Hyppää sisältöön

Suomen ja Ruotsin yhteinen, turvallisuutta ja huoltovarmuutta parantava Laurila−Tornio−Haaparanta-rataosan sähköistyshanke on saatu päätökseen

Julkaistu 27.1.2025 14.15

 

Vuoden 2023 keväällä alkaneet Laurila−Tornio−Haaparanta-rataosan sähköistyshankkeen rakennustyöt on saatu päätökseen alkuvuodesta 2025. Hanke on kansallisesti merkittävä ja samalla ensimmäinen väylähanke, jossa Pohjois-Suomi ja Pohjois-Ruotsi tekivät yhteistyötä pohjoisten väylien turvallisuuden ja huoltovarmuuden parantamiseksi, erityisesti maareitti Ruotsin kautta on tärkeä.

"Tämä hallitus satsaa pohjoismaiseen yhteistyöhön, Laurila−Tornio−Haaparanta-rataosan sähköistyshanke on hyvä esimerkki tästä. Hanke on tärkeä paitsi alueen asukkaille ja yrityksille, mutta myös koko Suomen turvallisuudelle ja huoltovarmuudelle. Lisäksi vireillä ja valmisteilla on lukuisia rajat ylittäviä yhteisiä hankkeita Ruotsin ja Norjan kanssa. Nyt emme rakenna mitään turhaa, vain välttämätöntä", kertoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Tornion ja Haaparannan alue on kansainvälisten yhteyksien solmukohta ja osa Euroopan laajuista TEN-T-ydinverkkokäytävän laajennusta Perämerenkaaren ympäri. Alueen kautta kulkevat useat merkittävät Pohjois-Suomen ja Pohjois-Ruotsin liikenneyhteydet, jotka liittävät alueen Keski-Euroopan liikennekäytävään.

”On erittäin tärkeää, että kehitämme yhteistyötä ja myös fyysisiä yhteyksiä muiden pohjoismaiden kanssa, sillä turvallisuusympäristön raju muutos haastaa meitä. Tämä hanke on mainio esimerkki huoltovarmuuteen olennaisesti liittyvästä ennakoinnista, jolloin työn todellinen arvo ja merkitys voi olla lopulta isompi kuin aluksi uskottiinkaan”, sanoo Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja Janne Känkänen.

"Laurila – Tornio – Haaparanta -hankkeen käynnistyessä maailmanpolittiinen tilanne oli hyvin erilainen kuin tällä hetkellä, joten hankkeen merkitys on nyt aiempaakin suurempi. Huoltovarmuus- ja turvallisuuspoliittinen ulottuvuus ovat olleet läsnä Laurila−Tornio−Haaparanta-rataosan sähköistyshankkeessa koko ajan, sillä meriliikenteen vakavissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa maareitti Ruotsin kautta voi osin korvata meriliikennettä. Hanke on ensimmäinen useista rajat ylittävistä tärkeistä turvallisuutta ja huoltovarmuutta Pohjois-Suomessa ja Pohjois-Ruotsissa parantavista väylähankkeista, joita on sekä käynnissä että suunnitteilla", kertoo Väyläviraston Hankkeet-toimialan johtaja Magnus Nygård.

Huoltovarmuuden parantamisen lisäksi hankkeen tavoitteena oli henkilöjunaliikenteen käynnistämisen mahdollistaminen Suomen ja Ruotsin välille, rautatiekuljetusten kustannustehokkuuden ja teollisuuden kilpailukyvyn ja tasoristeysturvallisuuden parantaminen. Sähköistettävää rataa hankkeessa oli noin 22 km Suomen puolella ja Ruotsin puolella noin kilometrin verran. Aiemmin rataosuus on sähköistetty Keminmaan Laurilaan asti. Matkustajajunaliikenteen käynnistäminen vaatii vielä erillisen rahoituksen esimerkiksi valtiolta tai kunnilta ja operaattorin kyseisen välin junaliikennettä hoitamaan.

"Hankkeessa paransimme tasoristeysturvallisuutta poistamalla vartioimattomia tasoristeyksiä Laurilan ja Tornion väliltä ja rakentamalla tilalle korvaavia tieyhteyksiä. Tornion Yli-Raumolle ja Keminmaan Rajakankaantielle rakensimme uudet tasoristeyksiä korvaavat alikulkusillat. Tasoristeysten muutostyöt ja uudet alikulkusillat tehtiin vuonna 2023. Rautatiekuljetusten kustannustehokkuus hankkeen näkökulmasta liittyy kuljetusten muuttumiseen dieselkäyttöisestä sähkökäyttöiseksi. Sähköistämisellä liikennettä ja kuljetuksia on mahdollista siirtää esimerkiksi teiltä rautateille", kuvailee hankkeen projektipäällikkö Terhi Honkarinta Väylävirastosta.

Lisätietoja:

Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja Janne Känkäsen haastattelupyynnöt: viestintäjohtaja Riitta Väkeväinen, puh. 040 7491 359, [email protected]

Väyläviraston Hankkeet-toimialan johtaja Magnus Nygårdin haastattelupyynnöt: johtaja Anna Jokela, p. 0400 439 955, [email protected]

Terhi Honkarinta, projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3754, [email protected]

Jukka Päkkilä, projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3755, [email protected]

Lisätietoja hankkeesta: https://vayla.fi/laurila-tornio-haaparanta

Laurila−Tornio−Haaparanta-rataosan sähköistyshankkeessa sähköistettiin Laurila-Tornio-Haaparanta-rataosuus. Hanke sisälsi myös suomalaisen raideleveyden raiteen sähköistyksen Haaparannan asemalle asti. Lisäksi hankkeessa parannettiin tasoristeysturvallisuutta ja päivitettiin Tornion ratapiha- ja matkustajalaiturijärjestelyjä. Hankkeella avarrettiin myös kaksi rataosuudella sijaitsevaa ratasiltaa, Raumonjoen ratasilta Torniossa sekä Tornionjoen ratasilta Suomen ja Ruotsin rajalla. Hanke toteutettiin Väyläviraston, Huoltovarmuuskeskuksen ja Ruotsin väyläviraston eli Trafikverketin yhteishankkeena. Lisäksi hankkeeseen kuului kahden alikulkusillan rakentaminen Torniossa ja Keminmaalla. Kunnat maksoivat osan alikulkujen rakentamisen kustannuksista. Hankkeen toteuttamiseen myönnettiin EU:n CEF-tukea (Connecting Europe Facility). Rakentamisen osalta hanke on valmis. 

EU-logo

Liitteet