Hyppää sisältöön

Lahden eteläisen kehätien Patomäen tunnelin TT-laatat takaavat kestävän rakenteen sadaksi vuodeksi

Julkaistu 24.04.2019

Teräsbetonista valmistetut TT-laatat kuljetetaan Parma Oy:n Nastolan elementtitehtaalta Patomäen tunnelille suurien erikoiskuljetusautojen kyydissä. Ensimmäiset laatat nostettiin paikoilleen viikolla 16 ja asennus käynnistyi pääsiäisen jälkeisellä viikolla.

Patomäen tunnelissa käytetään TT-laattoja ainutlaatuisella tavalla

Patomäen tunneli kulkee betonikaton alla ja rakenteet on suunniteltu kestämään 100 vuotta käyttöä. Tunnelista tulee noin 400 metriä pitkä ja rakenteen leveys on reilu 30 metriä. Tunnelin katon päälle tulee noin metrin kerros maata ja yläpuolelle rakentuu Patomäen kenttä.

Tunnelin anturat, seinät ja kansi tehdään paikallavalutekniikalla 16,5m pitkinä lohkoina. Tunnelin kansi rakennetaan valtavista TT-laattaelementtiä. Laatan nimitys johtuu elementin poikkileikkauksen muodosta, koska se koostuu kannesta ja kahdesta laipasta muodostaen kirjaimet TT.  Kannen paikallavalurakenteen työvaiheet ovat TT-laattojen asennus, raudoitus, laudoitus ja betonointi. TT-laatat ovat esijännitettyjä teräsbetonielementtejä, joilla päästään pitkiin jänneväleihin. Yhteensä laattoja tulee 246 kappaletta eli 123 kappaletta kumpaankin riviin.

Kuvassa käynnissä TT-laattojen asennusta 24.4.2019.

Tekniikka, jolla tunnelin katto tehdään, on ainutlaatuinen. TT-laattoja käytetään kohteissa, joissa vaaditaan runsaasti vapaata tilaa sisätiloissa. TT-laatat tai tarkemmin TEK-laatat, asennetaan ylösalaisin tunnelin seinien päälle. TEK-laatat ovat kevennettyjä ja niiden kantavuus on massaan nähden tehokkaampi kuin tavallisilla TT-laatoilla.  TT-laattoja ei ole aiemmin käytetty vastaavanlaisesti.

 TT-laattojen asennus aloitettiin huhtikuussa

TT-laatat tulevat tunneliin läheltä. Laatat valmistaa Parma Oy, jonka Nastolan elementtitehtaalta ne matkaavat kohti Patomäen tunnelityömaata. TT-laatat nostetaan paikoilleen raskaalla kalustolla. 200 tonnin autonosturi nostaa laatat paikoilleen ja yhden laatan asennus vie aikaa noin yhden tunnin. Ensimmäiset laatat asennettiin ennen pääsiäistä viikolla 16.

 Patomäen betonitunnelin rakennustyöt jatkuvat aina vuoden 2019 loppuun saakka. Asfaltointi tehdään tunnelin osalta elokuussa 2019. Tunnelin tekniikan asennukset tehdään vuoden 2020 aikana. Tavoitteena on ottaa tunneli käyttöön liikenteelle loppuvuonna 2020 muun kehätien valmistuttua.

Taustatietoja tunnelista

Rakenteilla oleva uusi valtatie 12, Lahden eteläinen kehätie, tulee kulkemaan Patomäen kenttien alla valmistuvassa moottoritietunnelissa. Tunnelin avulla voidaan säilyttää Patomäen nurmialueet, esimerkiksi harjoittelupaikkoina juniorijalkapallolle. Lisäksi Patomäen tunneli estää melun kuulumisen tiheään asutuille alueille.

Patomäen kenttä suljettiin kesällä 2018 rakennustöiden vuoksi ja uusi kenttäalue viimeistellään vuonna 2021 rakennustöiden valmistuttua.
 

Havainnekuva Patomäen tunnelista Lahden keskustan suunnasta katsottuna.

Lisätietoja:
Projektipäällikkö, Vt12 Lahden eteläinen kehätie, Janne Wikström, Väylä, puh. 029 534 3600, [email protected]

Pekka Koponen, Skanska, [email protected]

Seuraa hanketta:
www.vayla.fi/vt12letke
www.facebook.com/vt12letke
www.twitter.com/vt12letke
(@Vt12Letke)

Vt12 Lahden eteläinen kehätie -hankkeen tavoitteena on varmistaa sujuvampi ja turvallisempi liikenne valtatiellä 12 sekä edistää maankäytön ja elinkeinoelämän kehittymismah­dollisuuksia koko Lahden seudulla. Hankekokonaisuuteen kuuluu valtatie 12 Lahden eteläisen kehätien rakentaminen ja maantien 167 Lahden eteläisen sisääntulotien parantaminen.

Väylä vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Huolehdimme myös maankäytön yhteensovittamisesta ja liikenteen palvelutasosta. Näin edistämme yhteiskunnan hyvinvointia ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta