Asfaltti sopii uusiokäyttöön

Julkaistu 22.5.2025

Asfaltti ei ole kertakäyttötuote, vaan sitä hyödynnetään uuden asfaltin raaka-aineena. Yksinkertaistettuna vanha asfaltti murskataan ja yhdistetään uuteen asfalttimassaan. Näin asfaltti kulkee useamman kerran reitin raaka-aineesta lopputuotteeksi.

Työmaalla uudistetaan asfalttia.

Maantien asfalttipinta koostuu lähes kokonaan vain kiviaineksesta ja bitumista. Bitumi sitoo kiviaineksen massaksi. Seoksen yksinkertainen koostumus helpottaa sen kierrättämistä.

–  Jos seoksessa olisi käytetty materiaaleja, jotka uudelleen kuumennettaessa menettävät ominaisuutensa tai aiheuttavat päästöjä tai muita haittoja, kierrätys voisi estyä tai vaikeutua, kertoo teiden kunnossapidon asiantuntija Katri Eskola.

Tienliikenteen vilkkaus ja tiellä kulkeva liikenne vaikuttavat asfalttipäällysteen valintaan. Esimerkiksi tiet, joilla kulkee paljon raskaita ajoneuvoja ja liikennemäärät ovat suuria, vaativat paksumman ja jäykemmän asfalttipäällysteen kuin vähäliikenteinen tie. Vähäliikenteiseen tiehen riittää valtatietä ohuempi rakenne. 

Maanteillä valintoja ohjaavat myös nastarenkaita käyttävien autojen määrä ja nopeus. Toisin sanoen, mitä enemmän liikennettä ja mitä suurempi nopeus, sitä paremmin kulutusta kestävä kiviaines asfalttiin tarvitaan.

Vanha asfaltti uuden asfaltin raaka-aineena

Tien päällystämisessä voidaan hyödyntää vanhaa asfalttia. Vanha asfaltti murskataan haluttuun raekokoon ja yhdistetään uuteen asfalttimassaan. 

–  Uusien päällysteiden tulee täyttää samat vaatimukset riippumatta siitä, käytetäänkö raaka-aineena uutta kiviainesta ja bitumia vai korvataanko niistä osa vanhan asfaltin sisältämällä kiviaineksella ja bitumilla, Eskola kertoo.

Vanhan asfaltin ominaisuudet määritetään ennen uudelleen käyttöä. Näytteistä ja testeistä selviää, mihin käyttökohteeseen vanha asfaltti sopii raaka-aineeksi. Lisäksi määrittely kertoo sen, kuinka paljon vanhaa asfalttia voi lisätä uuteen asfalttimassaan. Uuden asfalttimassan koostumus suunnitellaan testitulosten ja käyttökohteen vaatimusten perusteella.

– Raaka-aineet ja niiden seossuhteet valitaan niin, että lopputuotteella on halutut ominaisuudet, tarkentaa Eskola.

Remix-menetelmän käyttö Suomessa

Suomessa hyödynnetään perinteisen menetelmän lisäksi Remix-menetelmää, missä vanhan asfaltin uudistaminen hoidetaan tien päällä. 

–  Remix-menetelmää käytetään Suomessa vilkasliikenteisten teiden nastarengaskulumien korjaamiseen. Uusia materiaaleja lisätään vain kuluman verran, eli noin 25 kg/m2. Päällyste voidaan uusia moottoritiellä kaista kerrallaan, kun ajokaistat kuluvat eri tahdissa. Kohteen materiaalit käytetään uudelleen samalla tien kaistalla, kertoo Eskola.

Remix-menetelmällä tehdyn asfalttipäällysteen käyttöikä on hieman lyhyempi kuin laattoina tai massapintauksina tehdyillä päällysteillä. Menetelmä optimoi materiaalin käytön ja on edukas, koska se vähentää uusien materiaalien tarvetta ja kuljetuksia. 

–  Koska Remix-päällysteen hinta on halvempi, se yleensä valitaan vuosikustannuksiltaan edullisempana, jos sen käyttö on teknisesti mahdollista. Mikäli vanhan päällysteen bitumi on jo moneen kertaan kierrätettynä jäykistynyt liikaa, on valittava toinen työmenetelmä, tarkentaa Eskola.

Kaiken kaikkiaan asfaltin kierrättäminen on tienpitäjälle erittäin tärkeää taloudellisesta ja ekologisesta näkökulmasta.

Lue myös:

Korjausten kohdentaminen ja korjaustavat 

Yhteystiedot:

teiden kunnossapidon asiantuntija Katri Eskola, p. 029 534 3507, [email protected]