Vuosi 2025 oli Helsinki–Riihimäki-ratahankkeella vauhdikas rakentamisen vuosi. Kesän ratakatkojen aikana työt etenivät harppauksin, jopa odotettua nopeammin.
Myös vuodesta 2026 on tulossa hankkeelle aktiivinen: Ainolan läntinen laituri ja toinenkin lisäraide Kytömaan ja Ainolan välille valmistuvat. Lisäksi Kytömaalla käynnistyy tavaraliikenneraiteen rakentaminen.
Purola–Nuppulinna-välille käynnistyvät lisäraiteiden rakennustyöt, ja Nuppulinna–Jokela-välillä aloitetaan esikuormituspenkereiden ja sähköradan pylväsperustuksien rakentaminen tulevia lisäraiteita varten. Työt saadaan käyntiin myös Jokelan asemanseudulla.
Ainolan läntinen laituri käyttöön elokuussa
Ainolan ja Kytömaan välille rakennetaan kaksi lisäraidetta, ja Ainolan asema uudistetaan täysin.
Itäinen laituri ja toinen lisäraide otettiin käyttöön vuoden 2024 lopussa, minkä jälkeen työt siirtyivät radan länsipuolelle. Läntisen laiturin ja länsipuolen lisäraiteen rakentaminen on hyvässä vauhdissa, ja niiden rakenteita näkyy jo maastossa. Ensi vuonna niiden rakentamista jatketaan.
Elokuu 2026 tuleekin olemaan tärkeä merkkipaalu, kun läntinen laituri saadaan junamatkustajien käyttöön. Samalla valmistuvat Kytömaan ja Ainolan väliset lisäraiteet kokonaisuudessaan.
Rakentaminen ja alueen kehittäminen Ainolassa jatkuu tämän jälkeenkin. Hankkeen katseet ovat jo Ainolan aseman alikulussa, joka rakennetaan yhteishankkeena Järvenpään kaupungin kanssa. Tavoitteena on, että rakentamaan päästään kesällä 2026.
Kytömaan alueelle suunnitellaan parhaillaan tavaraliikenneraidetta, ja ratasuunnitelma asetetaan nähtäville vuoden 2026 alkupuolella. Varsinainen rakentaminen käynnistyy myöhemmin ensi vuonna omana urakkanaan.
Purolan ja Nuppulinnan välillä aloitetaan lisäraiteiden rakentaminen
Purola–Nuppulinna-välille rakennetaan kaksi lisäraidetta. Alueelle on tehty aiemmin sähköradan pylväsperustuksia. Parhaillaan Purolan ja Nuppulinnan välillä rakennetaan viimeisiä maaperää vahvistavia ja stabiloivia esikuormituspenkereitä sekä louhitaan tilaa uudelle raiteelle. Nämä työt maastossa saadaan päätökseen tämän vuoden loppuun mennessä.
Varsinainen lisäraiteiden rakentaminen käynnistyy tammikuussa. Urakkaan sisältyy myös lisäraiteiden tarvitsemat sillat, sähköratatyöt ja vaihteiden asennuksia.
Urakassa uusitaan myös Tyynelän alikulkusilta, joka on kulttuurihistoriallisesti arvokas kohde pääradan ensimmäisestä rakennusvaiheesta – Tyyneläntien alikulun maatukien kivissä vanhin kaiverrus on vuodelta 1859. Siltatyöt toteutetaan siten, että arvokas Tyyneläntien alikulku säilyy sellaisenaan.
Purolan ja Nuppulinnan välinen rakentaminen on osa suurempaa kokonaisuutta, jossa rakennetaan vuosien 2024–2028 aikana Purolan ja Jokelan välille kaksi lisäraidetta nykyisen kaksoisraiteen viereen.
Rakentaminen käynnistyy Nuppulinnan ja Jokelan välillä
Myös Nuppulinnan ja Jokelan välillä päästään ensi vuonna tositoimiin, kun Nuppulinna–Jokela välillä aloitetaan esikuormituspenkereiden sekä sähköradan pylväsperustuksien rakentaminen. Tämä vaihe edeltää myöhempää lisäraiteiden rakentamista. Ensi vuonna Nuppulinna–Jokela-alueella tehdään myös itäisen lisäraiteen pohjarakennustöitä sekä aloitetaan työt Huikon ratasillalla.
Jokelan asema uudistuu 2026–2028 uuden itäisen laiturin, alikulun päivittämisen ja esteettömyyttä parantavien toimenpiteiden myötä. Alueen ilmettä muuttaa myös Tuusulan kunnan katuhanke Blennerintie, joka mahdollistaa yhteyden radan ali Peltokaaren asuinalueen ja Jokelan keskustan välille. Blennerintie ja siihen liittyvät kolme siltaa rakennetaan yhteishankkeena Tuusulan kunnan kanssa.
Jokelan asemanseudulla tehdään ensi vuoden aikana silta- ja sähköratatöitä. Nykyistä, Suomen vanhinta käytössä olevaa ja kulttuurihistoriallisesti arvokasta Palojoen ratasiltaa sekä Jokelan alikulkusiltaa levennetään lisäraiteita varten. Lisäksi aloitetaan Blennerintien sillan rakentaminen.
Vuosi 2026 tuo mukanaan muutoksia junamatkustajille
Hankkeen työt suunnitellaan siten, että ne aiheuttavat mahdollisimman vähän haittaa junaliikenteelle ja matkustajille. Tästä huolimatta muutoksilta ei voida täysin välttyä vuonna 2026.
Helmikuun loppupuolelta alkaen rakennustyöt aiheuttavat lyhyitä yöaikaisia katkoja, jotka kohdistuvat yön viimeisiin ja aamun ensimmäisiin juniin. Tarvittaessa junavuoroja korvataan busseilla.
Kevään ja kesän aikataulusuunnittelua tehdään parhaillaan ja tiedotamme kaikista muutoksista kevään aikana.
Lisätietoja
Väylävirasto
Riitta Parviainen, projektipäällikkö
p. 029 534 3034
[email protected]
Väylävirasto
Hanna Sipiläinen, projekti-insinööri
p. 029 534 3490
[email protected]
Hankkeen ensimmäinen vaihe valmistui vuoden 2024 lopulla. Toisen vaiheen rakentaminen käsittää vuodet 2021–2030, jolloin rakennetaan lisäraiteet Keravan ja Järvenpään sekä Järvenpään ja Jokelan välille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu noin 20 kilometriä pitkä neliraiteinen rataosuus. Keravalla tavaraliikenneraidetta jatketaan Sködvikinradalta Lahden oikoradan suuntaan. Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan Arolammille saakka rakennetaan läntinen lisäraide ja tavaraliikenneraide Hyvinkäältä Hangonradalta Riihimäen tavararatapihalle. Lisäksi tehdään muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan.
Seuraa hanketta:
https://www.facebook.com/hkiriihimaki
https://vayla.fi/helsinki-riihimaki
Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäinen vaihe valmistui vuoden 2024 lopulla. Toisen vaiheen rakentaminen käsittää vuodet 2021–2030, jolloin rakennetaan lisäraiteet Keravan ja Järvenpään sekä Järvenpään ja Jokelan välille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu noin 20 kilometriä pitkä neliraiteinen rataosuus. Keravalla tavaraliikenneraidetta jatketaan Sködvikinradalta Lahden oikoradan suuntaan. Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan Arolammille saakka rakennetaan läntinen lisäraide ja tavaraliikenneraide Hyvinkäältä Hangonradalta Riihimäen tavararatapihalle. Lisäksi tehdään muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.