null
null Kouvola-Kotka/Hamina -ratahanke: Ratatyö - ei vain raakaa voimaa, vaan myös sorminäppäryyttä ja ongelmanratkaisukykyä

Kouvola-Kotka/Hamina -ratahanke: Ratatyö - ei vain raakaa voimaa, vaan myös sorminäppäryyttä ja ongelmanratkaisukykyä

Julkaistu 18.08.2020

Työmaapäällikkö Juha Jalamaa NRC Groupilta urakoi joukkoineen Kotolahden ratapihan laajennuksen parissa. Kouvola–Kotka/Hamina-rataosuus on merkittävä tavaraliikenteen väylä. Kotkan Mussalon syväsatamaa palvelevan Kotolahden ratapihan laajennus viidellä raiteella vaihteineen tulee helpottamaan sataman kasvaneesta liikenteestä johtuvaa kapasiteettipulaa.

Kysymykseen millä työmaapäällikkö päivänsä täyttää, vastaa Jalamaa seuraavasti:

– Se on päivittäistä työnjohtamista ja resursointia, pitämistä huolta siitä, että työ etenee aikataulussa ja taloudellisissa raameissa. Yhdessä tätä tietenkin tehdään asentajien kanssa, mutta työmaapäällikkö sitä sitten johtaa.

Tärkeä osa työmaapäällikön työkalupakkia on ongelmanratkaisukyky. Hyvistäkin suunnitelmista huolimatta voi yllätyksiä tulla eteen ja silloin on tärkeää, että ongelma saadaan ratkaistua nopeasti – ja kestävästi –, jotta urakka etenee. Näissä tilanteissa hyvä yhteistyö hankkeen valvojien ja projektipäälliköiden kanssa on ratakiskoakin kalliimpaa, toteaa Jalamaa.

Kotkan satamassa junavaunuja ja raiteita.

Kotkan satama on merkittävä Venäjän transito- eli kauttakulkuliikenteen satama. Keinolannoitekuormat ovat tuttu näky rataosuudella.

– Kotolahden ratapiha on osa Kotkan Mussalon syväsataman ratapihoja. Tähän on aikoinaan rakennettu kuusi raidetta ja tehty jonkinlaisia valmiuksia viidelle seuraavalle (raiteelle), mutta silloin noin kymmenen vuotta sitten ne jäivät rakentamatta. Tällä erää  [Liikenne-ja viestintäministeriö myönsi hankkeelle rahoituksen ja ] Väylävirasto päätti ne rakennuttaa ja meidän tehtävä on nyt sitten rakentaa viisi uutta raidetta. Jokainen on kilometrin mittainen. Sen lisäksi rakennamme vaihteita: molempiin päihin on tullut neljä vaihdetta, jotka johtavat näille raiteille. Teemme myös kaapelireittejä ja jonkin verran sähkörataperustuksia, hitsaustyötä, radan geometriaan saattamista ja kaikkea muuta, mitä nyt radan rakentamiseen kuuluu, kertoo työmaapäällikkö Juha Jalamaa käynnissä olevasta urakasta.
 

Vaihde Kotkan satamassa.

Radanrakentaminen vaatii myös sorminäppäryyttä, Jalamaa kertoo. Ennen kuin vaihteet voidaan ottaa käyttöön, pitää vaihteistoista poistaa kaikki irtokivet. Tämä työvaihe tehdään käsin.

Jalamaa kertoo, että Kotolahden ratapihan raide- ja vaihdeurakka on loppusuoralla: valmiusaste alkaa olla yli yhdeksänkymmentä.

- Kaikki on mennyt hyvin ilman työtapaturmia ja tilaajan kanssa kaikki on toiminut loistavasti, Jalamaa myhäilee tyytyväisenä.
 

Työmaapäällikkö Juha Jalamaa

Kysyttäessä onko työmaalla aina näin tuulista, kun videon kuvauspäivänä, vastaa työmaapäällikkö Juha Jalamaa nauraen – Ei, yleensä on vielä tuulisempaa!

 

Katso Juhan haastattelu videolta: