Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hanke: Rakenteilla olevan Kirjalansalmen sillan tukivälin T3–T4 muoto palautetaan tunkkaamalla
Julkaistu 20.12.2024 13.37
Kirjalansalmen rakenteilla olevalla uudella sillalla havaittiin lauantaina 30.11.2024 painuma tukien T3 ja T4 välillä. Painuma tapahtui nopeasti perjantai-iltana 29.11.2024 kello 18.25. Painuman syiden selvittely käynnistettiin välittömästi, ja samalla alkoi suunnittelu sillan muodon palauttamiseksi. Sillalla ei työskennelty painuman tapahtuessa, eikä se aiheuttanut vaaraa vanhalla sillalle kulkevalle liikenteelle tai työmaan työntekijöille.
Väylävirasto julkaisee lyhyen videon tapahtumasta tämän tiedotteen liitteenä. Videolta käy ilmi, että tapahtumat alkoivat eteläisemmältä aputuelta AT7, seuraavaksi AT6 painuu ja samassa AT7 painuu lisää.
”Olemme kuluneiden kahden viikon aikana laatineet suunnitelmat ja tehneet valmistelevat työt sillan osan palauttamiseksi ennalleen. Aputukien yläpäihin suunniteltiin tunkkausalustat hydraulitunkeille, joilla sillan osa nostetaan paikoilleen. Tunkkausalustojen ja niihin liittyvien palkkien työt ovat loppusuoralla. Tunkkaustyöt jatkuvat vielä tammikuussa ja valmistuvat kuun loppuun mennessä. Tämäntyyppiset harmilliset tapahtumat ovat yleensä monen tekijän summa niin kuin tässäkin tapauksessa. Yksi merkittävimmistä tekijöistä oli aputuen yläpäässä sijainnut väliaikainen laakeri, joka ei jakanut tasaisesti kuormaa jokaiselle neljälle poikkipalkille”, toteaa projektipäällikkö Timo Hirvasmaa Kreatelta.
Rakenteilla olevan uuden sillan pääpalkeissa ei ole havaittu vaurioita
Tällä hetkellä ei ole tiedossa, että rakenteilla olevan sillan pääpalkeissa olisi vaurioita. Tilannekuva varmentuu tunkkaustöiden valmistuttua. Uusi rakenteilla oleva silta toteutetaan 100 vuoden suunnittelukäyttöiällä. Nyt tapahtuneen painuman osalta sillan suunnittelusta vastaava suunnittelija laatii tapahtumista yksityiskohtaisen selvityksen, jossa käsitellään rakenteiden kelpoisuus. Selvityksestä pyydetään lisäksi ulkopuolinen asiantuntijalausunto.
”Tässä hankkeessa rakennetaan paljon erittäin vaativia rakenteita, monessa kohdassa kuormat ovat hyvin suuria ja jännemitat isoja. Parhaillakaan resursseilla emme pystyneet välttämään tapahtunutta. Allianssiurakan vahvuudet – kuten osapuolten tiivis yhteistyö, nopea reagointi ja yhteisten tavoitteiden ja riskien jakaminen – nousivat nyt esille. Tästä haasteesta selvitään meille ja tienkäyttäjille tärkeän aikataulun vaarantumatta. Asian selvittely saatiin hyvin nopeasti käyntiin ja korjaavat toimet alkoivat tehokkailla resursseilla nopeasti. Vaikeistakin asioista selvitään yhteen hiileen puhaltamalla”, toteaa hankkeesta vastaava projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastosta.
Kirjalansalmen uuden sillan työmaalla alkaa heti alkuvuodesta tärkeitä työvaiheita. Pylonitukien T3 ja T2 yläosiin nostetaan teräksiset köysikotelot. Köysikoteloiden asentamisen jälkeen seuraava tärkeä etappi on köysien asennus vinoköysiosuudelle. Köysiasennus aloitetaan alkukeväästä 2025.
Liite 1 linkkinä: video tapahtuneesta 29.11.2024 illalla (videosta on rajattu yksityisyyden suojan vuoksi pois tienkäyttäjien ajoneuvot Saaristotiellä)
Liite 2: valokuvia hitsaustöistä ja aputukien tunkkausalustoista
Lisätiedot:
Projektipäällikkö Janne Wikström, Väylävirasto, puh. 029 534 3600, [email protected]
Projektipäällikkö Timo Hirvasmaa, Kreate Oy, puh. 0400 627 461, [email protected]
Seuraa hanketta:
Hankkeen kotisivut: www.vayla.fi/mt-180-kirjalansalmen-ja-hessundinsalmen-siltojen-uusiminen
Facebook: https://www.facebook.com/ravsundhessund/
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeen tavoitteena on turvata ainoan maantieyhteyden säilyminen entistä parempana Paraisille ja Turunmaan saaristoon. Lisäksi mahdollistetaan alueen valtakunnallisesti merkittävän teollisuuden HCT-kuljetukset. Hanke myös tukee Paraisten elinkeinoelämän ja maankäytön kehittämistä sekä lisää liikenteen turvallisuutta ja asumisviihtyisyyttä. Hankekokonaisuuden kustannusarvio on 128 miljoonaa euroa.
Liitteet
aputuki-7-kuvattuna-tyosillalta2.jpg
aputuki-7-kuvattuna-tyosillalta.jpg