Hyppää sisältöön

Kouvola–Kotka/Hamina-hanke: Juurikorven päällysrakennetyöt valmistuivat uusien osaajien ja kokeneiden konkareiden yhteistyöllä

Julkaistu 20.10.2023

Juurikorven vuonna 2020 alkaneet päällysrakennetyöt ovat viimeistelyä vaille valmiit. Alueella tehdään vielä loppuvuoden aikana turvalaitteiden käyttöönottotarkastuksia sekä pieniä sähköratatöitä. Juurikorvessa uraansa aloittava projekti-insinööri Tiia Karppanen ja alalla 28 vuotta viihtynyt valvoja Tommi Huupponen kertoivat, miten yhteistyö Juurikorvessa sujui.

Juurikorven perusparannustöihin on mahtunut viimeisen kolmen vuoden aikana muun muassa louhintaa, sähkörata- ja turvalaitetöitä sekä päällysrakenteen uusimista. Alueen vaativimpiin töihin kuului yhteensä seitsemän paalulaatan rakennus kesien 2022 ja 2023 aikana.

”Haastavin työvaihe Juurikorvessa oli juhannuksen aikaan vuonna 2022, jolloin tehtiin hyvin lyhyessä ajassa louhinta, kuuden paalulaatan asennus ja pitkien vaihteiden asennus Hamina/Kotka-päähän”, kertoo Juurikorven rakennuttamisesta vastaava valvoja Tommi Huupponen Rejlersiltä.  

Tiukasta aikataulusta huolimatta suuri työrupeama valmistui ajallaan ja se onkin Huupposen mukaan yksi suurimmista onnistumisista Juurikorvessa. 

”Juurikorvessa on mennyt kaikki suunnitelmien mukaan. Toki vastaan on tullut myös haasteita, mutta aina ollaan päästy niistä eteenpäin konstilla tai toisella ammattitaitoisen urakoitsijan avulla.”

Hankkeen laskutus-, laatu- ja turvallisuusasioista vastaava projekti-insinööri Tiia Karppanen pääurakoitsija Kreatelta on samaa mieltä. 

”Onnistumisen takana on ammattitaitoinen porukkamme, joka on tehnyt toistensa kanssa töitä useita vuosia. Lisäksi olemme tehneet työsuunnittelun ja aikataulut huolellisesti. Työt olikin usein tehty jo ennen liikennekatkon loppua.”

Rohkeus kysyä, halu kuunnella, määrätietoisuus ja priorisointikyky vievät pitkälle 

Karppasen ura ratarakentamisen parissa alkoi työnjohtoharjoitteluna Kreatella kesällä 2022. Harjoittelu Mäntyluoto–Tahkoluoto-urakassa Porissa muotoutui kesän edetessä projekti-insinööriharjoitteluksi. 

Tänä keväänä Karppanen valmistui rakennustekniikan insinööriksi, ja Juurikorven parissa hän on työskennellyt toukokuusta asti päivittäin. Laskutuksen ja laatudokumentoinnin lisäksi hän osallistuu muun muassa urakan työsuunnitteluun ja aikataulutukseen sekä erilaisten suunnitelmien ja raporttien laatimiseen. 

”Työskentely Juurikorvessa on ollut tosi opettavaista ja olen saanut paljon vastuuta, mutta myös tukea. Asioiden ymmärtäminen käytännössä vaatii toimistossa työskentelemisen lisäksi paljon työmaakäyntejä”, hän kertoo.

”Alalla pärjää, jos on rohkeutta kysyä, halua kuunnella, määrätietoisuutta tehdä päätöksiä sekä kykyä priorisoida”, tiivistää Karppanen. 

Aikoinaan kesätöihin radalle tullut ja sille tielle jäänyt Huupponen pitää sekä kyselyä että tiedon jakamista tärkeänä.

”Se on tosi hyvä piirre nuorissa, että he uskaltavat kysyä. Niin minäkin tein aloittaessani ja sain tosi paljon hyviä neuvoja. Minulle on myös tärkeää jakaa tietoa, koska meitä pitkän linjan radanrakennuksen ammattilaisia on Suomessa todella vähän. Uusia tekijöitä tarvitaan ja mitenkäs muuten niitä uusia tulee, jos ei rohkaista ja jaeta tietoa.” 

Rata haastaa rakentajat

Lähes 30 vuotta alla ollut Tommi Huupponen kertoo, että myös hän oppii uutta uraansa aloittavien kanssa työskennellessä. 

”Ala on mennyt paljon eteenpäin niistä ajoista, kun ratatöitä teki vain VR, mutta osa noiden päivien teknisistä määräyksistä ja ohjeista on ja pysyy. Suunta töissä on kuitenkin koko ajan tarkempaan. Esimerkiksi maaperään tutkitaan nykyään huolellisesti, jotta osataan rakentaa sen mukaisesti. Nautin siitä, että tällä alalla pääsee jatkuvasti uusien haasteiden pariin ja siten opettelemaan uutta.”

Karppasen mielestä alassa on parasta sen monipuolisuus. Tyypillistä työpäivääkään ei siis ole, mutta tällä hetkellä hänet pitää kiireisenä muun muassa Juurikorven laatuaineistoa. Vaikka Juurikorpi alkaa olla viimeistä silausta vaille valmis, hänen työnsä Kouvola–Kotka/Hamina-hankkeen parissa jatkuvat. 

”Seuraavaksi siirryn työskentelemään raide-eristys- ja -maadoitusurakan parissa koko hankealueella. Lisäksi teemme Haminassa vaihteiden kalustamista.” 

Huupponen puolestaan suuntaa Kouvola–Kotka/Hamina-hankkeelta uusia haasteita eli siltaprojekteja kohti.

Karppasen työt Kouvola–Kotka/Hamina-hankkeella jatkuvat Juurikorven valmistuttua muun muassa raide-eristys- ja -maadoitusurakan parissa.

Huupponen suuntaa Kouvola–Kotka/Hamina-hankkeen jälkeen siltaprojektien pariin.

Tämä juttu on julkaistu osana Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeen uutiskirjettä. Liity uutiskirjeen postituslistalle tästä.