Hyppää sisältöön

Kehä I:n kaikki kaistat käytössä jouluun mennessä

Julkaistu 29.09.2016

Kehä I:n perusparannus Espoon rajalta Vihdintielle ja Hämeenlinnanväylän kohdalla on edennyt jo reippaasti yli puolivälin. Jouluun mennessä työmaa-alueella ovat käytössä kaikki ajokaistat molempiin kulkusuuntiin. Uusia Kehän liikennettä haittaavia järjestelyjä tehdään seuraavan kerran vasta maaliskuussa. Talven aikana tehdään pienempiä töitä lähinnä reuna-alueilla.    

- Töitä on tehty poikkeuksellisen tehokkaasti ja alkuperäisestä aikataulusta ollaan selkeästi edellä. Sekä urakoitsija Graniittirakennus Kallio että koko projektiorganisaatio ansaitsee jo kiitokset tähänastisesta, toteaa tyytyväisenä projektipäällikkö Jarmo Nirhamo Liikennevirastosta.

Vallikalliosta Vihdintielle tehdyt kolmannet kaistat ovat länteenpäin lähes käyttökuntoiset ja itäsuuntaa työstetään parhaillaan. Meluaidat alkavat myös olla sillä kohdin valmiit. Vihdintien lännen suuntaan ylittävä silta on käyttökunnossa jouluun mennessä, samoin kuin Hämeenlinnanväylän ylittävä silta lännen suuntaan. Uudet ja osin levennetyt pohjoiseen Hämeenlinnanväylälle menevät rampit valmistuvat marraskuussa. Kevyen liikenteen alikulut Hämeenlinnanväylän kohdalla valmistuvat puolestaan lokakuun aikana.  

Ensi kesänä korjataan Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän ylittävät itäsuunnan risteyssillat sekä rakennetaan uusi ylikulkusilta jalankulkijoille ja pyöräilijöille Vihdintien yli. Lisäksi tehdään vihertöitä. 

Meluvalli kierrätysmateriaalista

Kehä I:n työmaalla on parhaillaan käynnissä myös tavanomaisesta poikkeavan meluesteen rakentaminen Konalan kohdalle: materiaalina käytetään vanhoja autojen ja työkoneiden renkaita sekä Lohja-Muurla -moottoritiehankkeen koerakenteissa käytössä olleita polystyreenilevyjä. Päällimmäiseksi tulee toki maakerros, jolloin erikoista rakennetta ei enää erota muista valleista.

- Pohjamaa alueella on erityisen pehmeää, joten maarakenteisen vallin paino tekisi rakentamisesta haastavaa. Keveyden lisäksi on tietysti ekologisesti hyvä asia, että rakennusmateriaali on kierrätystavaraa. Kyse on myös edullisesta ratkaisusta, Jarmo Nirhamo luettelee ratkaisun monia etuja.

Renkaat ovat peräisin kierrätyslaitoksesta, ja ne hyödynnetään kokonaisena. Yhteensä tähän meluvalliin ”uppoaa” tuhansia renkaita. 

Liikenne puuroutuu vain ruuhkahuipuissa

Kehä I:n työmaan kohdalla liikenteen odotettiin puuroutuvan melko pahastikin. Liikennevirasto ja Helsingin kaupunki seuraavat ajoneuvovirtoja jatkuvasti monin eri tavoin: työmaan kaksi nopeusnäyttöä, siltojen liikenteenvalvontakamerat, asfaltin alle sijoitetut ajotietosilmukat ja alueen kelikamerat keräävät kaikki tietoa ympärivuorokautisesti.

- Liikenne jumittuu lähinnä idänsuuntaan mentäessä kello 15 ja 18 välillä. Toisaalta ylinopeuttakin alueella ajetaan. Kaikkiaan ruuhkaa on ollut arvioitua vähemmän. Puuroutumisen tuntua on lisännyt, että vasen kaista on ollut esimerkiksi Kannelmäen kohdalla länteen mennessä selvästi vajaakäytössä, kertoo Jarmo Nirhamo.  

Jos ei ole liittymässä tai poistumassa, on vasemman kaistan ajaminen tukkoisella tiellä usein järkevin valinta. Liikennevirasto muistuttelikin kulkijoita elokuussa, että kaikkien etu on, että kaistoja käytetään melko tasaisesti – näin väylälle mahtuu yksinkertaisesti enemmän liikennettä.  

Lisätietoja: www.liikennevirasto.fi/keha1, Facebook: /kehaykkonen

Projektijohto: Liikennevirasto - Jarmo Nirhamo p. 0295 343596, [email protected],
Tiedotetilaukset ja hanketta koskevat kysymykset: [email protected], WhatsApp: p. 045 8994412

Työmaapuhelin: 050 308 2156 (Graniittirakennus Kallio Oy)

Liitteet

 

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta