Hyppää sisältöön

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: Kupittaa–Turku-ratahanke: Turun ratapihan autojuna-asema siirretään ja väliaikainen autojuna-asema ja matkustajalaituri otetaan käyttöön

Julkaistu 20.5.2022 15.43

 

Torstaina 19.5.2022 julkaistussa tiedotteessamme oli virhe. Aiemman tiedotteen mukaan Turun ratapihan väliaikaista matkustajalaituria käyttävät Toijalan suuntaan lähtevät matkustajat. Toijalan suunnan junat lähtevät kuitenkin rautatieasemalta laiturilta 7, ja väliaikainen matkustajalaituri Logomon puolella koskee osaa Toijalan suunnasta saapuvista junista. Pahoittelemme virhettä. Alla ajantasainen tiedote. 

Turun ratapihan autojuna-asema siirretään Logomon puolelle 21. toukokuuta osana Kupittaa–Turku-hanketta. Ajoneuvoliikenne käyttää 22. toukokuuta alkaen väliaikaista autojuna-asemaa. Osa Toijalan suunnasta saapuvista junista saapuu väliaikaiselle matkustajalaiturille Logomon puolelle. 

Turun ratapihan autojuna-asema siirretään Ratapihankadun puolelta Köydenpunojankaaren puolelle 21. toukokuuta. Ajoneuvot ohjataan 22. toukokuuta alkaen väliaikaiselle autojuna-asemalle, jolle ajetaan Vaunukadun kautta. 

Väliaikainen matkustajalaituri tulee Logomon puolella käyttöön 22. toukokuuta. Pääosa Toijalan suunnan junista saapuu raiteelle 7, ja osa Toijalan suunnan junista saapuu väliaikaiselle matkustajalaiturille. Väliaikainen autojuna-asema ja matkustajalaituri ovat käytössä lokakuuhun 2023 asti. 

Ratatyöt Turun rautatieaseman puolella alkavat kesän kynnyksellä 

Kun Logomon väliaikaiset järjestelyt ovat tulleet käyttöön, ratatyöt Turun rautatieaseman puolella alkavat. Rautatieaseman puolella tehdään aluksi valmistelevia töitä ja puretaan nykyiset raiteet, jolloin laiturit 2 ja 3 poistuvat käytöstä. Työalue laajenee ja laitureita 4, 5 ja 6 aletaan purkaa, kun junaliikenne Helsingin ja Turun välillä keskeytetään kaksoisraiteen rakennustöiden ajaksi Kupittaalle 15. elokuuta alkaen. Autonlastaus palautetaan vanhalle autojuna-asemalle ja uudet laiturit 1 ja 2 otetaan käyttöön rautatieaseman puolella lokakuussa 2023.  

Ratatyöt Turun ratapihalla ovat lähteneet hyvin käyntiin kuluneen kevään aikana, kertoo hankkeen projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta. Toukokuussa esimerkiksi Lonttisten ja Konsan alueella on rakennettu uutta rataa ja tehty isoja maarakennustöitä. Nyt tehtävät työt kantavat hedelmää pitkälle Rantaradan tulevaisuuteen.   

– Turun ratapihan raide- ja laiturityöt sujuvoittavat Helsingin ja Turun välistä junaliikennettä ja lisäävät Turun rautatieaseman turvallisuutta, Mäkelä summaa. 

Turun ratapihan väliaikaiset liikennejärjestelyt.

Ajo-ohjeet väliaikaiselle autojuna-asemalle.

Lisätiedot:
Väylävirasto, projektipäällikkö Erkki Mäkelä p. 029 534 3822, [email protected]
Kreate Rata Oy, työpäällikkö Ari Mattsson p. 040 842 1204, [email protected]

Seuraa hanketta: 
https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke 

Kupittaa–Turku-ratahankeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2024. Euroopan Unioni tukee Väyläviraston, Turun kaupungin ja VR:n yhteistyönä toteuttamaa hankkeen suunnitteluvaihetta 6,3 miljoonalla eurolla. 

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta