Hyppää sisältöön

Rantatunneli-hankkeessa uusia liikennejärjestelyjä, iso askel kohti valmista

Julkaistu 13.06.2016

Haarlankatu avataan liikenteelle Santalahdessa maanantaina 20.6. Samassa yhteydessä toteutetaan paljon muitakin muutoksia niin autoliikenteen kuin kevyen liikenteenkin yhteyksissä. Muutokset tuovat Rantatunneli-hankkeen länsipään hyvin lähelle valmista järjestelyä. Itse tunneli on jo testaus- ja koekäyttövaiheessa. Itäpäässä väylärakentaminen jatkuu vielä tunnelin liikenteelle oton jälkeen.

Haarlankadun avaamisen myötä valtatieltä poistuu Rantatien valoliittymä. Jatkossa Rantatielle samoin kuin Haarlankadulle kuljetaan Paasikivenkadun uuden valoliittymän kautta. Kevyen liikenteen yhteydet kulkevat em. katujen reunassa lukuun ottamatta Santalahden satamaan johtavaa kevyen liiknteen yhteyttä, joka kulkee tilapäisesti 31.7. saakka valtatien pohjoispuolella.

Rantatien valoliittymän sulkeminen poistaa myös liittymässä olevan suojatien ja aiheuttaa valtatien yli kulkevalle kevyelle liikenteelle kiertohaittaa heinäkuun loppuun saakka. Yhteys paranee, kun Rantaväylän ylittävä uusi kevyen liikenteen ylikulkusilta valmistuu heinä-elokuun vaihteessa.

Uudet liikennejärjestelyt mahdollistavat valtatien rakentamisen valmiiksi tunnelin läntisen suuaukon ja Paasikivenkadun risteyssillan välisellä alueella. Ennen marraskuun puolivälissä tapahtuvaa tunnelin liikenteelle ottoa Santalahdessa rakennetaan lisäksi valtatien pohjoispuolella kulkeva Sahansaarenkatu ja meluesteitä, siirretään yksi pysäkkipari sekä viimeistellään väyläympäristöä ja tekniikkaa.

Lisätietoja: Esko Mulari, p. 0400 406 723 tai Mauri Mäkiaho, p. 02 9534 3541

 

Liitteet

Tampereen Rantatunnelia rakennetaan vuoteen 2017 asti. Valmistuessaan Rantatunneli edesauttaa Tampereen keskustan kehittämistä ja parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.

www.liikennevirasto.fi/rantatunneli

https://www.facebook.com/rantatunneli

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta