Kehä I:n työmaa on aiheuttanut ennakoitua vähemmän ruuhkia
Kehä I:n perusparannus Espoon rajalta Vihdintielle ja Hämeenlinnanväylän kohdalla on tehtyjen liikennemittausten perusteella aiheuttanut keskimäärin alle kymmenen minuutin viivytyksen. Päiväkohtaiset vaihtelut ovat kuitenkin suuria, ja eniten harmia työmaasta on ollut itään päin suuntautuvalle iltapäiväruuhkalle. Siinä hidastus on ollut noin 15 minuuttia.
- Tulos on hyvä uutinen, sillä ennakoimme suurempia haittavaikutuksia. Ilahduttavan moni autoilija on onnistunut vaihtamaan joko liikkumisen aikatauluja, reittejä tai kulkuvälineitä. Liikenne on vähentynyt noin 10 prosenttia normaalista, toteaa hankkeen projektipäällikkö Jarmo Nirhamo Liikennevirastosta.
Liikenteen ruuhkautuminen oli jo ennen työmaata suurinta aamulla länteen ja iltapäivällä itään. Ruuhka-ajat ovat mittausten mukaan pidentyneet molemmissa päissä. Aamulla tukkoisinta on kello 7-9.30, iltapäivällä kello 15-19.
Havainnot perustuvat Strafica Oy:n 9.-22. toukokuuta väliseltä ajalta keräämiin tietoihin. Tietoja on saatu ajorataan upotetuista mittauspisteistä Kannelmäen ja Pakilan kohdilta sekä Here-seurantajärjestelmästä. Huipputunteina näissä pisteissä meni noin 3000 autoa tunnissa suuntaansa, kun normaalisti läpimenijöiden määrä on noin 5000 autoa tunnissa.
Kesäkuussa liikenne väheni Kehä I:llä noin kymmenellä prosentilla ja juhannuksen jälkeen vielä toisella kymmenellä prosentilla. Paluuta merkittävästi suurempiin automääriin odotetaan vasta elokuun puolivälissä, kun koululaisten kesäloma loppuu.
Työmaa on vaikuttanut myös siihen, että Kehä III:n liikennemäärät ovat kasvaneet viime vuodesta noin 10 prosenttia. Liikennettä on vilkastuttanut myös Lentoasemantien valmistuminen.
Sujuva ajaminen auttaa kaikkia
- Ruuhkautumista vähentää se, että kaikkia käytössä olevia kaistoja kuormitetaan tasaisesti. Nyt Kannelmäen kohdalla lännen suuntaan mentäessä vasen kaista on ollut ajoittain selvästi vajaakäytössä. Lisäksi hankalat kiihdytyskaistattomat liittymät Vihdintieltä ja Hämeenlinnanväylältä aiheuttavat toisinaan äkkijarrutuksia, kun turvavälit ovat olleet liian pieniä, Nirhamo muistuttaa.
Mukaan pitäisi päästää liittyjiä vetoketjun tapaan, toisia huomioiden mutta rohkeasti välejä hyödyntäen.
Lisätietoja: www.liikennevirasto.fi/keha1, Facebook: /kehaykkonen
Projektijohto: Liikennevirasto - Jarmo Nirhamo p. 0295 343596, [email protected],
Tiedotetilaukset ja hanketta koskevat kysymykset: [email protected], WhatsApp: p. 045 8994412
Työmaapuhelin: 050 308 2156 (Graniittirakennus Kallio Oy)
Kehä I:n uusin perusparannus käynnistyi maaliskuun puolivälissä. Syksyyn 2017 kestävässä hankkeessa jatketaan kolmansia kaistoja Vallikalliosta Vihdintielle, uusitaan tai levennetään Hämeenlinnanväylän pohjoiseen menevät rampit, korjataan Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän ylittävät risteyssillat sekä rakennetaan uusi ylikulkusilta jalankulkijoille ja pyöräilijöille Vihdintien yli. Lisäksi mm. korotetaan meluesteitä ja parannetaan bussipysäkkijärjestelyitä.
Työmaa-aluetta ei oikein pääse kiertämään, joten ratkaisevin apu on vaihtaa kulkemisajankohta aamu- ja iltaruuhkan ulkopuolelle. Kimppakyytien suosiminen auttaa, samoin kuin autoilun vaihtaminen julkisiin kulkuneuvoihin. Samanaikaisesti käynnissä ovat Kehä I:llä idässä Kivikontien kohdan ja lännessä Karhusaarentien mittavat muutostyöt. Alueelle rakennetaan mm. tunnelia. Keilaniemen töiden ensimmäinen vaihe kestää loppuvuoteen 2018.