Iisalmi-Kontiomäki rataosuus on noin 108 km pitkä, yksiraiteinen sähköistetty rata. Kyseessä on yleiseurooppalaiseen TEN-liikenneverkkoon kuuluva sekä henkilöliikenteen että raskaan tavaraliikenteen rata, jolla suurin nopeus on 140 km/h ja suurin akselipaino 225 kN.
Käynnistyneen Iisalmi-Kontiomäki kapasiteetin parantamisen hankkeen yhteydessä laaditaan kolme erillistä ratasuunnitelmaa kolmesta uudesta liikennepaikasta Kauppilanmäki, Rasimäki ja Kuluntalahti. Liikennepaikat ovat ensisijaisesti junien kohtaamiseen tarkoitettuja ja niiden tavoitteena on parantaa radan läpäisykykyä ja ratakapasiteettia.
”Kauppilanmäen ratasuunnitelmassa esitetään myös Kauppilanmäentien tasoristeyksen poistamista kohtaamispaikan toteuttamiseksi ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi”, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Outi Leuhtonen. Lisäksi hankkeen yhteydessä suunnitellaan kaksi uutta liikennöintiin liittyvää välisuojastuspistettä, jotka mahdollistavat useampien junien liikennöinnin osuudella.
”Kauppilanmäen uusi liikennepaikka sijaitsee Vieremän ja Sonkajärven kuntien alueella nykyisen liikennepaikan yhteydessä, jossa puunkuormaustoiminta loppuu”, selventää suunnittelusta vastaavan WSP Finland Oy:n projektipäällikkö Jouni Mikkonen.
”Rasimäen ja Kuluntalahden uudet liikennepaikat sijaitsevat puolestaan Kajaanin alueella”, jatkaa Mikkonen. Suunniteltu Rasimäen liikennepaikka sijoittuu Kajaanin kaupungin eteläosaan lähelle Sonkajärven kunnan rajaa Rasimäentien (mt 8711) pohjoispuolelle ja Kuluntalahden liikennepaikka sijoittuu Kajaanin kaupungin pohjoispuolelle noin kymmenen kilometrin päähän Kontiomäen suuntaan. Uusille liikennepaikoille suunnitellaan nykyisen pääraiteen viereen uusi kohtaamisraide, jonka hyötypituus on vähintään 930 m, mahdollistaen pitkien tavarajunien kohtaamisen näillä paikoilla.
Uusista liikennepaikoista on laadittu vuonna 2024 Iisalmi-Kontiomäki toimenpideselvitys sekä vuonna 2014 Ylivieska-Iisalmi-Kontiomäki toiminnallisuuden parantamisen ratasuunnitelma.
”Rasimäen ja Kuluntalahden uudet liikennepaikat on esitetty jo vuoden 2014 ratasuunnitelmassa, mutta näiden osalta ratasuunnitelmat tulee päivittää nykyvaatimusten ja ohjeistusten mukaisiksi. Kauppilanmäen liikennepaikkaa ei ole käsitelty vuoden 2014 ratasuunnitelmassa”, selventää Leuhtonen.
Ratasuunnitelmat on käynnistetty keväällä 2025 ja valmiita niiden tulisi olla kokonaisuudessaan keväällä 2027. Hankkeen aikana tehdään maastossa liikennepaikkojen alueella mm. maaperän pohjatutkimuksia, maastomittauksia, luontoselvityksiä sekä maastokatselmuksia.