiin vuosittain noin 4 000 kilometrin mittaista päällystysohjelmaa. Huonokuntoisia päällystettyjä maanteitä oli vuoden 2024 lopussa noin 10 200 kilometriä, mutta ilman lisärahoitusta määrä olisi ollut huomattavasti suurempi. Nyt lukema oli jopa hieman pienempi kuin vuotta aiemmin.

Osa korjausvelkarahasta siltojen korjaamiseen

Tämän vuoden lisärahoituksesta 20 miljoonaa euroa käytetään tieverkon siltojen korjaamiseen. Huonokuntoisia siltoja voidaan korjausvelkarahan avulla korjata etupainotteisesti, jolloin mahdollisiin ongelmiin tartutaan ennen kuin ne ehtivät kasvaa suuremmiksi. Kaiken kaikkiaan tieverkon siltojen ja muiden taitorakenteiden korjauksiin käytetään kuluvana vuonna 111 miljoonaa euroa.

”Tavoitteena on korjata noin 150 maantiesiltaa. Siltoja korjaamalla ehkäistään tieliikenteen pullonkauloja ja huolehditaan elinkeinoelämälle sekä huoltovarmuudelle tärkeistä kuljetusreiteistä. Ilman siltojen riittävää kuntoa ei niiden välisten tieosuuksien päällystämisestä saataisi täysimääräistä hyötyä. Korjausvelan kasvua siis hidastetaan myös pintaa syvemmältä”, Anttila toteaa.

Lisätietoja:

toimialajohtaja Virpi Anttila, Väylävirasto
p. 029 534 3642
[email protected]

Alueellisesti päällystystöistä kertovat paikalliset ELY-keskukset. Väyläviraston karttapalveluun (Suomen väylät) päivitetään tiedot varmistuneista päällystyskohteista kevään aikana.