Hyppää sisältöön

Tampereen rantatunneli -hanke ylitti tavoitteet ja alitti kustannukset

Julkaistu 13.1.2023

Suomen pisimmän maantietunnelin, Tampereen rantatunnelin, rakentamisen takuuaika päättyi syyskuussa. Hankkeen taloudellisen loppuselvityksen mukaan hankkeen tavoitekustannukset alittuivat 4,1 miljoonalla eurolla. Allianssimallin yhteistoimintakäytännöistä on otettu oppia myös perinteisiin urakkamalleihin.

Rantatunneli-hankkeessa valtatie 12 siirrettiin kulkemaan tunneliin 2,3 kilometrin matkalla ja samalla vapautettiin kaupunkirakentamiseen ja kaupunkilaisten käyttöön Näsijärven rantaa. Vaativa hanke toteutettiin allianssihankkeena. Rantatunnelia rakennettiin vuosina 2013-2017.

Rantatunneli-hankkeen aikataulu alittui ja laatutavoitteet täyttyivät: "Aikataulun kirimisen myötä Ranta-Tampellan alue saatiin rakenteille puoli vuotta etuajassa, melulle altistuvien kaupunkilaisten määrä väheni ja ilman laatu parani tunnelin keskialueen kohdalla, kun tieliikenne ohjattiin maan alle. Säännölliset mittaukset tunnelin päissä ovat myös osoittaneet, että ennakkoon epäiltyä saastepiikkiä ei syntynyt myöskään tunnelin suuaukoille", listaa Mauri Mäkiaho hankkeen keskeisimpiä laatutavoitteita.

Toimiva malli haastaviin hankkeisiin

Rantatunneli-hanketta on arvioitu, analysoitu ja kiitetty useissa eri projektinjohtamisen ja rakentamisen kilpailuissa Suomessa ja ulkomailla. Menestystekijöiksi on nostettu hankkeen johtamiskulttuuri, kuten innovatiivisuutta tukeva ote, toimiva yhteistyöskentely ja sidosryhmäyhteistyö. "Rantatunneli-hankkeen myötä allianssi osoittautui käyttökelpoiseksi malliksi haastavien hankkeiden toteutuksessa. Tehokkaiksi todettuja yhteistoimintakäytäntöjä on otettu käyttöön myös muissa sopimusmalleissa, kehittämällä niitä edelleen. Esimerkkeinä mainittakoon kehittämisvaiheet sisältävät Suunnittele – Toteuta -urakka (STK) ja Kokonaisurakka (kKU)", sanoo Mäkiaho.

Nyt takuuajan päätyttyä hankkeesta on tehty taloudellinen loppuselvitys. Selvityksen mukaan hankkeen rakennuskustannukset alittuivat 4,1 miljoonalla. "Kustannusten hallinta alleviivaa sen, että allianssimalli toimi ja hanketta saatiin ohjattua tehokkaasti kohti tavoitteita", Mäkiaho toteaa.

Rantatunneli-allianssin muodostivat Tampereen kaupunki, Väylävirasto (silloinen Liikennevirasto), Lemminkäinen Infra (nykyinen YIT Suomi), A-Insinöörit ja Insinööritoimisto Saanio & Riekkola (nykyinen A-Insinöörit Civil).


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta