Hyppää sisältöön

Kouvola-Kotka/Hamina-ratahanke: Siltakohteiden kesä 2022

Julkaistu 5.4.2022

Ratahanke uurastaa tulevana kesänä useammassa siltakohteessa. Siltoihin kohdistuvilla toimenpiteillä edistetään hankkeen tavoitetta nostaa rataosuuden akselipainoa 25 tonniin.

Peräti seitsemän eri siltakohdetta niputtava urakka käynnistyy Keltakankaan alikulkusillan paalutuksilla huhtikuussa. Juhannuksen pitkää liikennekatkoa tullaan hyödyntämään tehokkaasti useammallakin siltakohteella. Urakoitsijaksi on valittu Destia.

Ensimmäisinä käynnistyvät siltatyöt

Keltakankaan alikulkusillalla siis aloitetaan. Silta ja sen kuivatusjärjestelmä uusitaan kokonaan. Paalutustyöt saadaan valmiiksi huhtikuun loppuun mennessä. Uusi silta on käytössä 31.10.2022.

Myllyojan ratasillalla puolestaan uusitaan sillan tukiseinä, mikä parantaa radan stabiliteettia, kun sillan tulopenkereitä vahvistetaan. Siltakohteiden rakennuttajan Tommi Huupposen mukaan sillan kansi on hyvässä kunnossa, joten sitä ei kannata uusia. Urakkaan kuuluu myös Myllykosken alikulkusillan otsamuurin ja sillan kannen välisen sauman parantaminen.

Jo aiemmin 1953 valmistuneen Myllykosken alikulkusillan siipimuureja vahvistetaan.

"Työ tulee näkymään myös katukuvassa, sillä joudumme suljemaan toisen ajokaistan sillan kohdalla. Alustavasti toinen kaista suljetaan toukokuun alussa, ja katkon kesto on noin neljä viikkoa", Tommi kertoo.

Osolankosken ratasilta on yksi ensi kesän haastavimmista rakennuskohteista jo sijaintinsa vuoksi: 

"Veden virtaus tulee huomioida siltapaikalla. Sillan alusrakenteet uusitaan, jotta sillalle sallitaan 25 tonnin akselipaino. Sillan kansi on vaihdettu 2013, joten sitä ei tarvitse tässä yhteydessä vaihtaa, mutta se joudutaan kuitenkin nostamaan pois. Silta saa uudet siirtymälaatat, uudet paalulaatat, paalutukset ja uuden palkin, jonka varaan silta asennetaan. Raidetta myös nostetaan 20 senttiä ylemmäksi, jotta sen alle saadaan riittävästi massaa", kertoo Tommi. 

Osolankosken sillan vanhat, peräti 1890 rakennetut kiviset maatuet eivät kestä nykypäivän raskasta liikennettä. Sillan maatukia onkin vuosien varrella jouduttu vahvistamaan monesti. Osolankosken sillan yli liikkuu vuosittain noin 7,2 miljoonaa bruttotonnia tavaraa. Korjaustoimet aloitetaan toukokuun alussa.

Kesäkuukausina alkavat siltakohteet

Kyminlinnan alikulkusillan vesieristeet uusitaan, ja sillalle tulee uudenaikaiset laakerit. Uusien kaiteiden ansiosta turvaväliä saadaan levennettyä. 

Kotkassa sijaitseva Lainekadun alikulkusilta korjataan. Reunapalkki, vesieritys ja sillan kaiteen uusitaan. 

Tökkärin ratasilta korjataan. Mielenkiintoinen yksityiskohta on hiilikuitunauhojen käyttö:

"Siltaan kohdistuvaa kuormitusta vähennetään, kun hiilikuitunauhat asennetaan reunapalkkiin ja sillä saadaan vahvistettua reunapalkin lujuutta. Tökkärin sillalla ja itse asiassa myös Lainekadun alikulkusillalla tullaan käyttämään hiilikuitunauhoja vahvistamaan betonirakennetta. Sillan kannesta puretaan pois vanhaa betonia, asennetaan hiilikuitunauhat, ja valetaan uutta betonia päälle", Tommi selittää. Tökkärissä nauhat asennetaan reunapalkkiin ja Lainekadussa kannen alapintaan

Juhannuskatkoa kohti

Juhannuksena on pitkä, jopa 96 tunnin rataliikennekatko. Osolankoskella tehdään tuolloin eniten töitä, mutta katkon aikana asennetaan myös muun muassa Kyminlinnan alikulkusillalla laakerit. Alkukesän aikana rakennetaan Keltakankaan uuden sillan muotteja.
Vuoden toinen töiden valmistumisen kannalta tärkeä rataliikennekatko on lokakuun lopussa.

 

Tämä juttu on julkaistu osana Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeen uutiskirjettä. Liity uutiskirjeen postituslistalle klikkaamalla seuraavaa linkkiä: liity postituslistalle.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta

Muokattu 5.4.2022