Hyppää sisältöön

Luumäki–Imatra-ratahanke: vuoden 2023 rakennuskausi käynnistyy huhtikuun lopussa

Julkaistu 25.4.2023 9.31

 

Luumäki–Imatra-ratahankkeen rakentaminen jatkuu talvitauon jälkeen. Pääpaino on Luumäki–Lappeenranta-perusparannusosuuden töissä, jotka aiheuttavat myös liikennekatkoja junaliikenteeseen huhtikuun viimeisestä viikonlopusta lähtien.

Luumäki–Lappeenranta-välin vuoden 2023 töihin kuuluvat ratasepelistä koostuvan radan tukikerroksen uusiminen Mäntylän ja Törölän välillä, vanhojen ratarumpujen korjaaminen ja radan kuivatuksen parantaminen muun muassa louhimalla uusia ojia. Lisäksi Mäntylä–Kuusela-alueelle rakennetaan melueste. 

”Perusparannusosuus on yksiraiteista rataosuutta, joten tietyt toimenpiteet on tehtävä junaliikenteen totaalikatkoissa viikosta 17 lähtien. Töitä tehdään meluluvan asettamissa puitteissa arkisin ja viikonloppuisin. Etenkin sepelin käsittely, raiteen tukeminen, kallion poraustyöt ja louhinta, työnaikaisten tukiseinien rakentaminen ja meluesteeseen liittyvät paalutustyöt aiheuttavat melua lähiympäristöön. Melua aiheuttavien työvaiheiden kesto alueellisesti on kuitenkin vain muutamista päivistä muutamiin viikkoihin. Pyydämme myös huomioimaan, että alueen työmaakuljetukset kulkevat yleisiä teitä pitkin”, sanoo Luumäki–Imatra-ratahankkeesta vastaava projektipäällikkö Joonas Hämäläinen Väylävirastosta.

Joutseno–Imatra-välin kaksoisraiteen viimeistelytyöt

Viime vuonna junaliikenteen käyttöön otetulla kaksoisraideosuudella tehdään kuluvana vuotena vielä viimeistelytöitä ja puretaan maastossa vanhaan turvalaitejärjestelmään liittyviä elementtejä. Samoin Imatran aseman muutostyöt vaativat vielä viimeistelyä. Sen sijaan Joutsenon ja Lauritsalan ratapihoilla tehtävät ratapihojen valaistuksen uudistaminen ja lisääminen on saatu valmiiksi.

Mansikkakosken vanhan ratasillan kunnostustöitä on jatkettu läpi talven. Töiden arvioidaan valmistuvan alkusyksystä 2023.

”Maaliskuussa 2023 aloitimme vielä mittausperustan uudelleenrakentamisen kaksoisraideosuudelle, jolla rakentaminen tuhosi vanhoja mittapisteitä. Hanke valmistuu kokonaisuudessaan vuoden 2024 loppuun mennessä, jolloin akselipaino Imatra–Luumäki-välillä nostetaan 25 tonniin ja nopeus nostetaan maksimissaan 200 kilometriin tunnissa”, Hämäläinen kertoo.

Lisätietoja:
Joonas Hämäläinen, hankkeesta vastaava projektipäällikkö, Väylävirasto, puh. 029 534 3536, [email protected] 
Jussi Palo, projektipäällikkö, Welado Oy, puh. 045 110 3720, [email protected] 

Liite: Melua aiheuttavat työt kartalla

Hankkeen nettisivut: https://www.vayla.fi/luumaki-imatra-ratahanke
Hanke Facebookissa: https://facebook.com/luumakiimatra

Luumäki-Imatra-ratahankkeen tavoitteena on kehittää rataosuuden palvelutasoa parantamalla välityskykyä, toimintavarmuutta ja häiriötilanteiden hallintaa. Se tähtää tavaraliikenteen toimintaedellytysten ja henkilöliikenteen palvelutason parantamiseen. Hankkeen toteuttaminen tukee myös elinkeinoelämän kilpailukyvyn ylläpitoa ja kehittämistä, sekä parantaa alueen asukkaiden ja muiden toimijoiden viihtyvyyttä vähentämällä liikenteen melua ja päästöjä.

Liitteet


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta