Hyppää sisältöön

Kouvolan ja Kaitjärven välisellä rataosuudella valmistaudutaan tuleviin perusparannustöihin kiskonjaolla

Julkaistu 25.3.2024

Radan varsilla makaavat ylimääräiset kiskot saattavat olla jollekin tuttu näky, mutta niiden tarkoitus voi ihmetyttää. Kyse on ennen rakennustöiden aloitusta valmiiksi paikalle tuoduista kiskoista, joiden toimitusta raiteille kutsutaan kiskonjaoksi. Kiskonjakoa tehdään erillisellä siihen tarkoitetulla laitteistolla. Hankealueella Kouvolan ja Kaitjärven välillä aloitettiin kiskonjako tämän vuoden helmikuun lopussa.

Kiskonjako aloitettiin helmi-maaliskuun taitteessa Kouvolan ja Kaitjärven välisellä rataosalla. Kiskonjako tarkoittaa materiaalitoimitusta, jossa uudet kiskot jaetaan valmiiksi maastoon nykyisen raiteen vierelle tulevia töitä varten. Kiskot siis odottavat valmiina myöhemmin tänä vuonna alkavaa pohjoisen raiteen perusparannusta. Kun perusparannus alkaa, kiskot vaihdetaan uusiin, jo radan varrelle valmiiksi jaettuihin kiskoihin. Kiskonjako rataosalla kesti maaliskuun loppupuolelle saakka, jolloin kiskot oli jaettu kokonaan Kouvolasta Kaitjärvelle asti. Raiteiden vierelle jaetut kiskot eivät haittaa normaalia junaliikennettä. 

Talvella lunta radan vierellä, takana sähköratapylväitä ja etualalla kiskoja

Kiskoja on jaettu Kouvola-Kaitjärvi-rataosuudella nykyisen pohjoisen raiteen molemmin puolin.

Kiskonjakokone Roope työskentelee kiskojen jakamisen parissa

 

Kiskojen jakaminen suoritetaan erillisellä siihen tarkoitetulla laitteistolla. Jaettavat kiskot ovat 150 metriä pitkiä ja ennen kiskonjakoa ne on kuljetettu paikalle ratakuorma-autojen vetämänä kiskonkuljetusvaunustolla. Vaunuston päässä työskentelee kiskonjakokone Robel eli tuttavallisemmin Roope. Kiskoja jaetaan kiskopari kerrallaan niin, että ne jäävät raiteen sivuun ja asettuvat pystyasentoon jalalleen. Yhdestä vaunusta voidaan jakaa yhteensä 15 kiskoparia eli 30 kiskoa, jonka jälkeen tyhjä vaunusto täytetään taas seuraavilla kiskopareilla.

Kiskonjakokone radalla kesäisessä maisemassa, etualalla kiskoja

Kiskonjakokone Roope työssään jakamassa kiskopareja. Kuva: NCR Group Finland Oy

Kuten aina, myös kiskonjaossa työturvallisuus on tärkeä juttu. Kouvola-Luumäki-perusparannushankkeessa kiskot on lastattu Kaipiaisten kiskohitsaamolla. Jokainen kisko lukitaan toisesta päästä kuljetuksen ajaksi, jotta kiskot eivät pääse liikkumaan vaunustoja siirreltäessä. Kohteessa jokaisen kiskon lukitus irrotetaan erikseen vasta juuri ennen kiskon vetämisen aloitusta työturvallisuuden varmistamiseksi. Lisäksi kiskonjaossa varmistetaan, etteivät esimerkiksi radan nykyiset turvalaitteet pääse vahingoittumaan.

Kaksi henkilöä työskentelee talvella pimeässä radalla kiskonjakokoneella

Kiskonjako onnistuu myös talvisissa olosuhteissa. Kiskonjako käynnissä Kouvolan ja Kaitjärven välisellä rataosuudella maaliskuisena viikonloppuyönä. Kuva: NRC Group Finland Oy.

Kouvola-Luumäki-radan pohjoisen raiteen perusparannustyöt alkavat myöhemmin tänä vuonna. Töiden tarkemmasta aikataulusta tiedotetaan kesän 2024 aikana.