Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hanke: kävelyn ja pyöräilyn väylä siirretään Hessundinsalmen uudelle sillalle
Julkaistu 26.11.2024 11.02
Saaristotien kävelyn ja pyöräilyn väylä siirretään lähipäivinä uudelle Hessundinsalmen sillalle. Myös Hessundinsalmen vanhan sillan purkamiseen liittyvät työt ovat käynnistyneet.
Hessundinsalmen silta otettiin lokakuun lopussa ajoneuvoliikenteen käyttöön. Silta pääsee nyt täyteen kapasiteettiinsa, kun jalankulkijat ja pyöräilijätkin ohjataan uutta siltaa pitkin kulkevalle reitille.
”Kävelyn ja pyöräilyn työnaikainen reitti kulkee vielä kiertotiellä. Nyt, kun Saaristotien lopullinen tielinjaus on otettu käyttöön Bergbontien ja Valoniemen välillä, voimme poistaa kiertotiejärjestelyt myös jalankulun ja pyöräilyn osalta. Jalankulun ja pyöräilyn väylän siirto uudelle sillalle on tietenkin edellytys myös sille, että pääsemme purkamaan vanhaa siltaa”, hankkeesta vastaava projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastosta selittää.
Merkittävästi aiempaa leveämmän kävelyn ja pyöräilyn väylän käyttöönotto parantavat merkittävästi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden olosuhteita alueella.
Vanhan sillan purkutyöt jatkuvat vuodenvaihteen yli keväälle 2025
Hessundinsalmen vanhan sillan purkamiseen liittyviä, jo syksyllä aloitettuja työsilta- ja purkutelinetöitä jatketaan loppuvuoden 2024 ajan. Varsinainen sillan purkutyö aloitetaan tammikuussa 2025 päällysteiden ja kansirakenteiden purkamisella. Purkutyö tehdään käyttäen iskuvasaraa ja betonipalojen pienentämiseen tarkoitettua pulveroijaa. Purettavat betonikappaleet pudotetaan työsillalle, josta ne kuljetetaan jatkokäsittelyyn. Myös sillan päissä olevat maapenkereet poistetaan suunnitelmien mukaiseen tasoon.
Sillan purkamisesta ja siihen liittyvistä töistä aiheutuu lähiympäristöön ajoittain melua ja pölyä. Pölyn sidontaan käytetään tarvittaessa kastelua.
”Tämänhetkisen tiedon mukaan alueella ei ole tarvetta louhinnoille. Tarvittaessa sillan vedenalaisten rakenteiden purkamiseen ja purettavan maapenkereen alta mahdollisesti esiin tulevien kallioesiintymien poistamiseen liittyen voidaan joutua tekemään yksittäisiä räjäytyksiä. Louhintatöissä noudatamme aiempien vuosien toimintatapaa tekemällä katselmukset ja tärinäseurantaa tarvittavassa laajuudessa”, Wikström kertoo.
Purkutyö valmistuu huhtikuussa 2025, minkä jälkeen tehdään vielä viimeistelytöitä koko hankeosalla. Purkutöihin liittyvä liikenne ohjataan käyttämään työmaaliikenteelle rajattuja väyliä. Kevyen liikenteen ja työmaaliikenteen risteyskohdat on merkitty suojatiemerkein. Työtä tehdään maanantaista perjantaihin kello 7–20 välisenä aikana meluluvan ohjeita ja määräyksiä noudattaen.
Lisätietoja:
Projektipäällikkö Janne Wikström, Väylävirasto, puh. 029 534 3600, [email protected]
Projektipäällikkö Timo Hirvasmaa, Kreate Oy, puh. 0400 627 461, [email protected]
Seuraa hanketta:
Hankkeen kotisivut: www.vayla.fi/mt-180-kirjalansalmen-ja-hessundinsalmen-siltojen-uusiminen
Facebook: https://www.facebook.com/ravsundhessund/
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeen tavoitteena on turvata ainoan maantieyhteyden säilyminen entistä parempana Paraisille ja Turunmaan saaristoon. Lisäksi mahdollistetaan alueen valtakunnallisesti merkittävälle teollisuudelle entistä suurempien erikoiskuljetusten käyttöönotto teollisuuden kuljetuksissa. Hanke myös tukee Paraisten elinkeinoelämän ja maankäytön kehittämistä sekä lisää liikenteen turvallisuutta ja asumisviihtyisyyttä. Hankekokonaisuuden kustannusarvio on 128 miljoonaa euroa.