Hyppää sisältöön

Kuopion ratapiha -hanke: Maaherrankadun betonisillan kansi siirrettiin paikoilleen Kuopiossa

Julkaistu 19.8.2024

Elokuun alussa Kuopiossa oli kahdeksan vuorokauden mittainen junaliikennekatko, jonka aikana tehtiin merkittäviä työvaiheita myös Kuopion ratapihan uudistamishankkeella. Yksi näkyvimmistä oli Maaherrankadun vanhan sillan purkaminen ja uuden siltakannen siirtäminen paikoilleen. 

Rakenteilla oleva silta, jossa on puinen tukirakennelma. Sillan vieressä kulkee kaksikerroksinen juna, joka liikkuu sähköradalla. Taustalla näkyy pilvinen taivas ja puita.
Maaherrankadun betoninen siltakansi rakennettiin telineen päälle vanhan sillan viereen, mistä se siirrettiin lopulta paikoilleen.

Maaherrankadun sillan rakennustyöt alkoivat keväällä. Sillan uudistaminen toteutettiin siten, että uuden sillan kansi rakennettiin telineen päälle vanhan sillan viereen. Betoninen kansi valettiin ennen juhannusta. Nyt siltakansi on siirretty telineestä paikoilleen, joten suurin työvaihe Maaherrankadun siltaurakassa on saatu valmiiksi. Siltatyömaalla tehdään kuitenkin vielä jälkitöitä. 

Kuopion ratapihalla tehtiin historiaa, sillä kyseessä on tiettävästi painavin siirrettävä silta ainakin Suomessa. Sillan paino on noin 3 500 tonnia. Tätä ennen paikoilleen siirretyt sillat ovat painaneet noin 2 800–3 000 tonnia.

“Työn onnistumisen edellytys oli, että junaliikenne keskeytettiin työvaiheiden ajaksi. Näin pystyimme tekemään isoja työvaiheita Kuopion ratapihalla. Samaa junaliikenteen keskeytystä hyödynnettiin töiden tekemiseen muillakin alueen ratahankkeilla, joten reilun viikon mittaisen junaliikennekatkon aikana tapahtui paljon. Kiitokset vielä ymmärryksestä ja kärsivällisyydestä kaikille, joihin liikennekatko vaikutti”, sanoo projektipäällikkö Aki Hämäläinen Väylävirastosta.