Hyppää sisältöön

Oulun Oritkarin kolmioraiteen urakoitsijaksi Destia

Julkaistu 9.11.2021 13.11

Oulun Oritkarin kolmioraiteen toteuttaminen etenee. Hankkeen urakoitsijaksi on valittu Destia, joka vastaa sekä rakentamissuunnittelusta että urakan toteuttamisesta. Samassa urakassa uudistetaan myös Latokartanon ylikulkusilta ja Limingantie. Varsinaiset rakennustyöt alkavat keväällä 2022.

Oulun ratapiha on valtakunnallisesti merkittävä tavaraliikenteen paikka. Uusi kolmioraide nopeuttaa yhteyksiä Oritkarin satamaan, tehostaa alueen tavaraliikennettä sekä parantaa ratapihan toiminnallisuutta ja turvallisuutta.

”Kuljetukset teollisuusalueille ja Oritkarin satamaan tulevat huomattavasti jouhevammiksi. Kolmiomallisen raiteen ansiosta junat pääsevät liikkumaan sujuvasti sekä satamaan että Nuottasaaren suuntaan”, hankkeen projektipäällikkö Jouni Vauhkonen Väylävirastosta kertoo.

Myös Latokartanon silta ja Limingantie remonttiin

Urakkaan kuuluvat myös radan ylittävän Latokartanon ylikulkusillan uusiminen ja Limingantien uudistukset. Uusi silta rakennetaan entistä korkeammaksi kolmioraiteen edellyttämän tilan vuoksi. Limingantie levenee nelikaistaiseksi, ja sille toteutetaan pyöräilyn ja jalankulun baana.

Urakka alkaa rakentamissuunnittelulla marraskuussa 2021, ja työt alkavat keväällä 2022. Urakka valmistuu 2023 loppupuolella.

Urakka on osa Oulun ratapihan muutosta, jossa uusitaan myös ratapihojen turvalaitteet. Hanke toteutetaan Väyläviraston ja Oulun kaupungin yhteishankkeena. Sen kustannukset ovat noin 19,9 miljoonaa euroa.

Lisätietoa Väyläviraston verkkosivulla: https://vayla.fi/oulun-ratapihat/oritkarin-kolmioraide

Lisätiedot
Jouni Vauhkonen, projektipäällikkö
Väylävirasto
[email protected]
puh. 029 534 3268  


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta