null
null Saimaa avattiin liikenteelle kaksi viikkoa etuajassa - liikennekatkon aikana tehtiin monenlaista uudistustyötä

Saimaa avattiin liikenteelle kaksi viikkoa etuajassa - liikennekatkon aikana tehtiin monenlaista uudistustyötä

Julkaistu 28.04.2020

Saimaan kanavan talvimerenkulku ei ole vain jäiden murtamista, vaan taustalla on luotu jäänpaksuutta mittavaa pakkassummalaskuria ja uusittu kanavan alaportteja. Kiitos leudon talven kanava pystyttiin avaamaan kaksi viikkoa normaalia aiemmin.

Kuva Saimaalta, jossa Meteor-jäänmurtaja avustaa Nina-laivaa jäiden läpi.
Kuva: Kati Turunen

 

Saimaan kanavan talvimerenkulku ei ole vain jäiden murtamista, vaan taustalla on luotu jäänpaksuutta mittavaa pakkassummalaskuria ja uusittu kanavan alaportteja. Kiitos leudon talven kanava pystyttiin avaamaan kaksi viikkoa normaalia aiemmin.

Kulunut talvi oli poikkeuksellinen myös Saimaalla, missä jään paksuus oli vain puolet siitä, mitä normaalina talvena.

"Jos emme olisi joutuneet sulkemaan kanavaa uusien alaporttien takuuhuoltojen ajaksi, alusliikenne olisi jäätilanteen puolesta voinut jatkua läpi talven", kertoo merenkulun asiantuntija Jukka Väisänen Väylästä.

"Jäätä oli toki jonkin verran ja töitä riitti parhaimmillaan kahdelle jäänmurtajalle, mutta tämä viimeinen viikko pärjätään yhdellä", Väisänen jatkaa.

Kanava avattiin liikenteelle kaksi viikkoa aikaisempia vuosia aiemmin eli 30.3.2020. Huhtikuun loppuun mennessä loputkin rajoitukset poistuvat ja Saimaa on täysin auki. 

Liikenne kanavalla alkoi välittömästi kanavan aukaisemisen jälkeen. Samoin Saimaan sisäinen liikenne lähti käyntiin heti väylien avauduttua. 

Mutta mikä onkaan pakkassummalaskuri?

Saimaalla on ollut talviliikennettä 1970-luvulta lähtien. Jään paksutta on tarkkailtu aikojen alusta, mutta systemaattisemmin viimeiset parikymmentä vuotta. Tuolloin nyt jo eläkkeellä oleva kanavainsinööri Seppo Piironen alkoi laskea niin sanottua pakkassummaa. Laskeminen alkaa marras-joulukuun vaihteessa, kun mennään pakkasen puolelle tasaisesti joka päivä. Kun miinus neljäsataa astetta häämöttää, kanavan jäätilanne vaikeutuu ja samalla laivojen liikennöinti hankaloituu. Pakkassumma indikoi hyvin, milloin on aika laittaa kanava kiinni liikenteeltä.

Tähän saakka pakkassummaa on laskettu manuaalisesti, mutta Ilmatieteen laitoksen avattua rajapintansa Väylälle, talon asiantuntijat loivat analytiikka-asiantuntija Pekka Kinnusen johdolla softan, joka laskee jatkossa pakkassumman automaattisesti. Uudessa softassa yhdistyy tämän hetkinen pakkassumma, ja tulevien kahden viikon ennuste.

"Pakkassummalaskuri tuottaa meille graafia ja muuta tietoa, joiden perusteella pystymme helpommin arvioimaan koska jäätilanne on sellainen, että kanava on laitettava kiinni", Väisänen kuvaa. Unohtamatta kuitenkaan oikean jäätilanteen seurantaa kanavalla ja järvialueella.

Lisäksi laskurin tuottamaa tietoa pystytään jakamaan aiempaa helpommin asiakkaille Väylän webbisivujen ja muiden tiedotuskanavien kautta.
Uutta pakkassummalaskuria voidaan mahdollisesti hyödyntää jatkossa myös merenpuolen satamissa. 

"Merellä pitää ottaa huomioon virtaukset ja tuulet, jotka vaikuttavat siellä eri lailla, kuin esimerkiksi Saimaalla, mutta periaatteessa laskuri voisi pelittää sielläkin. Tästä olisi meille hyötyä muun muassa avustusrajoitusten ennakoimisessa", Väisänen sanoo.

Ensi talvena laskuria käytetään kuitenkin vielä vain Saimaalla. 

Muualla sivustolla: 

Valtion sulkukanavat

Talvimerenkulku ja jäänmurto

Lisätietoja:

merenkulun asiantuntija Jukka Väisänen, p. 029 534 3326, [email protected]