Maanteiden tiemerkintätyöt ovat alkaneet

Julkaistu 12.5.2025 8.45

Kesän tiemerkintätyöt maanteillä ovat käynnistyneet eteläisestä Suomesta alkaen. Uusien päällysteiden tiemerkintätyöt saadaan yleensä valmiiksi viimeistään 2–3 viikkoa päällystystöiden päätyttyä. Tienkäyttäjiltä toivotaan malttia ja varovaisuutta töiden ollessa käynnissä. 

Päällystyskohteen normaalit nopeusrajoitukset voidaan usein palauttaa vasta sen jälkeen, kun tiemerkintä- ja reunatäyttötyöt ovat valmistuneet. Vilkasliikenteisillä teillä tehdään päällystystyön valmistuttua useimmiten myös täristäviä jyrsintöjä ennen reuna- ja keskiviivastojen tiemerkintöjä. 

Uusien tiemerkintöjen tekemiseen ja vanhojen korjaamiseen käytetään vuosittain 20–30 miljoonaa euroa. Päällystyskohteiden lisäksi vanhoja talvikauden jälkeen kuluneita tiemerkintöjä kunnostetaan laajasti kesäkauden aikana. 

Tiemerkinnöillä tärkeä tehtävä 

Vilkasliikenteisillä teillä noin kolmasosa, ja vähäliikenteisillä teillä jopa kaksi kolmasosaa kaikista tiemerkinnöistä uusitaan. Tämä johtuu pääosin siitä, että vähäliikenteisillä teillä käytettävä ohut maali kuluu nopeammin kuin vilkasliikenteisillä teillä käytettävä massamerkintä. 

”Tiemerkintöjä kunnostetaan, jotta merkinnät säilyvät ja niiden paluuheijastavuus pysyy vaaditulla tasolla. Tiemerkinnöillä on tärkeä tehtävä turvallisuuden, sujuvuuden ja ajomukavuuden parantajana”, kertoo tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta. 

Tiemerkintöjen kunnostustyöt eivät useimmiten muodosta varsinaista rajattua tietyömaata, vaan kuorma-autoalustainen tiemerkintäkone liikkuu tiellä muun liikenteen joukossa. Tienkäyttäjien onkin oltava valppaina. 

”Autoalustaiset tiemerkintäkoneet liikkuvat viivamerkintöjä tehdessään melko nopeasti, mutta kuitenkin muuta liikennettä hitaammin. Autoilijoiden on syytä pitää oma nopeutensa tilanteen tasalla sekä säilyttää riittävät turvavälit työkoneeseen – sekä tietysti muihin tienkäyttäjiin”, Österman sanoo. 

Noudata merkintäkoneen ohjeistusta ja huomioi tiellä työskentelevät 

Tiemerkintätöissä on tehty viime vuosina havaintoja, etteivät tienkäyttäjät aina noudata merkintäkoneen ohjeistusta ja muun muassa ohittavat työkoneen väärältä puolelta. Tämä aiheuttaa vaaratilanteita ja voi lisäksi sotkea tuoreet tiemerkinnät. 

”Väärästä kohtaa ajavan auto saattaa saada ylimääräistä maalia tai tiemerkintämassaa pintaansa. Maalilla tehtävistä tiemerkinnöistä varoitetaan vaahtohattaroilla, jotka koostuvat turvallisesta ja ympäristölle vaarattomasta sammutus- tai pesuainevaahdosta. Vaahto kertoo tiemerkinnän olevan vielä märkä, eikä sen päälle kannata ajaa”, korostaa teiden kunnossapidon asiantuntija Ossi Saarinen Väylävirastosta. 

Osa pienmerkintätöistä, kuten sulkualueet ja suojatiet, saatetaan toteuttaa jalkaisin. Tällöin tuore merkintä suojataan sulkukartioin. 

”Kun havaitset tiealueella jalkaisin liikkuvia työntekijöitä, noudatathan erityistä varovaisuutta ja huolellisuutta”, muistuttaa työturvallisuusasiantuntija Risto Lappalainen Väylävirastosta. 

Päätieverkon osalta tiemerkintöjen korjaukset tehdään vuosittain viimeistään elokuun loppuun mennessä. Muun tieverkon tiemerkintätyöt valmistuvat viimeistään syyskuun lopussa ennen pimeintä vuodenaikaa. Lisäksi suojatiet ja pyöräteiden jatkeet pyritään kunnostamaan koulujen alkuun mennessä. 

Lisätietoja: 

teiden kunnossapidon asiantuntija Ossi Saarinen, Väylävirasto (p. 029 5343 297) 
tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman, Väylävirasto (p. 029 534 3630) 
työturvallisuusasiantuntija Risto Lappalainen, Väylävirasto (p. 029 534 3966) 

Kaikkien sähköpostiosoitteet muotoa [email protected] 

Katso video: PANK ry - Turvallisuutta teille