Taitavampi ajaminen vähentäisi ruuhkia
Kehä I:n perusparannus Espoon rajalta Vihdintielle ja Hämeenlinnanväylän kohdalla on aiheuttanut odotetusti ruuhkia Suomen vilkkaimmin liikennöidylle väylälle. Moni autoilija ei kuitenkaan tule ajatelleeksi, että joustavampi ajokäytös nopeuttaisi kaikkien matkantekoa.
- Kun autoja on paljon ja turvavälit jätetään liian lyhyiksi, syntyy turhaa jarruttelua. Kun ensimmäinen käyttää jalkaa jarrulla, perässä likellä ajanut joutuu tekemään heti saman, mutta viive reagoinnissa johtaa hiukan pidempään jarrutusaikaan. Kolmantena lähellä tuleva jarruttaa vaistonvaraisesti vielä pitempään. Näin jarrutukseen käytetty aika kertautuu jonossa ja alun perin sujuvasti kulkenut liikenne puuroutuu, kertoo Liikennekeskuspäällikkö Mika Jaatinen Liikennevirastosta.
Lopputuloksena on, että kaikkien matka-aika pitenee. Jos taas turvavälit maltettaisiin pitää riittävinä, perässätulevien ei tarvitsi jarruttaa niin herkästi. Tämä säästäisi hermoja, peräänajoja, polttoaineenkulutusta ja pakokaasupäästöjä. Monta etua siis. Riittävä turvaväli antaa kuljettajalle tarpeeksi aikaa toimia. Liikenneturvan mukaan turvaväli on riittävä, jos kuljettaja pystyy säätelemään nopeutta ja etäisyyttä pelkän kaasupolkimen avulla.
Oikea kaista täynnä ja vasen tyhjä?
Kehä I:n työmaan kohdalla ruuhkan tuntua on lisännyt myös se, että vasen kaista on ollut esimerkiksi Kannelmäen kohdalla länteenmennessä selvästi vajaakäytössä.
-Jos ei ole liittymässä tai poistumassa, on vasemman kaistan ajaminen tukkoisella tiellä usein järkevin valinta. Kaikkien etu on, että kaistoja käytetään melko tasaisesti – näin väylälle mahtuu yksinkertaisesti enemmän liikennettä, Mika Jaatinen muistuttaa.
Suoraan etenevien vasemman kaistan käyttö mahdollistaa myös sujuvamman liittymisen. Vihdintiellä ja Hämeenlinnanväylällä ei kiihdytyskaistoja ole tällä hetkellä työmaan takia lainkaan, joten mukaantulo jo käytössä olevalle kaistalle on haastavaa. Pysähtyä ei saisi, se lisää onnettomuusriskiä.
Jos kaikki kaistat ovat täynnä ja autojono matelee, niin silloin vetoketjumallinen liittyminen on kaikkien etu. Joustavuutta tarvitaan, ja väleihin tulee päästää tasaisesti. Se edellyttää, että välit pidetään riittävän suurina.
Liikenneturvan Jarrutusmatka-animaatio: http://extrat.liikenneturva.fi/pysahtymismatka-auto/fi/
Video minä-ajattelusta: https://www.youtube.com/watch?v=FBSAL1L9ATs
Lisätietoja: Mika Jaatinen, Liikennekeskuspäällikkö p. 029 534 3649, [email protected].
TAUSTA
Kehä I:n uusin perusparannus käynnistyi maaliskuun puolivälissä. Syksyyn 2017 kestävässä hankkeessa jatketaan kolmansia kaistoja Vallikalliosta Vihdintielle, uusitaan tai levennetään Hämeenlinnanväylän pohjoiseen menevät rampit, korjataan Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän ylittävät risteyssillat sekä rakennetaan uusi ylikulkusilta jalankulkijoille ja pyöräilijöille Vihdintien yli. Lisäksi mm. korotetaan meluesteitä ja parannetaan bussipysäkkijärjestelyitä. Työmaa-aluetta ei oikein pääse kiertämään, joten ratkaisevin apu on vaihtaa kulkemisajankohta aamu- ja iltaruuhkan ulkopuolelle. Kimppakyytien suosiminen auttaa, samoin kuin autoilun vaihtaminen julkisiin kulkuneuvoihin. www.liikennevirasto.fi/keha1, Facebook: /kehaykkonen.