Hyppää sisältöön

Kehä I Laajalahti: Raide-Jokerin Räisälänsillan rakentaminen: osa 2

Julkaistu 29.4.2020

Jatkoa uutiskirjeen juttusarjalle, joka kertoo Raide-Jokerin Räisälänsillan rakentamisesta ja siihen liittyvistä vaiheista. Artikkeleiden myötä voit seurata hankkeen keskeisen sillan valmistumisen edistymistä sekä sitä, mitä kaikkea sillan rakentaminen pitää sisällään.

Ilmakuva rakenteilla olevasta Raide-Jokerin Räisälänsillasta Laajalahdessa Espoossa.

Siltarakentamisen vaiheissa muottien asennusta seuraa raudoitus ja valu. Huhtikuussa Raide-Jokerin Räisälänsillan rakennuksessa aloitettiin valutyöt, mikä on tarkkaa puuhaa. Nyt on saatu valettua loput pilarit ja toinen maatuki. Pilarien ja maatukien valamisen jälkeen niiden päälle asennetaan laakerit, jotka ottavat siltaan kohdistuvia kuormia vastaan. Kohteen laakerit ovat melko massiiviset ja tavanomaisista siltalaakereista poikkeavat. Suurin sillan yksittäinen laakeri painaa 1150 kiloa!

Kun muotti on valmis ja laakerit asennettu, se raudoitetaan ja jotkut osat muotista tehdään vasta raudoituksen jälkeen. Tällä hetkellä laakerien asennus on käynnissä, jonka jälkeen muotin pohja päästään laudoittamaan umpeen. Tämän jälkeen silta varustellaan, jolloin siihen asennetaan mm. kuivatuslaitteita. Raudoituksen yhteydessä kanteen asennetaan myös jännitysputket, joiden avulla kansi myöhemmin jännitetään. Rautaa sillan kanteen tulee noin 140 000 kiloa ja jänneteräksiä 40 000 kiloa! Sillan kantta päästään raudoittamaan heti vapun jälkeen toukokuussa ja se on tarkoitus valaa kesän aikana.

Juttusarjan ensimmäisen osan voit lukea hankkeen maaliskuun 2020 uutiskirjeestä.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta