Hyppää sisältöön

Louhintatyöt käynnistyvät Vt 6 Korian kohta -hankkeessa

Julkaistu 14.5.2024 8.00

 

Vt 6 Korian kohta -hankkeessa tehdään louhintatöitä torstaista alkaen. Liikenne valtatiellä pysäytetään räjäytyksien ajaksi.

Kuutostien parantamishankkeessa Kouvolassa louhitaan kalliota uudelta tielinjalta työmaan pohjoisosassa. Räjäytyksiä tehdään päiväsaikaan, 2–8 kertaa viikossa. Liikenne valtatiellä keskeytetään räjäytystöiden ajaksi, korkeintaan 8 minuutiksi kerrallaan. Kallion poraukset aloitetaan tämän viikon torstaina ja ensimmäiset räjäytykset tehdään maanantaina 20.5. Louhintatyöt kestävät kaikkiaan 3–4 viikkoa.

Vt 6 Korian kohta. Louhintatyöt touko–kesäkuu 2024. Louhinta-alueet sijaitsevat työmaan pohjoisosassa Inginmaantien yksityistieliittymän ja rautatien ylikulkusillan välillä.

”Koska louhinta tapahtuu suurjännitelinjan läheisyydessä, käytettävät räjähdemäärät ovat pieniä ja räjäytyksiä joudutaan tekemään useammissa erissä”, kertoo projektipäällikkö Juha-Pekka Hämäläinen Väylävirastosta.

Uuden tielinjan pohjanvahvistamiseen liittyvät paalutustyöt radan eteläpuolella ovat edenneet aikataulussa ja valmistuvat toukokuun aikana. Lahti–Kouvola-radan ylittävän uuden sillan telinetyöt on aloitettu ja ensimmäiset raudoitus- ja betonointityöt on tehty.

Rakenteilla olevan sillan muotti rakenteilla valtatien vieressä junaradan varressa.

Lisätiedot:

Väylävirasto
Projektipäällikkö Juha-Pekka Hämäläinen
p. 029 534 3563
[email protected]

Destia Oy
Työpäällikkö Jani Leino
p. 0400 551 665
[email protected]

Hanke verkossa:
vayla.fi/vt-6-korian-kohta

Hankkeen kuvia:
https://www.flickr.com/photos/vaylafi/sets/72177720310573629

 

Vt 6 Korian kohta -hanke
Valtatie 6 on alueellisesti ja valtakunnallisesti tärkeä yhteys Kaakkois- ja Itä-Suomesta pääkaupunkiseudulle sekä merkittävä väylä Itä-Suomen tavarakuljetuksille. Tie on Kouvolan kohdalla turvaton ja laatutasoltaan poikkeava. Vt 6 Korian kohta -hankkeessa Lahti–Kouvola-radan kanssa risteävä Korian ylikulkusilta uusitaan ja samalla parannetaan valtatietä sillan molemmin puolin yhteensä noin 2 kilometrin matkalla vastaamaan päätieverkon laatutasoa. Hankkeen kustannusennuste on 12 miljoonaa euroa. Hanke on saanut tukea rakentamiseen Euroopan Unionilta. Hanke valmistuu kesällä 2025.

Liitteet