Hyppää sisältöön

Kupittaa–Turku-ratahanke: Talouspäällikkö Suvi Salmela: Tarkkuudella talousluvut kohdilleen

Julkaistu 8.7.2022

Kuinka useista puroista kertyvää rahoitusvirtaa seurataan sujuvasti? Kupittaa–Turku-ratahankkeen talouspäällikkö Suvi Salmela sovittaa hankkeen taloutta yhteen ja hoitaa myös rakennuttajainsinöörin tehtäviä.

Talouspäällikkö työkoneen ääressä, vieressä myös spaniel-koira.

Länsi–Suomi sai upean uutisen kesä–heinäkuun vaihteessa, kun Euroopan unioni ilmoitti myöntävänsä Kupittaa–Turku-ratahankkeelle Verkkojen Eurooppa -välineen CEF-rahoitusta 22,98 miljoonaa euroa. Uusi rahoitus tuo mukanaan myös paljon raportoinnin ja laskemisen työsarkaa, minkä tietää hankkeen talouspäällikkö ja Rejlers Finland Oy:n alikonsultti Arkos Oy:n rakennuttajakonsultti Suvi Salmela.

Suvin tehtäviin kuuluu hankkeen kustannusennusteiden laatiminen yhdessä eri tekniikkalajien asiantuntijoiden kanssa, hankintojen koordinoiminen ja hankkeen talouden seuraaminen kokonaisvaltaisesti. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on luonut paineita hintojen nousuun myös infra-alalla, mikä osaltaan vaikeuttaa kustannusennusteiden luomista.

Talousasioista keskustellaan ja neuvotellaan hankkeessa monen eri osapuolen kesken. Talouspäällikön päivät kuluvat monesti Excel-taulukoiden, raporttien ja palaverien äärellä.
 
– Hankintoja tekee moni ihminen ja rahoitusta tulee useasta paikasta, mikä tekee työstäni paitsi haastavaa myös mielenkiintoista. Sekä Väylävirastolla että Turun kaupungilla on hankkeessa omia rahoituksiaan, joita pitää erotella ja koota yhteen, Suvi kertoo. 

Palkitsevinta vaihtelevuus ja uuden oppiminen 


Talouspäällikön tehtävien lisäksi Suvi toimii hankkeessa myös hankintojen tukipalvelujen konsulttina sekä rakennuttajainsinöörinä maa- ja päällysrakenteiden osalta. Tulevaisuudessa siintävät myös omat vastuu-urakat, joihin kuuluu paljon maastotöitä. 

Monista palasista koostuva asiantuntijatyö kysyy Suvin mukaan tarkkuutta ja järjestelmällisyyttä: euromäärien on kiireessäkin löydettävä paikoilleen ja tarkkuutta tarvitaan joka päivä. 

Kultaa on myös yhteistyökyky, sillä arkeen kuuluu paljon asioiden yhdessä ratkomista sekä muiden ohjaamista esimerkiksi laskutuksessa, sopimuksissa ja tilauksissa. Palkitsevinta työssä on vaihtelevuus ja uuden oppiminen.

– Pidän siitä, että saan puuhata omien taulukoideni kanssa, pitää runsaasti yhteyttä muihin ihmisiin ja tehdä konkreettisia asioita maastossa. Joka päivä saa oppia jotakin uutta esimerkiksi hankinnoista tai tekniikasta, Suvi kertoo. 

Toimistokoirat piristävät päiviä 

Koulutukseltaan hankkeen moniosaaja on tuotantotalouden insinööri. Ennen rakentamisalaa Suvi ehti työskennellä vajaat 26 vuotta elintarvikealan talous- ja tietohallinnon tehtävissä, joista hän hyppäsi ensimmäisenä Tampere–Riihimäki-turvalaitehankkeeseen ja myöhemmin muihin infrahankkeisiin. Vuodet toisella alalla eivät ole valuneet hukkaan. 

– Elintarvikealalla hankitusta talous- ja tietohallinnon työkokemuksestani on ollut paljon hyötyä rakentamisen parissa. Hankintojen tukipalveluun tulee paljon kysymyksiä erilaisista järjestelmistä, joissa entisenä tietohallinnan ammattilaisena osaan useasti auttaa, Suvi avaa. 

Kotitoimistokoirat Pena ja Onni piristävät Suvin työpäiviä, ja vapaa-aika kuluu pitkälti spanielien kanssa puuhaillessa. Luonnossa liikkuminen vetää talouspäällikköä puoleensa niin mökillä kuin kotona Tampereellakin. 

– Onnekkaina asumme sellaisessa paikassa, että luontopolku alkaa lähes kotiovelta, Suvi sanoo. 

Seuraa hanketta:
https://vayla.fi/kupittaa-turku-rata hanke

Kupittaa–Turku-ratahankeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2024.

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta