Hyppää sisältöön

Kouvola–Kotka/Hamina-ratahanke tuo turvalaitetöiden rakennuttajalle arvokasta tietoa ja uusia oppeja

Julkaistu 14.8.2024

Turvalaitetöiden rakennuttaja Niika Hämäläinen Rejlersiltä päässyt osallistumaan Kouvola–Kotka/Hamina-hankkeen mittavaan turvalaiteurakkaan monessa eri roolissa niin rakennuttajana, projekti-insinöörinä kuin valvojanakin.

Hämäläisen työpäivät kuluvat enimmäkseen Kouvola–Kotka/Hamina-hankkeen parissa neljän turvalaitteisiin erikoistuneen kollegan voimin. Lisäksi hän vetää Rejlersin kuusihenkistä turvalaiteryhmää. Aikaa riittää myös muutamaan pienempään hankkeeseen.
”Työaikani menee valtaosin eri urakoiden työmaakokouksissa ja yhteensovituskokouksissa kotitoimistolla ja silloin tällöin projektitoimistolla Kouvolassa. Valvontatyöt ja katselmukset vievät myös maastoon”, kertoo Hämäläinen. 

Turvallisuus ja laatu edellä

Hämäläinen on viihtynyt turvalaitteiden parissa vuodesta 2016. Turvalaitetöihin ei ole suoraa koulutusta, vaan hän opiskeli ympäristötekniikkaa ja päätyi pikkuhiljaa ratamaailmaan ja turvalaitteiden pariin. 
”Se, mikä alassa kiinnostaa on, kun tehdään turvallisuuteen liittyviä järjestelmiä, niin se ohjaa tekemisen prosessia, jotta lopputuloksena syntyy laadukas ja turvallinen järjestelmä”, Hämäläinen toteaa.
”Tässä työssä on paljon asioita, joihin pitää tutustua käytännön kautta, joten vaikka olen ollut alalla jo kahdeksan vuotta, niin oppia tulee edelleen paljon. On erilaisia järjestelmiä ja uutena Suomessa ETCS järjestelmät, joten opeteltavaa riittää”, hän jatkaa.

Tulevaisuutta rakentamassa

Kouvola–Kotka/Hamina-hanke on tuonut tekijöilleen arvokasta tietoa ja oppia tulevaisuutta varten.
”Näin laajassa hankkeessa yhteensovituksen tärkeys on korostunut, kun turvalaitetöiden lisäksi töitä tehdään useiden muiden tekniikkalajien kanssa samaan aikaan. Poikkeuksellista on myös samaan aikaan toteutettu Suomen ensimmäinen ETCS-testirata ja siihen liittyvä ETCS-järjestelmä. On ollut tosi mielenkiintoista päästä mukaan kehittämään uutta ja keräämään tietoa sitä varten, kun Suomessa aletaan rakentaa ensimmäistä järjestelmää kaupalliselle liikenteelle”, kertoo Hämäläinen. 
Turvalaitteiden täyteisen työn vastapainona Hämäläinen rentoutuu luonnossa kalastuksen, metsästyksen, urheilun ja talvisin vapaalaskun parissa. 
Mies istuu tunturin laella sylissään pitkäkarvainen koira, jolle on puettu pieni huomioliivi.

Turvalaitetöiden rakennuttaja Niika Hämäläinen lataa akkunsa luonnossa.