Tampereen henkilöratapiha -hanke: Ratapihankadun yli 3 000 tonnia painava silta tunkattiin onnistuneesti oikealle paikalleen

Julkaistu 10.12.2025 8.29

 

Osana Tampereen henkilöratapiha -hanketta uudistettavan Ratapihankadun sillan työmaalla suoritettiin alkuviikosta vaativa operaatio, kun muutama viikko sitten valettu silta siirrettiin tunkkausmenetelmällä 1,12 metriä alaspäin lopulliseen sijaintiinsa. Yli metrin siltatunkkauksia tehdään tiiviissä kaupunkiympäristössä harvoin.


Kuva: Ratapihankadun silta kannen valun jälkeen marraskuussa

Hankkeessa pääurakoitsijana toimivalla Kreatella on kokemusta lukuisista siltojen tunkkauksista, sivusiirroista ja muista vaativista työvaiheista. Työnjohtaja Jere Vesasen mukaan tämä tunkkaus oli kuitenkin työvaiheena sellainen, mitä ei ihan joka vuosi tule vastaan.

– Siltatöissä tunkkaus on tavanomainen työvaihe, mutta paikan päällä tehtävät tunkkaukset ovat yleensä pienempiä, muutamista senteistä kymmeniin sentteihin. Lisähaastetta työhön toi sillan sijainti tiiviissä kaupunkiympäristössä sekä työmaan alla kulkeva ratikka- ja autoliikenne, Vesanen sanoo.

Ratapihankadun silta sijaitsee Tampereen rautatieaseman vieressä ja ylittää vilkasliikenteisen Itsenäisyydenkadun alikulun. Raitiotie- ja ajoneuvoliikenne kulkevat sillan alapuolella rakentamisesta huolimatta.

Ratikkaliikenne on huomioitu rakentamisessa

Ratapihankadun silta on pituudeltaan 62 metriä, leveydeltään 15 metriä ja paksuudeltaan lähes 1,5 metriä. Sillassa on noin 140 tonnia rautaa ja 1250 kuutiota betonia, joten sen kokonaispaino on hieman yli 3 000 tonnia.

Haastetta sillan rakentamiselle on tuonut sen alla kulkeva raitiotieliikenne, jota ei lyhyitä poikkeuksia lukuun ottamatta katkaista missään vaiheessa. Sillan ja ratikan väliin on rakennettu eristetty suojatuubi, jolla turvataan sekä liikenteen sujuvuus että rakentamisen turvallisuus.

– Tunkkaus tehtiin siksi, että kannen muotti täytyi rakentaa reilun metrin verran sillan lopullista sijaintia korkeammalle. Raitiotien suojarakenteiden vuoksi sillan muottia ei pystynyt tekemään alemmas, kertoo projektipäällikkö Jetro Matilainen Väylävirastosta.

Tunkkaus suoritettiin 12 tunnissa

Tunkkaus oli vaativa työvaihe, johon työmaalla valmistauduttiin useita kuukausia. Tuleva työvaihe huomioitiin myös rakentamisessa, ja esimerkiksi tunkkausputket asennettiin siltaan jo valumuottien teon yhteydessä kesällä.


Kuva: Tunkkaustornit ja tukitornit

Sillan kannen valutyöt valmistuivat lokakuun lopussa ja pari viikkoa myöhemmin kansi jännitettiin. Töiden onnistuminen edellytti myös muotin tukitelineen osittaista purkamista niin, että tunkit päästiin asettamaan pienkuormaajilla paikoilleen.

Marras-joulukuun vaihteessa siltaa nostettiin 50 mm ja valumuotit purettiin ratikan liikennekatkon aikana.

Varsinainen tunkkaus suoritettiin joulukuun alkupuolella kahdeksasta tunkkauspisteestä. Tunkkauspisteet muodostuivat tunkkaustornista ja tukitornista. Molemmissa torneissa oli kooltaan 280 mm:n korotuspaloja, joita poistettiin laskun edetessä niin, että kuorma oli vuorotellen molempien tornien varassa.

– Silta laskeutui suunnitellusti maatukien ja pilareiden päällä olevien laakereiden varaan. Alastunkkaus tehtiin kahden päivän aikana ja se kesti kokonaisuudessaan 12 tuntia. Laskun aikana seurasimme kannen liikettä reaaliajassa monitorointilaitteistolla ja olimme varautuneet korjaustoimiin, jos lasku ei olisi onnistunut tasaisesti, Vesanen kertoo.


Kuva: Tunkkaus tehtiin kahden päivän aikana ja se kesti kokonaisuudessaan 12 tuntia

Silta viimeistellään keväällä

Ratapihankadun silta on henkilöratapiha-hankkeen ensimmäinen viidestä alikulun ylittävästä uusittavasta sillasta. Siltatyöt jatkuvat isommilla työvaiheilla keväällä sään ollessa plussan puolella. Silloin tehdään muun muassa kannen pintarakenteita ja asfaltointitöitä.

Uusi Ratapihankadun silta avataan liikenteen käyttöön kesällä 2026, kun hankkeen työt etenevät henkilöratapihalla.

Lisätietoja:

Kreate Oy, työnjohtaja Jere Vesanen, p. 050 575 0945, [email protected]

Väylävirasto, projektipäällikkö Jetro Matilainen, p. 029 534 3573, [email protected]

Liitteet