Hyppää sisältöön

Maanteiden talvihoidosta kiitosta - katso, mistä löytyvät tyytyväisimmät tienkäyttäjät

Julkaistu 19.5.2021 9.00

Missä liikkuvat tyytyväisimmät tienkäyttäjät, missä tienkäyttäjien tyytyväisyys parani? Tienkäyttäjien tyytyväisyyden perusteella moni urakka onnistui erityisen hyvin teiden talvihoidossa talvella 2020-2021. Väylävirasto poimi palautetutkimuksen perusteella asiakaspalvelussa parhaiten onnistuneet ja asiakastyytyväisyydessä eniten parantaneet hoitourakat.

Maanteiden hoitourakat jaetaan sisältönsä puolesta erittäin vaativiin, vaativiin ja perusurakoihin.

Tienkäyttäjät olivat tyytyväisimpiä talvihoitoon seuraavien urakoiden alueella:

Erittäin vaativassa hoitourakassa Lahdessa (YIT Suomi Oy), vaativissa hoitourakoissa Hyvinkäällä (Destia Oy) ja Heinolassa (YIT Suomi Oy) sekä perusurakoissa Huittisissa (Destia Oy), Kangasalla (Destia Oy) ja Iissä (Destia Oy).

Tienkäyttäjien tyytyväisyys talvihoitoon oli parantunut eniten seuraavissa urakoissa:

Erittäin vaativassa hoitourakassa Lahdessa (YIT Suomi Oy), vaativissa hoitourakoissa Rovaniemellä (Terranor Oy) ja Heinolassa (YIT Suomi Oy) sekä perusurakoissa Vetelissä (Tapio Pahkakangas Oy), Kristiinankaupungissa (YIT Suomi Oy) ja Huittisissa (Destia Oy).

Tavoitteet yhteiset, olosuhteissa eroja

Väylävirasto määrittelee maanteille talvihoidon tavoitetason. Teiden talvihoitoon kuuluvia tehtäviä ovat mm. lumen poisto, liukkauden torjunta ja polanteiden tasaaminen.

Hoitourakat eivät ole veljiä keskenään vaan alueissa ja sääolosuhteissa on eroja. Urakoitsijoilla on kuitenkin suuri mahdollisuus vaikuttaa työllään asiakastyytyväisyyteen. Esimerkiksi urakan henkilöstön, työkoneiden ja –laitteiden valinta, työskentelytavat sekä sääolosuhteiden ennakointi, toimenpiteiden ajoitus ja aluetuntemuksen hyödyntäminen ovat tärkeä osa urakoitsijoiden työntulosta.

Tienkäyttäjien tyytyväisyystutkimuksessa tutkitaan vuosittain urakoiden onnistumista työssään. Tuloksia hyödynnetään kannustimissa ja toiminnan kehittämisessä.

Lisätietoa:

Väylävirasto, maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen p. 029 534 3339, [email protected]

ELY-keskus, kunnossapitopäällikkö Tuomas Vasama p. 0295 021 361, [email protected]

Yhteenveto talven tienkäyttäjätyytyväisyystulosten tuloksista


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta