Hyppää sisältöön

Kehä I:n työmaahaitat lisääntyvät

Julkaistu 14.04.2016

Kehä I:n työmaalla aloitetaan ensi maanantaina louhinnat Espoon rajan ja Vihdintien välillä. Räjäytyksiä tehdään kello 10 ja 14 välisenä aikana ja 19 jälkeen seuraavan kolmen viikon ajan. Liikenne pysäytetään molempiin suuntiin enintään 8 minuutiksi. Toinen merkittävä muutos on, että seuraavana yönä toinen Hämeenlinnanväylän ylittävistä silloista poistuu käytöstä. Länteen menevä liikenne kiertää uuden pohjoisen sillan rakentamisen ajan eteläisen sillan kautta.

- Järjestelyt hidastavat Kehä I:llä kulkemista entuudestaan. Ruuhkien välttämiseksi kannattaa miettiä, voiko matkan ajankohtaa muuttaa tai vaihtaa vaikkapa joukkoliikenteeseen. Toisaalta vuonna 2018 Kehä on perusparannettu Keilaniemestä Kivikkoon ja sillä pitäisi olla iso vaikutus tämän maan vilkkaimman valtaväylän liikenteen sujuvuuteen, toteaa projektipäällikkö Jarmo Nirhamo Liikennevirastosta. 

Hämeenlinnanväylän ylityskohdalla kaistamäärä tulee olemaan kaksi itään ja kaksi länteen. Nopeusrajoitus on 60 kilometriä tunnissa. Tilannetta hankaloittavat myös kahden rampin jääminen ilman kiihdytyskaistaa tällä kohdin. (kts kuva). Kehällä ajajien tulisikin olla erityisen joustavia päästämään liittyjiä Kehän liikennevirtaan. 

Räjäytyksiä puolestaan tehdään lännempänä, jotta tieosuudelle saadaan rakennettua kolmannet kaistat. Kalliota poistetaan Kehän pohjoispuolella, mutta turvallisuussyistä Kehän liikenne katkaistaan kokonaan räjäytyksen ja kaistojen puhdistuksen ajaksi. Myös Mestarintunneli joudutaan sulkemaan liikennepysäytyksien yhteydessä. 

Espoon rajan ja Vihdintien louhintojen jälkeen louhinnat jatkuvat Hämeenlinnanväylän ja Kantelettarentien välillä Kehä I:n pohjoispuolella.

Muutokset tulevat voimaan 19. huhtikuuta.

TAUSTA

Kehä I:n uusin perusparannus käynnistyi maaliskuun puolivälissä. Syksyyn 2017 asti kestävässä hankkeessa jatketaan kolmansia kaistoja Vallikalliosta Vihdintielle, uusitaan tai levennetään Hämeenlinnanväylän pohjoiseen menevät rampit, rakennetaan Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän ylittävät ajosillat uudestaan sekä rakennetaan uusi ylikulkusilta jalankulkijoille ja kävelijöille Vihdintien yli. Lisäksi mm. korotetaan meluesteitä ja parannetaan bussipysäkkijärjestelyitä.

Työmaa-aluetta ei oikein pääse kiertämään, joten ratkaisevin apu on vaihtaa kulkemisajankohta aamu- ja iltaruuhkan ulkopuolelle. Kimppakyytien suosiminen auttaa, samoin kuin autoilun vaihtaminen julkisiin kulkuneuvoihin. Elokuussa avautuva länsimetro tuo yhdessä lähistön monien juna-asemien kanssa jo monipuolisesti eri kulkuvaihtoehtoja automatkalle Kehä I:stä pitkin.

Samanaikaisesti käynnissä ovat Kehä I:llä idässä Kivikontien kohdan ja lännessä Karhusaarentien mittavat muutostyöt. Alueelle rakennetaan mm. tunnelia. Keilaniemen töiden ensimmäinen vaihe kestää loppuvuoteen 2018.

Lisätietoja: www.liikennevirasto.fi/keha1, Facebook: /kehaykkonen

Projektijohto: Liikennevirasto - Jarmo Nirhamo p. 0295 343596, [email protected],
Helsingin kaupungin rakennusvirasto -  Jukka Tarkkala p. (09) 310 37302, [email protected]

Tiedotetilaukset ja hanketta koskevat kysymykset[email protected]WhatsApp: 045 899 4412

Työmaapuhelin: 050 308 2156 (Graniittirakennus Kallio Oy)

Liitteet

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta