Hyppää sisältöön

Harja-järjestelmä tehostaa teiden hoidon laadun seurantaa

Julkaistu 21.3.2017

Uusi kunnossapidon raportointi- ja seurantajärjestelmä Harja kokoaa yhteen paikkaan maanteiden hoidon kunnossapidon seurantaan tarvittavat tiedot. Harjan tavoitteena on parantaa Liikenneviraston, ELY-keskusten ja urakoitsijoiden yhteistoimintaa ja tienhoidon laadun seurantaa. Harja-järjestelmästä kaikki toimijat voivat seurata reaaliaikaisesti hoidon alueurakoiden tilannetta.

Harja-järjestelmän käyttäjät pystyvät saamaan reaaliaikaisesti päivittyviä näyttöjä ja raportteja tehdyistä töistä sekä seuraamaan karttapohjalta mm. teiden hoitoa, ylläpitotoimenpiteitä sekä tienkäyttäjien palautteita yhdestä paikasta. Esimerkiksi Liikenneviraston tieliikennekeskuksiin tulleet tienkäyttäjien palautteet välitetään Harja-järjestelmän avulla suoraan urakoitsijoille.

”Harja-järjestelmä parantaa tienhoidon laadun seurantaa, kun näemme reaaliajassa mitä hoitotoimenpiteitä on tehty ja mitä on tekemättä. Sama tieto on myös urakoitsijoidemme nähtävillä”, sanoo hankinnan asiantuntija Ismo Kohonen Liikennevirastosta.

Harja yhdistää samaan ohjelmistoon useita vanhoja järjestelmiä. Tehtyjen ja tekemättömien toimenpiteiden lisäksi Harjassa näkyvät urakoiden hinnat, bonukset ja sanktiot kultakin työmaalta.

Tulossa myös oma näkymä tienkäyttäjille

Parhaillaan ollaan tekemässä myös kansalaisnäkymää talvihoidon päätoimenpiteistä. Tarkoituksena on välittää urakoitsijoiden Harjaan raportoimat kalustojen liiketiedot Liikenneviraston verkkosivuilla olevaan Liikennetilanne-palveluun. Palveluun tullaan perustamaan kunnossapidon näkymiä, ja yksi perustettavista näkymistä tulee olemaan talvihoidon päätoimenpiteistä. Kansalaisnäkymä on tarkoitus ottaa käyttöön talvella 2017-2018.

Kansalaisnäkymästä tienkäyttäjät pääsevät seuraamaan teiden talvihoidon päätoimenpiteitä kartalta ympäri Suomen. Tavoitteena on, että kuka tahansa voi katsoa järjestelmästä, onko esimerkiksi maantie aurattu, hiekoitettu tai suolattu. Tällä hetkellä talvihoidon toimenpiteitä voi seurata jo Pohjois-Suomen alueella. Palvelu löytyy Liikenneviraston Liikennetilanne-palvelusta.

Lokakuussa 2016 Harja otettiin käyttöön kaikissa 79 maanteiden hoidon ja ylläpidon alueurakoissa. Seuraavaksi Harjan käyttö laajenee alkukesästä 2017 maanteiden päällystys- ja tiemerkintäurakoihin ja syksyllä 2017 vesiväylien alueurakoihin. Kanavien urakoiden seurantaan Harja valmistuu vuoden 2018 alussa. Myöhemmässä vaiheessa pyritään toteuttamaan samaan tietoympäristöön myös ratojen alueurakoiden seuranta ja hallinta.

Harja on tässä ensimmäisessä vaiheessa korvannut teknisesti ja toiminnallisesti elinkaarensa päähän tulleen ilman karttakäyttöliittymää olleen kunnossapidon seurantajärjestelmä AURAn sekä viestien välittämiseen käytetyn Liito-järjestelmän.

Projekti on osa Liikenneviraston digitalisaatiohankkeen osahanketta kolme (Tieverkon ennakoiva kunnonhallinta ja tiestötietojen ylläpitojärjestelmän kehittäminen).

Lisätiedot

Kunnossapidon hankinnan asiantuntija Ismo Kohonen, p. 029 534 3403 tai [email protected]


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta