Hyppää sisältöön

Keravan alueen raideliikenteen turvallisuutta parannetaan kesällä – työ vaikuttaa kesän junaliikenteeseen

Julkaistu 9.4.2021 8.00

 

Keravalla aloitetaan 21.6.2021 junien turvallista liikennöintiä valvovan uuden asetinlaitteen käyttöönotto. Käyttöönotolla on huomattavia vaikutuksia liikenteeseen, kuten harvennettuja vuorovälejä K-junille, peruutuksia D- ja Z-junille sekä muutoksia junien lähtöraiteisiin ja matka-aikoihin. Käyttöönotto kestää yhdeksän viikkoa ja valmistuu elokuussa. Muutokset junien kulkuun astuvat voimaan kesäaikataulukauden yhteydessä 7.6. alkaen.

Tulevana kesänä 2021 Keravalla uusitaan raideliikenteen turvallisuuden varmistava asetinlaite. Asetinlaite valvoo esimerkiksi, että junan käyttämät raideosuudet ovat vapaana ja vaihteet ovat junan kulkutietä turvaavassa asennossa. Uusi asetinlaite otetaan käyttöön vaiheittain kesän aikana.

Muutoksia kesän matkustajaliikenteeseen

Uuden asetinlaitteen käyttöönotto jakautuu kahdeksaan työvaiheeseen yhteensä yhdeksän viikon ajalle 21.6. alkaen. Asetinlaitteen käyttöönoton merkittävimmät liikennevaikutukset pitävät sisällään Z- ja D-junien perumisia, K-junien harvennettuja vuorovälejä sekä muutoksia junien lähtöraiteisiin.

Muutokset junien aikatauluissa huomioidaan HSL:n ja VR:n matkahakupalveluissa ja niiden tarjoamissa reittivaihtoehdoissa. Junakuulutuksia ja asemalaitureiden infonäyttöjä hyödynnetään myös matkustajien tiedottamisessa.

Asetinlaitteen käyttöönotosta aiheutuvat merkittävimmät liikennevaikutukset eriteltyinä:

K-junat

K-junien osalta kesän 2021 poikkeusliikenne käynnistyy muista ratatöistä johtuen jo 7.6. ja poikkeavat järjestelyt kestävät 29.8. asti.

  • Arkisin noin klo 5:30–19:30 K-junat liikennöivät ainoastaan Tikkurilan ja Keravan välillä ja pääosin 20 minuutin vuorovälein. Arkipäivinä 7.–27.6. ja 16.–29.8. liikennöidään kuitenkin 10 minuutin välein ruuhka-aikoina noin klo 6:30–8:30 sekä 15:30–17:30.
  • Varhain aamulla, iltaisin ja viikonloppuisin K-junat liikennöivät 20 minuutin vuorovälein Helsinki–Kerava-välillä. K-junat Keravan suuntaan eivät pysähdy Pukinmäessä arkisin noin klo 5:30–23:00 ja viikonloppuisin noin klo 7:30–23:00 välisenä aikana. Yöaikaan junat liikennöivät normaalisti.
  • K-junalla Helsingin suuntaan matkustavien kannattaa vaihtaa P-junaan jo Hiekkaharjussa. Keravan suuntaan matkustettaessa suositellaan matkustamaan I-junalla Hiekkaharjuun asti.

I- ja P-junat

  • I- ja P-junat liikennöivät 7.6.–29.8. arkisin päivällä ja yöllä 10 minuutin vuorovälein, mutta ilta-aikaan noin klo 19:00–23:00 20 minuutin vuorovälein.
  • Viikonloppuisin I- ja P-junat liikennöivät aamusta iltaan klo 7:30–23:00 20 minuutin vuorovälein. Yöaikaan junat liikennöivät normaalisti. I-junat eivät pysähdy Pukinmäessä arkisin noin klo 5:00–23:00 välisenä aikana ja viikonloppuisin noin klo 8:00–23:00 välisenä aikana.

D-junat

D-junia ei liikennöidä ajalla 7.6–15.8. Korvaavat ruuhka-ajan yhteydet Hämeenlinnasta Helsinkiin aamulla ja Helsingistä Hämeenlinnaan iltapäivällä toteutetaan R-junilla.

Z-junat

  • Ajalla 7.6.–15.8. Z-junien matka-aika Helsingin ja Lahden välillä pitenee 6–8 minuuttia.
  • Valtaosa Z-junien vuoroista ajalla 21.6–6.7. ja 16.–22.7. perutaan Helsinki–Haarajoki-väliltä, ja junat liikennöivät Haarajoen ja Lahden välillä. Kouvolan ruuhkajunat ajetaan Helsinkiin ja Helsingistä Kouvolaan asti, samoin kuin aamun ensimmäiset ja illan viimeiset vuorot.
  • Keravan ja Haarajoen rautatieasemien välille on järjestetty korvaava bussikuljetus (linja 979X). Bussit kulkevat kerran tunnissa muodostaen yhteyden R-junilta Z-junille. Keravan asemalla on opasteita ohjaamassa matkustajat Haarajoelle kulkeviin busseihin.

R-junat

R-junien matka-aika pitenee viidellä minuutilla 7.6.–15.8. R-junat liikennöivät läpi päivän pääosin 30 minuutin vuorovälillä. 7.–27.6. ja 9.–15.8. ajetaan lisäksi arkisin ylimääräiset ruuhka-ajan lisäjunat Riihimäeltä klo 6:59 ja Helsingistä klo 16:24.

Kaukojunat

Helsingistä, Pasilasta ja Tikkurilasta pohjoiseen sekä itään (myös Venäjän junat) kulkevien kaukojunien lähtö- ja saapumisajoissa on 7.6.–15.8. muutamien minuuttien muutoksia. 

Pohjoiseen ja itään kulkevien kaukojunien lähtöajat Helsingistä, Pasilasta ja Tikkurilasta aikaistuvat pääsääntöisesti seitsemän minuuttia. Vastaavasti kaukojunat näistä suunnista saapuvat Tikkurilaan, Pasilaan ja Helsinkiin pääsääntöisesti seitsemän minuuttia nykyistä myöhemmin. Tarkat aikataulut voi tarkistaa VR:n matkahausta, osoitteessa vr.fi, kun kesän aikataulut on julkaistu.

Asetinlaitteen uusiminen on osa laajempaa kokonaisuutta

Keravan asetinlaitteen uusiminen on osa vaiheittain toteutettavaa Helsinki–Riihimäki kapasiteetin lisääminen -hanketta, jossa tavoitteena on parantaa Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosuuden toimintavarmuutta kasvattamalla sen välityskykyä ja häiriönsietokykyä. Keravan asetinlaitteen uusiminen on edellytys hankkeen seuraaviin vaiheisiin sisältyvien lisäraiteiden toteutukselle.

– Keravan asetinlaitteen uusiminen on merkittävä työvaihe hankkeen jatkoa ajatellen. Valitettavasti se tulee vaikuttamaan laajamittaisesti kesän matkustajaliikenteeseen. Matkustajien kannattaa varata matkantekoon tavallista enemmän aikaa ja tarkistaa ennakkoon, miten junaliikenteen poikkeukset vaikuttavat omaan matkantekoon, hankkeen projektipäällikkö Riitta Parviainen sanoo. 

Helsinki–Riihimäki kapasiteetin lisääminen -hankkeen ensimmäisessä vaiheessa on rakennettu Keravalle tavaraliikenteen lisäraide sekä läntinen lisäraide Järvenpäähän Ainolan ja Purolan välille. Lisäksi tärkeimmät liikennepaikat, kuten Riihimäki ja Tikkurila, muutetaan sujuvammin läpiajettaviksi. Koko hankkeen lopputilanteessa Keravan ja Riihimäen välinen rataosuus on neliraiteinen.

Hankkeen ensimmäisen vaiheen rakennusurakat käynnistyivät vuonna 2016 ja valmistuvat vuoden 2022 lopussa. Toisen vaiheen rakentaminen käynnistyy alkuvuonna 2022 ja kestää 6–7 vuotta. Kolmannen vaiheen ratasuunnittelu on käynnissä.   

 

Lisätiedot:

Käyttöönoton käynnistyessä tulevista muutoksista ja työn etenemisestä tiedotetaan Väyläviraston verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi HSL ja VR tiedottavat matkustajaliikenteen muutoksista verkkosivuillaan sekä omissa sosiaalisen median kanavissaan.

Lisätietoa poikkeusliikenteestä

HSL: Joona Packalen, [email protected], puh. 040 573 1283 ja HSL.fi

VR: VR Group mediadesk, [email protected], puh. 0294 34 7123 ja www.vr.fi

Lisätietoa hankkeesta

Väylävirasto: Riitta Parviainen, projektipäällikkö, [email protected], p. 0295 34 3034

Väylävirasto: Veli-Matti Kantamaa, projektipäällikkö (turvalaitteet), [email protected], p. 029 534 3813

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäinen on käynnissä vuosina 2016–2022.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta